Iranian Agriculture News Agency

۴۰ میلیارد تومان برای اصلاح نخیلات استان بوشهر اختصاص یافت

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر از اصلاح نخیلات برای افزایش محصولات خبر داد و گفت: در این راستا ۴۰ میلیارد تومان برای اصلاح نخیلات استان بوشهر اختصاص یافته است.

۴۰ میلیارد تومان برای اصلاح نخیلات استان بوشهر اختصاص یافت

به گزارش خبرگزاری ایانا در بوشهر، سمیه فرح بخش گفت: تولید بیش از 1.5 میلیون تن محصولات کشاورزی یکی از ظرفیت‌های مهم استان بوشهر است که این مهم در بخش‌های زراعی، باغی، صیفی‌جات و سبزیجات است.تولید محصول از نخیلات یکی از توانمندی بخش کشاورزی استان بوشهر است که این استان قطب تولید خرما در کشور معرفی شده است.

به گفته مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر امسال برداشت 170 هزار تن محصول از نخیلات در سطح 34 هزار هکتار هدف‌گذاری شده است.سمیه فرح بخش با اشاره به شش میلیون اصله نخل در استان بوشهر اظهار داشت: از 34 هزار هکتار اراضی نخلستان استان بوشهر 31 هزار هکتار آن بارور است.

وی از برداشت محصول خارک از نخیلات استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: برداشت محصول نخست نخیلات « خارک » از نخلستان‌ها آغاز شده که پیش‌بینی تولید 9 هزار تن شده است.مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اقلام خارگ را شامل برحی، بریمی و حاج باقری دانست و افزود: قیمت خارک اکنون در استان بوشهر مناسب و مورد رضایت باغداران هم است.

فرح بخش از برداشت رطب محصول دوم نخیلات در برخی از نخیلات استان بوشهر خبر داد و خاطر نشان کرد: برداشت رطب از منطقه دالکی آغاز شده که امسال پیش‌بینی تولید 46 هزار تن رطب از نخل‌های استان بوشهر شده است.وی با بیان اینکه برداشت رطب تا شهریور ماه ادامه دارد تصریح کرد: برداشت خرما معمولاً از اواسط شهریور ماه آغاز می‌شود که تا پایان مهر ادامه دارد.مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر برداشت 115 هزار تن خرما را از هدف‌گذاری امسال دانست و بیان کرد: 70 درصد محصول خرما در شهرستان دشتستان قرار دارد.

فرح بخش شرایط نگهداری محصول نخیلات را مطلوب دانست و گفت: با افزایش سردخانه‌ها در اراضی کشاورزی امکان ذخیره و نگهداری خرما فراهم شده است و اکنون 64 واحد سردخانه با ظرفیت 50 هزار تن ایجاد شده است.

وی یکی از مصوبات سفر استانی رئیس جمهور به بوشهر را اصلاح گونه‌های نخیلات دانست و خاطر نشان کرد: در راستا 20 میلیارد تومان مصوب شد و همین میزان بانک عامل تخصیص داده است.مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه در مجموع برای اصلاح نخیلات 40 میلیارد تومان اختصاص یافته است تصریح کرد: سود این تسهیلات 9 درصد است و برای عملیات‌‌های گوناگون در نخیلات پرداخت می‌شود.

خرما به‌عنوان محصول اصلی نخیلات استان از اواسط شهریور ماه آغاز می‌شود و از کیفیت بالایی برخوردار است و جایگاه مهمی در بازار‌های داخلی و خارجی دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید