Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران:

اختصاص 3 هزار میلیارد تومان اعتبار به حوزه کشاورزی و دامپروری استان کرمانشاه

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سفر هیات دولت به استان کرمانشاه، حدود 3 هزار میلیارد تومان اعتبار برای حوزه کشاورزی و دامپروری این استان در نظر گرفته شده است.

اختصاص 3 هزار میلیارد تومان اعتبار به حوزه کشاورزی و دامپروری استان کرمانشاه

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمانشاه، سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی امروز پنج‌شنبه 23 تیرماه در بیست و هشتمین سفر استانی هیات دولت به استان کرمانشاه، در جمع خبرنگاران شهرستان روانسر اظهار کرد: در بخش دام و طیور کشور و در حوزه امنیت غذایی زحمات و تلاش‌های زیادی انجام می‌شود و تمام تلاش ما این است که بتوانیم شرایط مطلوبی را برای این بخش ایجاد کنیم.

مقام عالی وزارت به آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم اشاره کرد و با بیان این که در بحث خرید تضمینی گندم تاکنون از مرز 5 میلیون تن عبور کرده‌ایم، گفت: در حال حاضر 5 میلیون و 50 هزار تن خرید گندم از کشاورزان انجام شده است و 11 همت (11 هزار میلیارد تومان) در این هفته به گندمکاران پرداخت شده است و امیدواریم تا هفته آینده هم روند پرداخت ادامه یابد.

وی افزود: تلاش می‌کنیم هرچه سریع‌تر مابقی مطالبات پرداخت شود، همچنین بتوانیم در خرید تضمینی گندم به مرز 6 میلیون تن برسیم.

ساداتی‌نژاد از همه گندمکاران کشور بخصوص گندمکاران استان کرمانشاه که تلاش زیادی در تولید دیم در این استان دارند، تقدیر کرد.

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص وضعیت ذخایر استراتژیک کشور گفت: در حوزه کالاهای اساسی به لطف خداوند ذخایر ما شرایط بسیار مطلوبی دارد. از سال گذشته تلاش‌های بسیار زیادی شروع شد و برنامه‌ریزی بسیار خوبی هم صورت گرفت که در ذخایر کشور و کالاهای اساسی وضعیت مطلوبی داشته باشیم، لذا هیچ دغدغه‌ای در این خصوص نداریم.

وی، استان کرمانشاه را یکی از قطب‌های کشاورزی کشور برشمرد و تصریح کرد: در این سفر حدود 3 هزار میلیارد تومان اعتبار برای حوزه کشاورزی و دامپروری استان کرمانشاه در نظر گرفته شده است. که این میزان اعتبار به حوزه‌های مختلف شامل آبخیزداری‌، آبیاری‌های نوین، حوزه عشایر، حوزه زراعت و کشاورزی، اراضی شیبدار و توسعه باغات و ... اختصاص می‌یابد.

ساداتی‌نژاد با بیان این که منطقه روانسر و جوانرود در توسعه باغات در اراضی شیبدار شرایط بسیار مطلوبی دارد، خاطرنشان کرد: حتی یک متر از زمین‌های اراضی شیبدارمان در این مناطقی که شرایط دیم دارد‌، نباید خالی بماند. باید این اراضی شیبدار را به مردم واگذار کنیم تا بتوانند کار کشاورزی انجام دهند و در معیشت خودشان استفاده کنند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که 2500 میلیارد تومان تسهیلات برای حوزه صنایع تبدیلی گذاشته شده است، گفت: یکی از مشکلات ما در استان کرمانشاه، بحث ضعف صنایع تبدیلی و گلخانه‌ها است. سطح گلخانه‌های این استان با توجه به شرایط اقلیمی در این منطقه پایین است که باید مورد توجه قرار گیرد.

به گفته وی، همچنین در مجتمع‌های دامپروری ظرفیت بی‌نظیری در استان کرمانشاه در حوزه دام وجود دارد لذا 2500 میلیارد تومان هم خط اعتباری برای این بخش دیده شده است تا بتوانیم با این تسهیلات به این مجموعه کمک کنیم.

ساداتی‌نژاد با اشاره به این که خشکسالی و تغییرات اقلیمی یکی از موضوعات مهمی است که بالاترین اثرش را در بخش کشاورزی می‌گذارد، اظهار داشت: در سال‌های گذشته نیز درگیر بحث خشکسالی بودیم به دلیل تغییر اقلیم، کشاورزی و کشاورزان کشور از این پدیده آسیب دیده‌اند، طبیعتا یکی از مهمترین کارهای ما این است که بتوانیم بهره‌برداری بهینه از منابع آبی‌مان داشته باشیم، لذا کشت گلخانه‌ای یکی از موضوعاتی است که در دستور کار ما قرار دارد.

وی ادامه داد: بحث توسعه آبیاری نوین نیز یکی از موضوعاتی است که وزارت جهاد کشاورزی با قدرت و سرعت پیگیری می‌کند. در منطقه روانسر تقریبا 70 درصد کشاورزی به سیستم های آبیاری مکانیزه مجهز شده که انتظار می‌رود با تسهیلاتی که در نظر گرفتیم بتوانیم این موضوع را توسعه دهیم تا بتوانیم حداکثر استفاده را از آب در این منطقه داشته باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در خشکسالی هم تلاش ما این بوده که با امهال وام‌ها و کمک‌هایی که به کشاورزان می‌کنیم بتوانیم کنار کشاورزان باشیم تا از بحث خشکسالی خارج شویم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید