Iranian Agriculture News Agency

ضرورت اصلاح الگوی کشت و جلوگیری از هدر رفت آب در شهرستان اهر

پروژه های کانال های آبرسانی و مرمت قنوات در شهرستان اهر به بهره برداری رسید

سرپرست مدیریت جهادکشاورزی شهرستان اهر از بهره برداری از پروژه کانال آبیاری عمومی خیر سویلمز شهرستان اهر با اعتبار 3.5 میلیارد تومان خبر داد.

ضرورت اصلاح الگوی کشت و جلوگیری از هدر رفت آب در شهرستان اهر

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی،  علی نجفی در حاشیه مراسم بهره برداری کانال آبیاری خیر سویلمز در اراضی تراس رودخانه اهرچای در گفتگو با خبرنگاران بر ضرورت اصلاح الگوی کشت و جلوگیری از هدر رفت آب تاکید کرد و گفت: پروژه کانال آبیاری عمومی به طول 3.5 کیلومتر که قبلا نیز سه کیلومتر آن بهره برداری شده بود و طول   این کانال به بیش از 7 کیلومتر می‌رسد و قرار است با هماهنگی فرمانداری و مسئولین سازمان با تامین اعتبار لازم  پنج کیلومتر باقیمانده از این کانال بهسازی و اجرا شود که در پایاب این نهر 146نفر باغدار  در سطح 150 هکتار از باغات پایاب بهره مند می شوند.

وی با اشاره به اینکه بصورت اسمی کانال آبیاری عمومی خیر سویلمز80 لیتر آب در ثانیه خروجی می‌دهد با بیان اینکه تا قبل از بهسازی، کانال آبیاری خیر سویلمز در حالت سنتی قرار داشت، ادامه داد: در کانال‌های سنتی هدر رفت منابع آبی بیش از انتظار بوده و پس از بهسازی کانال‌ها با استفاده از دیواره‌های بتنی حداقل بیش از 70 درصد افزایش راندمان آبیاری وجود دارد .

  سرپرست  مدیریت  جهادکشاورزی شهرستان اهر با اشاره به اینکه مدیریت منابع آب در اراضی کشاورزی و باغات   شهرستان اهر را از بحران آب نجات می‌دهد، اظهار کرد: بحران آب مهم‌ترین چالش بخش کشاورزی به شمار می‌رود و برای اینکه این شهرستان دچار این چالش نشود بایستی اصلاح الگوی کشت و استفاده از طرح آبیاری تحت فشار بصورتهای مختلف جهت جلوگیری از هدر رفت آب مورد توجه قرار گیرد.

شایان ذکر است در این مراسم با حضور مسئولین ادارات و فرماندار شهرستان اهر از بهره برداران مجری این طرحها که همکاریهای لازم را نموده بودند با اهدای لوح تقدیر بعمل آمد . 

 گفتنی است در شهرستان اهر در پنج سال اخیر از سال  95 تا بحال، بیش از  20 کیلومتر انهار سنتی و20 رشته از قنوات احیاء و بصورت کانال  آبیاری بتنی بهسازی و اجرا گردیده است که متوسط افزایش راندمان آبیاری بیش از 70 درصد می باشد.                                             

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید