Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد:

تولید 20 هزار تن گوشت ماهی خاویاری و 100 تن خاویار تا افق 1404

ارائه تسهیلات شیلات کارت به تولیدکنندگان صنعت شیلات

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: با برنامه ریزی انجام شده در افق ۱۴۰۴ میزان تولید گوشت ماهیان خاویاری به ۲۰ هزار تن و خاویار به ۱۰۰ تن خواهد رسید.

تولید 20 هزار تن گوشت ماهی خاویاری و 100 تن خاویار تا افق 1404

به گزارش خبرنگار ایانا، هفتمین همایش ملی ماهیان خاویاری و نمایشگاه خاویار و صنایع وابسته با شعار " خاویار ایرانی، نشان جهانی" امروز یکشنبه با حضور سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی، ملکی فر معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، سید حسین حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران، کاردار سفارت عمان در ایران و جمعی از تولیدکنندگان برتر ماهی خاویاری در کشور در سالن جلسات صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد.

در این همایش، حسین حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه روز ملی خاویار بهانه‌ای برای توجه ویژه به خاویار ایرانی به عنوان نشان جهانی است، اظهار کرد: به دلیل ممنوعیت ایجاد شده، امکان صید تجاری ماهیان خاویاری وجود ندارد، از این رو بیش از ۱۰ سال است که در حوزه پرورش اقدامات خوبی صورت گرفته که لازم است تسریع داده شود.

وی ادامه داد: با برنامه ریزی انجام شده در افق ۱۴۰۴ میزان تولید  گوشت ماهیان خاویاری به ۲۰ هزار تن و خاویار به ۱۰۰ تن خواهد رسید.

رییس سازمان شیلات کشور با بیان اینکه کمیته سرمایه گذاری برای شیلات تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: در این بخش از افرادی که در حوزه صنعت شیلات از جمله خاویار ورود کرده‌اند حمایت خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: برای استحصال گوشت ماهیان خاویاری 3 سال و برای خاویار آن 8 سال زمان لازم است، از این رو بحت تنفس و بازگشت سرمایه مهم است که با حمایت‌های وزیر، این اتفاق رخ خواهد داد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تسهیلات سرمایه در گردش برای آبزی پروران گفت: تسهیلات  ۲۰۰ میلیون تومانی برای شیلات کارت با سود ۱۲ درصد و تسهیلات ۸۰۰ میلیون تومانی با سود ۱۵ درصد برای بازارگاه در اختیار تولیدکنندگان قرار  داده می شود.

ماهیان خاویاری فسیل زنده دریای خزر هستند

در ادامه این مراسم، ناصر کرمی راد مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران اظهار کرد: ماهیان خاویاری به فسیل زنده دریای خزر معروف هستند و قدمت آنها به دوران ژوراسیک باز می گردد.

وی افزود: در دریای خزر 5 گونه ارزشمند از 27 گونه ماهیان خاویاری جهان وجود دارد و سازمان شیلات بیش از 40 سال است که در زمینه بازسازی ذخایر ماهیان خاویاری فعالیت کرده است و یکی از کشورهای شاخص در کنوانسیون منابع زنده طبیعی دریای خزر است.

کرمی راد عنوان کرد: از آنجایی که در کنوانسیون کاهش سطح آبزیان به خصوص ماهیان خاویاری دریای خزر پیش بینی شده بود شروع به مولد سازی در دولت کردیم و توسعه پرورش ماهیان خاویاری را در 20 سال اخیر شروع کردیم و در 10 سال گذشته تعداد مزارع پرورش ماهیان خاویاری را به 177 مزرعه در 22 استان افزایش دادیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید