Iranian Agriculture News Agency

بازدید استاندار آذربایجان غربی از مجتمع گلخانه‌ای روستای گنگچین ارومیه

استاندار آذربایجان غربی در پانزدهمین سفر شهرستانی از بزرگترین گلخانه مدرن قابل بهره برداری استان واقع در روستای گنگچین در منطقه صومای برادوست ارومیه بازدید کرد.

بازدید استاندار آذربایجان غربی از مجتمع گلخانه‌ای روستای گنگچین ارومیه

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، پرویز امجدی  مدیر جهاد کشاورزی ارومیه در حاشیه این بازدید گفت: این گلخانه مدرن به روش هیدروپونیک در مساحتی به میزان ۱۶ هزار متر مربع احداث شده و در آن گیاهانی از قبیل توت فرنگی و صیفی جات شامل خیار، گوجه، فلفل کشت شده است.

وی افزود: در این گلخانه با دو دوره کشت در سال،  بیش از ۵۵۰ تن صیفی جات و توت فرنگی در سال تولید می شود که علاوه بر ارزش افزوده بالا، بخشی از نیاز مردم شهرستان را نیز تامین می کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارومیه اذعان کرد: برای راه اندازی این واحد تولیدی بیش از ۲۰۰ میلیارد هزینه شده است که ۳۷.۶ میلیارد ریال تسهیلات بانکی از محل اعتبارات اشتغال پایدار روستایی و ۹.۴ میلیارد ریال سهم آورده متقاضی از تسهیلات و ۱۵۳ میلیارد ریال سرمایه گذاری شخصی مجری طرح بوده است و با بهره برداری از این طرح برای ۵۰  نفر به طور مستقیم و ۱۲۰ نفر غیر مستقیم، اشتغال فراهم شده است. 

امجدی در خصوص اهمیت کشت های متراکم گلخانه ای تاکید کرد: با توجه به نیاز روزافزون بازار و تولید محصولات خارج از فصل ، این روش تولید و کشت، علاوه بر سود آوری بالا، یکی از رویکرد های جدید دولت مردمی است. 

وی از دیگر مزایای کشت گلخانه ای را صرفه جوئی در مصرف آب، افزایش چندین برابری تولید در واحد سطح در مقایسه با کشت مزرعه ای، استفاده از اراضی غیرقابل کشت با سیستم هیدروپونیک، افزایش کیفیت محصول تولیدی، عدم وابستگی تولید به شرایط محیطی و امکان بازاریابی مناسب، تنظیم برنامه کشت مطابق با نیاز بازار، تداوم کار و تولید محصول در تمام فصلهای سال با توجه به امکان کنترل عوامل محیطی و تنظیم شرایط مورد نیاز گیاه عنوان کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارومیه اضافه کرد: این واحد گلخانه ای مجهز به سیستم کف گرمایشی و آخرین تجهیزات مدرن گلخانه ای بوده و در آن انواع نشاء محصولات جالیزی و صیفی اعم از هندوان، ملون، خیار، گوجه فرنگی، فیسالیس و توت فرنگی تکثیر و محصولات تولیدی این گلخانه طی قرارداد منعقده فی مابین، به کشورهای اوکراین و روسیه صادر و به صورت کشاورزی قراردادی محصول تولید  و روانه بازار مصرف داخلی و خارجی می شود.

لازم به ذکر است تعداد ۹۰ واحد گلخانه به مساحت ۲۰۰ هزار متر مربع در شهرستان ارومیه فعال است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید