Iranian Agriculture News Agency

«ایران» از برنامه دولت برای رسیدن به خوداتکایی در تولید گندم گزارش می‌دهد:

برنامه 3 ساله وزارت جهاد کشاورزی تا خودکفایی در تولید گندم

​​​​​​​بدون شک باید یکی از مهم‌ترین دستاوردهای وزارت جهاد کشاورزی را در آستانه یک‌سالگی دولت سیزدهم، قدم گذاشتن در مسیر خودکفایی در تولید گندم و امنیت غذایی برای کشور عنوان کرد. دولت این سیاستگذاری مهم را در قالب تشویق کشاورزان با تعیین قیمت پایه خرید تضمینی گندم ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان و هزار تومان هم به عنوان جایزه به ازای هر کیلوگرم درنظر گرفت تا کاشت گندم با ویژگی اقتصادی همراه شود؛ این مسأله یکی از فاکتورهای مهم در رسیدن به خودکفایی در تولید گندم محسوب می‌‌شود.

برنامه 3 ساله وزارت جهاد کشاورزی تا خودکفایی در تولید گندم

به گزارش ایانا و به نقل از روزنامه ایران، وزارت جهاد کشاورزی به تازگی اعلام کرده است برنامه ریزی برای دستیابی به خودکفایی پایدار در تولید گندم را تا سه سال آینده در دستور کار خود قرار داده است. به همین منظور هم دست به اقداماتی از جمله کاهش 46 درصدی قیمت کود برای افزایش میزان مصرف کود پایه توسط کشاورزان، اعلام قیمت تضمینی خرید گندم سال آینده تا مردادماه و اجرای کشت قراردادی گندم در مزارع دیم و آبی کرده است.  علاوه بر اقدامات مزبور، دولت گزاره پرداخت بموقع مطالبات گندمکاران را در پیش گرفته است به طوری که طبق آخرین آمار شرکت بازرگانی دولتی ایران، ارزش گندم‌های خریداری شده به بیش از ۵۷ هزار میلیارد تومان رسیده است که با احتساب ۱۱ هزار میلیارد تومان واریزی در روزهای اخیر، تاکنون بیش از ۴۵ هزار و ۱۰۹ میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران پرداخت شده است.

خوشبختانه تاکنون میزان تولید و خرید گندم افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌‌شود خرید امسال گندم از حدود ۶ میلیون تن فراتر برود. خرید تضمینی گندم از چهارم فروردین ماه امسال در مناطق جنوبی کشور آغاز شده و در حال حاضر که تمام استان‌ها درگیر عملیات خرید این محصول شده‌اند، میزان خرید گندم از ۵ میلیون تن عبور کرده است. این در حالی است که سال گذشته میزان خرید گندم کل کشور در پایان فصل به ۴ و نیم میلیون تن رسیده بود.

ضرورت تأمین بموقع و با قیمت مناسب نهاده برای گندمکاران

علیقلی ایمانی رئیس بنیادملی گندمکاران با تأکید بر اینکه ایران پتانسیل رسیدن به خودکفایی در تولید گندم را دارد به «ایران» گفت: ایران در سال 92، سالانه 7 میلیون تن واردات انجام می‌‌داد اما با تأکید مقام معظم رهبری در رسیدن به خودکفایی و با اتخاذ سیاست‌ها و برنامه ریزی در سال 95 در تولید گندم خودکفا شد و این روند تا سال 99 که به تولید 5/14 میلیون تن تولید گندم دست یافت، ادامه پیدا کرد.

وی ادامه داد: متأسفانه به علت بی‌توجهی دولت قبل نسبت به قیمت‌گذاری در خرید تضمینی گندم به همراه افزایش قیمت نهاده‌ها و بروز خشکسالی بتدریج از جایگاه خودکفایی فاصله گرفتیم و به واردکننده گندم تبدیل شدیم، به طوری‌که در سال قبل فقط 7 میلیون تن گندم وارد کشور شد.

ایمانی با اشاره به تمرکز وزارت جهاد کشاورزی به موضوع کشت قراردادی گفت: یکی از تدابیر وزارت جهاد برای رسیدن به خودکفایی از طریق کشت قراردادی است که اکنون به صورت پایلوت در چند استان کشور در حال انجام است. با این روش کشاورزی دارای توجیه اقتصادی می‌‌شود و انگیزه گندمکاران را بالا می‌‌برد. رئیس بنیادملی گندمکاران با اشاره به کاهش 46 درصدی قیمت کود توسط دولت برای کشاورزان افزود: استفاده از نهاده‌ها مسأله بسیار مهمی برای کشاورزان است و یکی از نکات مهم در مسیر خودکفایی تأمین بموقع و با قیمت مناسب برای گندمکاران است. چنانچه دولت نهاده، کود و سم را به میزان لازم و در زمان مناسب در اختیار کشاورزان قرار دهد، نقش مهمی در تولید پایدار محصولات کشاورزی ایفا کرده است. 

ایمانی تصریح کرد: امسال شرایط سختی به لحاظ اقلیمی برای کشور نسبت به سال قبل بود اما تا به الان بیشتر از سال قبل خرید تضمینی از کشاورزان انجام گرفته است و این موضوع حاکی از رونق تولید گندم از طریق حمایت و پشتیبانی دولت از گندمکاران است.

اقدام مهم دولت در تغییر معادلات قیمتی خرید تضمینی گندم

محمدرضا رضاپناه، کارشناس اقتصادی نیز در گفت‌وگو با «ایران» درباره رسیدن کشور به جایگاه خودکفایی گندم تا سه سال آینده گفت: تغییرات قیمتی در خرید تضمینی گندم در سال‌جاری باعث افزایش علاقه‌مندی کشاورزان برای رشد تولید بیشتر شد و دولت با این اقدام اراده خود را در رسیدن به جایگاه خوداتکایی در تولید گندم نشان داد که موضوع مهمی است زیرا با شکل‌گیری این اراده، اقدامات مهم دیگری در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت. این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه معادلات قیمتی تأثیر مهمی در رشد تولید گندم و در اختیار گذاشتن آن به دولت داشته است، افزود: تغییر در معادلات قیمتی خرید تضمینی گندم یکی از اصلی‌ترین اقدامات دولت برای تولید محصول استراتژیک گندم بود، ضمن اینکه اعلام بموقع قیمت خرید تضمینی در مردادماه امسال هم یکی از نکات مثبتی است که تولید کشاورزان و واحدهای صنفی را با سرعت بیشتری همراه می‌‌کند. وی با اشاره به کاهش قیمت کود برای کشاورزان در راستای حمایت از گندمکاران افزود: فرایند تخصیص سوبسید برای کشاورزان و دامداران در شرایط فعلی که قیمت‌های داخلی و جهانی افزایش زیادی داشته است، از سوی دولت ضرورت دارد تا تفاوت‌های قیمتی بازار داخلی و خارجی را پوشش دهد. رضاپناه با تأکید بر لزوم استفاده از مشاوره کارشناسان حوزه کشاورزی افزود: دولت برای رسیدن به خودکفایی در تولید گندم و سایر محصولات استراتژیک باید از نظرات تشکل‌های علمی، صنفی و تعاونی‌های متعلق به کشاورزان هم استفاده کند.

وی با بیان اینکه تغییرات اقلیمی و نوسان در بارندگی نقش مهمی در کاهش تولید محصولات کشاورزی داشته است، گفت: حمایت دولت از تولید گندم به همراه رشد مکانیزاسیون می‌‌تواند دولت را در رسیدن به جایگاه خودکفایی گندم کمک کند تا علاوه بر این مسأله، امکان صادرات گندم از کشور نیز فراهم شود. آموزش بهره‌برداران هم موضوع مهمی است که نحوه کاشت، داشت و برداشت و آبیاری محصولات کشاورزی را به کشاورزان آموزش دهد.

 ضرورت رشد بهره‌وری در واحد سطح گندم

 حجت ورمزیاری دیگر کارشناس اقتصادی نیز در گفت‌وگو با «ایران»، اقدام دولت در تعیین قیمت 11 هزار و 500 تومانی در خرید تضمینی گندم را تحسین آمیز دانست و افزود: این اقدام دولت گام رو به جلویی برای رسیدن به خودکفایی گندم است چراکه در سال‌های قبل گاهی نرخ خرید تضمینی یا ثابت بود و یا به موازات نرخ تورم تعیین نمی شد و جوابگوی هزینه‌های کشاورزان نبود. ورمزیاری با اشاره به اینکه باید بهره‌وری در واحد سطح گندم رشد پیدا کند، گفت: مهمتر از افزایش نرخ خرید تضمینی گندم، افزایش بهره‌وری است زیرا اگر این مسأله مورد توجه قرار نگیرد، باعث می‌‌شود با افزایش سطح کشت گندم، سطح زیر کشت سایر محصولات کاهش پیدا کند.

وی تصریح کرد: دولت باید از دانش‌آموختگان مجرب و نخبه برای ارائه مشاوره به کشاورزان استفاده کند تا راندمان تولید بالا برود. در چنین شرایطی می‌‌توانیم تا سه سال آینده به خودکفایی در تولید گندم دست پیدا کنیم زیرا در گذشته هم سابقه آن را داشته‌ایم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید