Iranian Agriculture News Agency

برگزاری نشست بررسی مسائل و مشکلات آب و خاک استان البرز

نشست بررسی مسائل و مشکلات آب و خاک استان البرز با حضور سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی و نماینده مردم حوزه کرج ، فردیس و اشتهارد درمجلس شورای اسلامی برگزار شد.

برگزاری نشست بررسی مسائل و مشکلات آب و خاک استان البرز

به گزارش ایانا و به نقل از معاونت آب و خاک، نشست بررسی وضعیت و مسائل و مشکلات آب و خاک استان البرز روز سه شنبه با حضور فریبرز عباسی سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ،مهدی عسگری نماینده مردم شریف کرج،فردیس و اشتهارد درمجلس شورای اسلامی درسالن جلسات معاونت آب و خاک درکرج برگزار شد.

بنابراین گزارش، سرپرست معاونت آب و خاک دراین نشست گفت: دربحث احیا و مرمت قنوات برای اولین بار ازمحل اعتبارات محرومیت زدایی اعتبار ویژه ای به صورت مشترک به احیای قنوات و اجرای طرح آبخیزداری اختصاص یافت.

عباسی افزود: طرح از آبخیز تا جالیز به صورت مشترک بین معاونت آب و خاک و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اجرا می شود، که موجب افزایش آبدهی قنوات و توسعه آبخیزداری می شود.

عباسی گفت: یکی از بحثهای مهم درحوزه آب و خاک اینست که ترسیمی از وضعیت کل منابع و مصارف آب و خاکی درکشور داشته باشیم وبه همین منظور ازحدود ۵سال پیش معاونت آب و خاک با مشارکت موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی ، اندازه گیری آب مصرفی بیش از ۳۵ محصول کشاورزی را که بیش از۸۵ درصد تولیدات کشاورزی را تشکیل می دهند،به تفکیک استان،محصول و روش آبیاری درقالب ۳۵مجلد جمع آوری کرده است.

وی اضافه کرد: با پایش محصولات فوق مشخص شده است که در برخی استانهای کشور کم آبیاری انجام می شود و اجرای سامانه های نوین آبیاری موجب کاهش ۳۰درصدی آب مصرفی شده است‌.

سرپرست معاونت آب و خاک گفت: به طور متوسط میزان آب آبیاری درکشور ۸هزارمترمکعب درهکتاراست که استان البرز با متوسط آب آبیاری ۱۰ هزار مترمکعب درهکتار از وضعیت آبی مناسب تری  برخوردار است.

عباسی گفت: دراستانها بایستی ازظرفیت کارگروه ماده ۱۱ قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی برای حل و فصل مسائل و مشکلات آب وخاک استفاده کرد.

وی افزود: براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کاهش پروانه چاههای کشاورزی ممنوع است و تهیه و نصب کنتورهای تحویل حجمی ازمحل اعتبارات طرح تعادل بخشی به عهده وزارت نیرو است.

درادامه این نشست مهدی عسگری نماینده مردم شریف کرج،فردیس و اشتهارد گفت: برای اجرای طرحهای احیا و مرمت قنوات وآبخیزداری در کمیسیون تلفیق و ازمحل اعتبارات محرومیت زدایی  ۱۵۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافت.

عسگری گفت: مدیریت آب از اولویت های مهم کشور است و نیازست در موضوع مدیریت آب تغییر ساختاری صورت پذیرد واین چندگانگی که در حوزه مدیریت آب وجود دارد ، ساماندهی شود.لذا مجلس این بحث را در برنامه هفتم توسعه دنبال می کند.

وی با تاکید بر احیای اراضی موات، به آمایش سرزمین در سطح ملی و استانی اشاره کرد. 

بنابراین گزارش درابتدای این نشست عبدالرضا روشن نژاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز  و حجت اله رضایی مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان مذکور ، گزارشی ازوضعیت و مسائل و مشکلات آب و خاک استان ارائه کردند.

درنشست مذکور مشاور معاون وزیر و رئیس ستاد معاونت آب و خاک،معاونین توسعه مدیریت و منابع انسانی و برنامه ریزی اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی البرز و مسئول روابط عمومی معاونت آب و خاک نیز حضور داشتند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید