Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:

امسال حدود 1.1 میلیون تن سیب درختی در آذربایجان غربی تولید می شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از پیش بینی برداشت حدود یک میلیون و 100 هزار تن سیب درختی از باغات استان خبر داد.

امسال حدود 1.1 میلیون تن سیب درختی در آذربایجان غربی تولید می شود

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، اکبر کرامتی در جلسه ساماندهی خرید و فروش سیب صنعتی و  بررسی موانع و راهکارهای تسهیل صادرات سیب درختی استان در سال جاری با بیان اینکه بر اساس پیش بینی های صورت گرفته امسال حدود یک میلیون و 100 هزارتن سیب از باغات استان برداشت می شود، افزود: پیش بینی می شود با توجه به شرایط جوی و گرمای هوا از این میزان حدود 20 درصد شامل  240 هزار تن به صورت سیب صنعتی توسط کارخانجات کنسانتره خریداری شود. 

وی با بیان اینکه برداشت سیب  استان از اواسط شهریورماه تا اواسط آبان ماه انجام می شود، ادامه داد: با توجه به تجربه سال گذشته و تغییرات اقلیمی به همراه گرمای هوا و وزش باد در شهریور پیش بینی می شود میزان سیب صنعتی استان افزایش داشته باشد که باید از امروز برای مدیریت آن چاره اندیشی شود.

کرامتی با اشاره به پیش بینی برداشت زودتر از موعد سیب از باغات استان به دلیل شرایط اقلیمی عنوان کرد: سال گذشته 9 شهرستان استان در بحث سیب صنعتی درگیر بودند که با ورود به موقع دولت و سازمان تعاون روستایی در بحث خرید تضمینی توانستیم 42 هزار و 500 تن سیب صنعتی از باغداران خریداری و تحویل واحدهای فرآوری و کارخانجات بدهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، خرید تضمینی سیب صنعتی توسط دولت را از راهکاری خوب دولت طی سال گذشته برای ساماندهی بازار سیب صنعتی استان ذکر و خاطرنشان کرد: با ورود به موقع سازمان تعاون روستایی و خرید تضمینی سیب صنعتی توانستیم بخشی از مشکلات باغداران را برطرف کنیم امسال نیز باید این اقدامات به موقع انجام گیرد.

کرامتی گردش مالی بالا، سهم بالای اشتغال، معیشت بیش از 60 هزار خانوار استان و وجود صنایع پایین دستی مناسب در استان را از مهمترین دلایل اهمیت ساماندهی بازار سیب استان برشمرد و گفت: با استفاده از تجارب خوب سال گذشته و ایجاد مکان های بهداشتی برای نگهداری سیب صنعتی امسال باید موضوع دپوی این محصول در کنار جاده ها را ساماندهی کنیم تا ضمن استفاده اقتصادی بهینه از سیب صنعتی شاهد برخی  مشکلات سالهای گذشته در این زمینه نباشیم.

وی با اشاره به دایر کردن 83 مرکز مجاز فروش سیب صنعتی دراستان در سال گذشته،  گفت: انباشت سیب در کنار جاده‌های استان ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود، از پارسال مراکزی مجوز دریافت کردند تا در زمینه جمع آوری بهداشتی سیب زیر درختی اقدام کنند که امسال 83 مرکز خرید مجوزدار در زمینه جمع آوری بهداشتی سیب زیر درختی اقدام خواهند کرد که در صورت دریافت مجوز و افزایش تقضا امکان افزایش تعداد این مراکز تا اخر فصل برداشت وجود دارد. 

در ادامه راهکارها و پیشنهادات لازم در جهت بهبود وضعیت خرید و فرآوری محصول سیب صنعتی و تسهیل صادرات سیب درختی استان توسط اعضای حاضر در جلسه ارائه شد و نمایندگان کارخانجات کنسانتره حاضر در جلسه قول مساعد و همکاری در جهت خرید به موقع محصول از باغداران و مراکز مجوزدار تحویل سیب صنعتی را دادند.

در این جلسه مقرر شد سه کارگروه جداگانه برای بررسی وضعیت سیب صنعتی ، صادرات سیب درختی و قیمت گذاری سیب در سردخانه ها در استان  تشکیل و به پیگیری مشکلات مرتبط بپردازند. 

لازم به ذکر است که در سال 1400,  از مجموع یک میلیون و 270 هزار تن سیب تولیدی استان ، بیش از 550 هزار تن از محصول از طریق گمرکات استانی و کشوری به کشورهای هدف صادراتی ارسال شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید