Iranian Agriculture News Agency

فتحی تاکید کرد:

افزایش 100 درصدی گندم تولیدی شهرستان چاراویماق با طرح جهش تولید

تخصیص مبلغ سه میلیاردریال اعتبار برای تشکیل صندوق های خردزنان روستایی در چاراویماق

جلسه بررسی ظرفیت‌ها و مشکلات و موانع کشاورزی شهرستان چاراویماق با حضور رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، فرماندار شهرستان چاراویماق و تعدادی از بهره برداران و کشاورزان پیشرو برگزار شد.

افزایش 100 درصدی گندم تولیدی شهرستان چاراویماق با طرح جهش تولید

 به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی در این جلسه گفت: امروز امنیت غذایی در دنیا تهدید شده است، اگر در مملکتمان از این امنیت برخوردار هستیم و تحت تأثیر جنگ روسیه و اوکراین، خشک‌سالی‌ها و تحریم‌ها قرار نگرفتیم حاصل تلاش کشاورزان است.

اکبر فتحی با بیان اینکه در دولت سیزدهم، وزیر جهاد کشاورزی، جناب آقای ساداتی نژاد توجه ویژه به متعادل کردن قیمت‌ها داشتند افزود: دلیل اینکه امروز تقاضا برای مصرف کود فسفاته افزایش یافته است همان متعادل شدن قیمت‌ها است.

وی اعلام کرد: میزان مصرف کود فسفاته استان در سال قبل 1500 تن بوده درحالی‌که باید نزدیک به 60 یا 70 هزار تن باید کود فسفات مصرف می‌شد.

فتحی ادامه داد: امروز تأثیر سیاست‌گذاری دولت در حوزه کود دقیقاً خودش را نشان می‌دهد، هم افزایش قیمت خرید تضمینی محصول و هم کاهش قیمت نهاده قدم خوبی است که دولت برداشته است و ما هم قدردان و سپاسگزار آن هستیم.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه شهرستان چاراویماق در محصولات کشاورزی، شهرستانی عمدتاً متکی به دیم است تأکید کرد: اگر تمام پتانسیل‌ها و قدرت‌ها دست‌به‌دست هم دهند تا ما 20 درصد کشت را آبی بکنیم بازهم باید برای 80 درصد بقیه به‌طور منسجم و منظم برنامه داشته باشیم تا بهره‌وری و عملکرد در واحد سطح را ارتقا دهیم. این ارتقا عملکرد هم از طریق عملیات به زراعی، تغذیه، مبارزه با آفات و امراض و دقت در کاهش ضایعات به هنگام برداشت با کمباین و سایر عوامل تأثیرگذار می‌تواند باشد که عملکرد در دیم در شهرستان چاراویماق به 3 تا 3.5 تن در هکتار برسانیم.

فتحی ادامه داد: در شهرستان چاراویماق این ظرفیت وجود دارد که ما در قالب طرح جهش تولید عملکرد را به جای 300 یا 400 کیلو در هکتار به 3.5 تن در هکتار افزایش بدهیم و در آن صورت کمبود امکانات معنی و مفهوم ندارد. پس ما امسال بیاییم کل سطح شهرستان را در قالب طرح جهش تولید ببریم.

وی با بیان اینکه در شهرستان چاراویماق امسال 7 هزار هکتار نخود کاشته شده است گفت: در کشت دیم معمولاً یک سال آیش می‌شود و ما برای اینکه زمین‌ها خالی نمانند توصیه می‌کنیم که نخود یا نخود مخلوط با بذر علوفه مناسب کاشته شود تا بتواند علوفه مورد نیاز بهره‌برداران را تأمین کند. با توجه به کاشت نخود در مزارع پایلوتی که اجرا شده است می‌بینیم که الان نخودی که کاشته می‌شود علاوه بر اینکه در معیشت بهره‌برداران تأثیرگذار است همچنین در افزایش تولید گندم سال آتی نیز مؤثر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی اضافه کرد: همراهی ما با کارشناسان مهم است ولی خود کشاورزان هم باید دانش و تجارب خود را در راستای افزایش عملکرد همدیگر تبادل کنند.

فتحی با اشاره به اهمیت کشت قراردادی بیان کرد: برای استفاده از خدمات فنی مهندسی بخش کشاورزی یکسری کارشناسان کشاورزی وجود دارد که توصیه‌های لازم برای کشاورزان را در ارتباط با ارتقای بهره‌وری ارائه می‌کنند.

وی اظهار کرد: کوچک‌سازی بدنه دولت جز سیاست‌ها است، هرچند نسبت به سطح زیر کشت و ظرفیت کشاورزی شهرستان چاراویماق تعداد نیروی انسانی شاغل در اداره جهاد کشاورزی شهرستان چاراویماق کم است و این امکان وجود ندارد که برای هر روستای شهرستان یک کارشناس اختصاص یابد ولی برای هرچند روستا کارشناس هست و از طرفی این کمبود نیروی انسانی می‌تواند با احساس مسئولیتی که ما نسبت به همنوعان خود داشته باشیم و تبادل اطلاعات و افزایش همکاری فی‌مابین جبران شود.

فتحی با بیان اینکه با این میزان بارندگی، امکان تحقق برداشت محصول، حداقل دو تن در هکتار در شهرستان چاراویماق وجود دارد تأکید کرد: چنانچه ما به توصیه‌های کارشناسی توجه کنیم و از روش‌های به ‌روز در قالب طرح جهش تولید بهره ببریم می‌توانیم در شهرستان چاراویماق به ‌جای 70 هزار تن که پیش بینی شده است 150 هزار تن محصول برداشت کنیم.

وی گفت: بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری طرح جهش تولید با تفاهم‌نامه‌ای که وزرات جهاد کشاورزی با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) منعقد شده در سال اول در 6 استان اجرا شد که آذربایجان شرقی یکی از این استان‌ها بود. با توجه به نتایج به دست آمده مقام معظم رهبری تأکید کردند که این طرح را با قدرت ادامه دهید. برای انجام این کارهم تنها جهاد کشاورزی نمی‌تواند کار را پیش ببرد و باید تک‌تک شماها به سمتی بروید که به کشاورزان و هم نوعان خودتان آگاهی بدهید تا برای حل این مشکل با همبستگی پیش برویم.

فتحی با اشاره به اینکه نگاه فرماندارشهرستان چاراویماق نگاه غیر سازه‌ای است که در اقتصاد شهرستان و استان تأثیرگذار است افزود: این نوع نگاه هم برای من و هم اهالی شهرستان مغتنم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی تأکید کرد: دانش بومی کشاورزان اساس و ارزشمند است ولی این دانش چنانچه با دانش روز تلفیق شود نتیجه‌اش زیادتر است و آن هم در قالب آموزش و ترویج خودش را نشان می هد یعنی یافته‌های جدید علمی را کارشناسان ارائه دهند و دانش بومی را کشاورزان که برای این منظور هم همکاری جوامع محلی مهم است.

فتحی با بیان اینکه بیش از 98 درصد بخش کشاورزی مربوط به بخش خصوصی است ادامه داد: برای اجرای جهش تولید در قالب قراردادی که ستاد اجرایی فرمان امام (ره) دارد، برای چند روستا یک کارشناس پهنه مشخص، تعریف شده است.

وی با بیان اینکه در ارتباط با حقابه سد سهند شهرستان چاراویماق با شرکت آب منطقه‌ای جلسه‌ای مشترک تشکیل می‌دهیم و مسائل آن را مطرح می‌کنیم همچنین این موضوع می‌تواند در کارگروه آب کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان نیز پیگیری شود افزود: سد خرمدرق نیز باید تعیین تکلیف شود، مشکل این سد تنها تأمین اعتبار و این‌ها نیست بلکه مشکل اجتماعی باید در آنجا حل شود و بعد شبکه پایاب آن را از محل کمک‌های فنی و اعتباری اجرای سامانه‌های آبیاری می‌توانیم به اتمام برسانیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه سفر رئیس‌جمهور به استان در بخش کشاورزی رهاورد خوبی داشت اعلام کرد: در این سفر حدود سه هزار میلیارد تومان برای استان اعتبار دولتی مصوب شد و حدود 8.5 هزار میلیارد تومان نیز اعتبارات تسهیلاتی مصوب شد که ان شاء الله به زودی پرداخت این تسهیلات هم با ابلاغی که صورت گرفته آغاز می‌شود. یکی از طرح‌های در نظر گرفته‌شده برای این اعتبارات، سد خرمدرق است که برای آن با تجمیع زمین‌های دیگر شبکه پایاب پیش‌بینی‌شده که اعتبار آن را تفکیک و به شهرستان چاراویماق ابلاغ می‌کنیم.

فتحی گفت: امهال وام‌های کشاورزی حق مسلم است، بالاخره وقتی که خسارت‌دیده می‌شود و قانون‌گذار در قالب بند خ آن را آورده، باید انجام بدهیم و تا کنون هم انجام داده‌ایم، از طریق ستاد مدیریت بحران و نامه‌نگاری با وزیر جهاد کشاورزی نیز این موضوع پیگیری می‌شود. در مکانیزاسیون کشاورزی هم 167 میلیارد تومان اعتبارات مکانیزاسیون ابلاغ شده است.

وی اضافه کرد: ما باید تلاش کنیم تا نهاده‌های دامی را در اختیار دامداران قرار دهیم، باید آلترناتیوی باشد که این‌ها به مشکل نیفتند.

 فتحی ادامه داد: برای سنددار کردن اراضی کشاورزی با سهل‌ترین شرایط تلاش می‌کنیم و این موضوع تقاضامحور است که در حوضه دریاچه ارومیه این کار بیشتر پیشروی داشته است. در جلسه شورای حفاظت اراضی که با حضور دکتر خلیل الهی، رئیس‌کل دادگستری استان برگزار شد برای سنددار شدن اراضی خارج از حوزه دریاچه ارومیه نیز تأکید شد. برای این منظور از ظرفیت شرکت‌های نظام صنفی، خانه کشاورز و نظام‌مهندسی در تشکیل پرونده استفاده می‌کنیم. با توجه به اینکه سنددار کردن اراضی هزینه‌بر نیست با اطلاع‌رسانی که برای کشاورزان انجام می‌گیرد انتظار می‌رود این کار انجام شود.

وی بیان کرد: همراهی دامداران و مرغداران در طرح مردمی سازی یارانه‌ها بی‌نظیر بود. واقعاً همراهی کاملی داشتند و ایثار و فداکاری کردند، از آن‌ها سپاسگزاری می‌کنم. ما در تمام طول خدمتمان منت دار این عزیزان باشیم بازهم کم است چرا که با مشقت به تولید ادامه دادند. تمام تلاش ما این هست که از طریق تسهیلاتی که از بانک کشاورزی با کمترین تشریفات ارائه می‌کند که قابل‌تقدیر است در کنار بهره بردان باشیم و هر چقدرهم تلاش کنیم کم تلاش کردیم.

وی با بیان اینکه در این جلسه سهم شهرستان ازاعتبارات خط اعتباری مکانیزاسیون  و نهاده های کشاورزی اعم از نهاده های دامی وگیاهی مشخص شد گفت: در خصوص اجرای شبکه پایاب سدخرمدرق اعتبارموردنیازتخصیص یافت ، درخصوص امهال تسهیلات خسارت دیدگان ازخشکسالی تصمیم گیری شد ، اعتبار موردنیازجاده های دسترسی به مزارع تخصیص یافت ، مقرر شدتمام سطح زیرکشت دیم شهرستان تحت پوشش طرح جهش تولید قرارگیرد ، صدور سند برای اراضی کشاورزی با سرعت بیشتری پیگیری خواهد شد ،  پلاکهای باقیمانده شهرستان در دستورکار کارگروه رفع تداخل قرارخواهدگرفت و در صورت تشکیل صندوق خردزنان روستایی مبلغ سه میلیاردریال تخصیص خواهدیافت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید