Iranian Agriculture News Agency

رونمایی از ۲ محصول جدید تراکتورسازی در تبریز با حضور نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی

تولید ۳۵ هزار دستگاه تراکتور در سال جاری و صادرات به ۲۵ کشور جهان

۲ محصول جدید تراکتورسازی در تبریز با عنوان lTM۱۰۸۵ و lTM۱۰۹۵ به مناسبت عید سعید غدیر خم توسط نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی رونمایی شد.

تولید ۳۵ هزار دستگاه تراکتور در سال جاری و صادرات به ۲۵ کشور جهان

 به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، این ۲ محصول مجهز به موتور نسل جدید ۱۰۰۰ دارای توربوشارژ و اینترکولر با توان و گشتاور ارتقا یافته و استاندارد آلایندگی یورو ۴ ، دارای وزن و توان کششی بیشتر در ۲ تیپ تک و جفت دیفرانسیل، مخصوص صادرات و بازار داخلی با حداکثر قدرت موتور ۲هزار دور در دقیقه و حداکثر گشتاور در ۱۴۰۰ دور در دقیقه طراحی و ساخته شده است.

در حال حاضر  ۱۸ نوع تراکتور از ۳۸ تا ۱۵۰ اسب بخار توان در تراکتورسازی تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می شود که با رونمایی از این دو محصول جدید و با توجه به اینکه در دو تیپ تک و جفت دیفرانسیل طراحی شده اند تنوع محصولی تراکتورسازی به ۲۲ تیپ رسید.

همزمان با این ۲ نوع تراکتور از یک نوع ادوات کشاورزی منحصر به فرد که نمونه و مشابهی ندارد نیز رونمایی شد.

از این محصول به عنوان یک  طرح کاملا ابتکاری که  نمونه خارجی یا داخلی نداشته  و برای آن ثبت اختراع صورت گرفته یاد می شود.

این وسیله بسیار کارآمد در جلوی تراکتور نصب‌ شده و برای کشش هر وسیله یا جسمی از الوار و سنگ و وسایل دیگر گرفته تا خود تراکتور مورد استفاده قرار می‌گیرد به شکلی که در مکان های صعب العبور که توانایی حرکت برای تراکتور وجود نداشته باشد با اتصال کابل به جای ثابتی قادر به آزاد کردن آن خواهد شد.

این وسیله بسیار کاربردی است و پیش بینی می‌شود مورد استقبال کشاورزان واقع شود.

مدل های موجود از این وسیله اغلب از نوع برقی یا هیدرولیکی بوده ولی این اختراع مبتکران ایرانی برای اولین بار بصورت مکانیکی طراحی و تولید شده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: ارتباط دانشگاه با مراکز دانشگاهی ضرورت توسعه صنعتی و دانش بنیان است بر این اساس ارتباط صنعت با مراکز دانشگاهی مورد تاکید است که در تراکتورسازی آغاز شده است. 

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم در مراسم رونمایی از ۲ محصول جدید گروه صنعتی تراکتورسازی تبریز اظهار کرد: خوشحالم که در شب عید غدیر و ایام ولایت در خدمت مجاهدان اقتصادی کشور هستم و به تلاش های آنان دستمریزاد می گویم.

وی افزود: تراکتورسازی افتخاری برای شهر، استان، کشور بلکه در سطح جهان است و اکنون ۱۸ نوع تراکتور از تبریز به کشورهای جهان صادر می شود.

وی ادامه داد: بخش صنعت اهمیت و تأثیر ویژه ای در بخش های دیگر از جمله مسکن و کشاورزی دارد و محرک اصلی رشد و موفقیت و نوآوری محسوب می شود، علاوه بر ایجاد ارزش افزوده ای بیش از سایر بخش های اقتصاد، قوه محرک اشتغال زایی بوده و در کنار همه این موارد با پاسخگویی به نیازهای متعدد مصرف کنندگان، عامل کلیدی رشد اقتصادی است.

وی خاطرنشان کرد: همه مشاغل مستقیم و غیرمستقیم وابسته به بخش صنعت هستند و در اقتصاد های پیشرو صنعت محرک نوآوری، صادرات و بهره وری است و در این میان با توجه به اهمیت کشاورزی در تامین امنیت غذایی کشور، تراکتور یکی از اساسی ترین و استراتژیک ترین ماشین آلات صنعتی است و انقلاب بزرگی در تولیدات گروه صنعتی تراکتورسازی اتقاق افتاده و عزم مدیران و نیروهای تراکتور برای داخلی سازی محصولات مشهود است و امیدواریم با حضور جوانان متخصص شاهد بالندگی بیش از پیش این مجموعه باشیم.

آل‌هاشم ادامه داد: گروه صنعتی تراکتورسازی می‌تواند به عنوان یک صنعت پیشرو، تولید و تأمین همه نیاز بخش کشاورزی در بحث ماشین آلات و تجهیزات را در دستور کار قرار دهد و سایر بخش‌ها از جمله بانک‌ها نیز با تسهیل شرایط فعالیت برای چنین گروه‌های صنعتی و تخصیص به موقع تسهیلات لازم می توانند زمینه ساز تامین امنیت غذایی کامل در کشور شوند.

وی افزود: ایجاد فضای لازم برای دسترسی آسان و بدون واسطه مصرف کنندگان به ماشین آلات توسط تراکتورسازی مورد تاکید است و در صورت تحقق این امر و با قطع دست دلالان شاهد کاهش قیمت محصولات این بخش در بازار آزاد و برچیده شدن بازار سیاه تراکتور خواهیم بود، بازار سیاهی که به واسطه تصمیمات غیرکارشناسی و سودجویانه برخی ها به وجود آمده چون که حضور دلالان موجب به حاشیه رفتن کارهای بزرگ انجام شده در تراکتورسازی می شود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی افزود: حضور این دلالان و ایجاد بازار سیاه در بخش ماشین آلات کشاورزی شرایط بخش تولید و مصرف کننده را سخت‌تر کرده و مهم‌ترین عارضه آن افزایش قیمتی است که خواست تولید کننده مصرف کننده نیست و تنها سودجویان از آن سواستفاده می کنند و امیدواریم با رونق فعالیت ها و افزایش کمی و کیفی تولیدات تراکتورسازی یکی از مهمترین بخش های زندگی مردم یعنی امنیت غذایی جامعه به شکل کامل محقق شود.

وی از خودباوری و خوداتکایی به عنوان دو اصل محوری در فعالیت های تراکتورسازی نام برد و گفت: ملت ایران به درستی دریافته اند که با خودباوری و خوداتکایی می توانند نیازهای خود را تامین کنند چون صاحبان صنعت و تکنولوژی نیازهای ما را نه تنها در این حوزه ها بلکه در سایر زمینه ها نیز تامین نخواهند کرد و ما باید با خودباوری و به اتکای داشته های خود نیازهایمان را تامین کنیم.

آل‌هاشم خاطرنشان کرد: از مجموعه‌های صنعتی چون تراکتورسازی انتظار می‌رود در سالی که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان دانش بنیان، حمایت از تولید و اشتغال نامگذاری شده، با بکارگیری شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی بویژه در حوزه نانو به سمت تجاری سازی محصولات فناورانه حرکت کنند و تلاش خود را برای شناسایی و اولویت‌بندی نیازهای فناورانه و البته ارائه راهکارهای فناورانه برای آنها مضاعف کنند.

مدیرعامل تراکتورسازی تبریز نیز گفت: سال گذشته ۲۲هزار دستگاه انواع تراکتور در این گروه صنعتی تولید شده و به ۱۵ کشور جهان صادرات داشتیم.

مصطفی وحیدزاده اظهار کرد: برای سال جاری نیز برای تولید ۳۵هزار دستگاه تراکتور برنامه ریزی شده است که طبق برنامه برای سه ماهه امسال برای رسیدن به ساخت این تعداد تراکتور برنامه تولید تحقق داشته است.

وی افزود: بر این اساس بیش از ۵۰۰ نفر نیز اشتغال ایجاد شده و برای دانش بنیان کردن گروه صنعتی با دانشگاه آزاد و مرکز دانش بنیان کشور قرارداد منعقد شده است. 

وی یادآور شد: در طول این سال‌ها یاد گرفته‌ایم چگونه تحریم‌ها دور بزنیم و با همه این تحریم‌ها کشور هر روز توانمندتر شده با این حال تحقق هدف‌گذاری‌های صادراتی و توسعه فعالیت‌های گروهی مانند تراکتورسازی همراهی مسئولان استانی را می‌طلبد تا این مسیر و موانع پیش رو را با قدرت و سهولت پشت سر بگذاریم.

گروه صنعتی تراکتورسازی ایران به عنوان بزرگترین تولید کننده ادوات کشاورزی با هفت شرکت اقماری در تبریز، ۲ شرکت در سنندج و ارومیه فعال بوده و با حدود پنج دهه فعالیت در زمینه تولید تراکتور، در عرصه تولید ۷۱ نوع انواع موتور در بخش های کشاورزی، صنعتی و خودرو فعالیت دارد.

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید