Iranian Agriculture News Agency

معرفی ظرفیت‌های شهرستان مرند در جشنواره زردآلو

شهرستان مرند رتبه اول تولید زردآلو در آذربایجان شرقی

دومین جشنواره زردآلو در شهرستان مرند برگزار شد که در آن ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این شهرستان معرفی گردید.

معرفی ظرفیت‌های شهرستان مرند در جشنواره زردآلو

 به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند گفت: در سالی که تولید دانش‌بنیان اشتغال آفرین نام‌گذاری شده توفیق یافتیم دومین جشنواره زردآلو را در شهرستان مرند برگزار کنیم. این جشنواره برای حل مشکلات و نیازهای کشاورزان با نشست‌هایی که با مسئولین استانی و شهرستانی انجام می‌گیرد آغاز می‌شود تا بتوانیم راهکاری برای رونق تولید و فروش محصول زردآلوی شهرستان مرند بیابیم و امید داریم با استفاده بهینه از ظرفیت‌های شهرستان با ارتقای بهره‌وری برای حل مشکلات بهره‌برداران گامی برداریم.

علی صیادی افزود: سطح زیر کشت باغات زردآلو در شهرستان مرند ۲۷۰۰ هکتار بوده که رتبه اول را در تولید زردآلو در استان به خود اختصاص داده است. در این شهرستان پیش‌بینی‌شده است که امسال 32 هزار و 400 تن زردآلو تولید شود و این میزان پیش‌بینی تولید در حال محقق شدن است.

وی ادامه داد: در این شهرستان ارقام مختلف زردآلو تولید می‌شود که 17 رقم زردآلو شناسایی‌شده است که 20 درصد از محصول تولیدی به‌صورت تازه خوری و 80 درصد تبدیل به قیسی یا برگه، چیپس زردآلو می‌شود. از بهترین ارقام زردآلوهای شهرستان می‌توان به ارقام عسگر آباد، نصیری، تبرزه (شامل قرمزی، ساری، قره)، اردوباد، شاهرودی و غیره را نام برد که هم قابلیت تازه خوری و هم قابلیت خشکباری دارد.

صیادی اضافه کرد: علاوه بر اینکه تولیدات زردآلوی شهرستان مرند در صنایع تبدیلی ایجاد شده در شهرستان فرآوری می‌شود، تولیدات شهرستان‌ها و استان‌های همجوار نیز به قیسی یا برگه تبدیل می‌شود. در روستای زنوزق مناظر جالبی در این خصوص به وجود می‌آید که اگر بازارچه‌های سنتی ساماندهی و ایجاد شوند نقش موثری در جذب گردشگر می‌تواند داشته باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جشنواره گفت: هدف چنین جشنواره‌هایی این است که داشته‌های منطقه را به‌وسیله رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی به دیگر نقاط استان، کشور و حتی خارج از کشور معرفی کنیم. در شهرستان‌هایمان این امکانات است که تولیدات بومی و منطقه‌ای اعم از تولیدات کشاورزی، صنایع‌دستی است را معرفی کرده و  فرهنگ و هنر این منطقه را بشناسانیم.

تراب محمدی افزود: شهرستان مرند، شهرستان فرهنگی است و با توجه به صنایع‌دستی مختلف که وجود دارد قطعاً هنرمندانمان در اینجا هنرنمایی می‌کنند. ما باید مردم این شهرستان را توانمند کنیم تا افراد منطقه از تولیدات خود درآمد داشته باشد و در آن صورت است که هم فرهنگ جامعه حفظ می‌شود و هم اقتصاد رشد می‌کند و افراد منطقه نیز نیاز به مهاجرت پیدا نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه هدف از برگزاری جشنواره‌ها این است که تمامی داشته‌های فرهنگی، هنری، اقتصادی، صنعتی و کشاورزی را به عموم مردم معرفی بکنیم اضافه کرد: بهترین و بیشترین زردآلوهای استان در شهرستان مرند تولید می‌شود که باید فرآوری نیز بشوند. اخیراً بسته‌بندی‌هایی که در شهرستان مرند در ارتباط با زردآلو انجام می‌گیرد قابل‌توجه است و انتظار داریم سرمایه‌گذاران کارخانه و کارگاه‌های ایجاد کنند که در آنها انواع فرآوری‌ها و بسته‌بندی‌ها باشد و در این صورت که هزاران نفر مشغول به کار می‌شوند.

محمدی ادامه داد: شهرستان مرند از لحاظ فرهنگ پربار و غنی است و انسان‌های بزرگی در این منطقه بوده‌اند که از خود نامی نیک به یادگار گذاشته‌اند و انسان‌های توانمندی نیز هستند که در حال حاضر می‌توانند تأثیرگذار باشند و ما باید آن‌ها را شناسایی و به جامعه فرهنگی و هنری شهر معرفی کنیم.

وی گفت: آثار تاریخی شهرستان مرند ازجمله مساجد تاریخی جامع و امام، مراکز گردشگری این منطقه ازجمله یام، روستای زنوزق که نمونه کشوری است در این جشنواره‌ها معرفی می‌شوند. اگر به این منطقه گردشگر بیاید قطعاً کلی سود برای شهرستان دارد و در اقتصاد منطقه تحول ایجاد می‌شود.

محمدی افزود: امروزه رسانه فقط رسانه ملی نیست، هر فرد با گوشی که در دست دارد یک رسانه است و در جهت شناساندن منطقه همه دست به کار هستند که این موضوع باید جدی و غالب باشد. دنیا از صنایع تک‌قطبی خود را کنار کشیده است. در تمام کشورهایی که گردشگر پذیر هستند نفت و صنایع سنگین مفهومی ندارد. مثلاً در کشور ترکیه گردشگری مقام اول را در اقتصاد به خود اختصاص داده است. لذا ما باید ظرفیت‌های شهرستان‌هایمان را معرفی کرده و در جذب گردشگر تلاش کنیم.

وی اظهار کرد: استان ما دارای آب‌وهوای خوب و چهارفصل است و انواع میوه‌ها در آن تولید می‌شود این‌ها ظرفیتی هستند که باید از آن‌ها بهره گرفته شود. در شهرستان مرند اگر فرهنگ، غذا، صنایع‌دستی و تولیدات کشاورزی معرفی شود گردشگران زیادی جذب می‌شوند، اقتصاد منطقه رشد می‌کند، بیکاری کاهش می‌یابد و معضلات اجتماعی نیز کمتر می‌شوند.

فرماندار شهرستان مرند نیز در این جشنواره گفت: ما دست کشاورزان عزیز را می‌بوسیم و به آن‌ها که شبانه‌روز تلاش می‌کنند ادای احترام می‌کنیم. یکی از ارکان توسعه هر کشوری کشاورزی آن است، در شهرستان مرند نیز کشاورزی از ارکان توسعه است اما باید کشاورزی از سنتی به صنعتی و مکانیزه تبدیل شود. وضعیتی را در اقلیم و آب‌هایمان است وظیفه ما است که کشاورزی را به سمت صنعتی کردن سوق دهیم.

داود عباسی افزود: در سالی که سال دانش‌بنیان نام‌گذاری شده است ما باید ارتباط صنعت و کشاورزی را افزایش بدیم. اگر این ارتباط نباشد کشاورزی مقرون‌به‌صرفه نمی‌شود. خام فروشی با هزینه‌هایی که کشاورز دارد مقرون‌به‌صرفه نیست. حرکت ما باید به‌طرف صنایع تبدیلی باشد، در حال حاضر نیز سرمایه‌گذارانی در شهرستان مرند آماده هستند که صنایع تبدیلی را ایجاد کنند.

وی ادامه داد: ما باید ارتباط بین دانشگاه و کشاورزی را افزایش دهیم چرا که شیر زنان و بزرگ مردانی از شهر مرند به دستاوردهای مهمی در دانش کشاورزی دست یافتند و جهاد کشاورزی شهرستان مرند نیز با شناسایی این افراد و ظرفیت‌های شهرستان به سمت دانش‌بنیان کردن کشاورزی می‌رود.

گفتنی است دومین جشنواره زردآلو در شهرستان مرند در پارک قوناخلار مرند (در ورودی مرند) از 29 تا 31 تیرماه در حال برگزاری است که برنامه افتتاحیه این جشنواره روز چهارشنبه 29 تیر برگزار شد. برگزاری نمایشگاه عرضه زردآلو، فرآورده‌های جانبی محصولات تابستانه و صنایع‌دستی به همراه اجرای برنامه‌های فرهنگی و آموزشی و مسابقات نقاشی و عکاسی از برنامه‌های جنبی این جشنواره است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید