Iranian Agriculture News Agency

آهنگران:

مبارزه 3.1 میلیون هکتاری با علف های هرز گندم

مدیرکل دفتر پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: نزدیک به 3 میلیون 150 هزار هکتار با علف های هرز گندم در سال زراعی جاری مبارزه شده است.

مبارزه 3.1 میلیون هکتاری با علف های هرز گندم

به گزارش ایانا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، اکبر آهنگران مدیرکل دفتر پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور، سطح مبارزه با علف های هرز گندم در مزارع آبی را قریب به یک میلیون و 700 هزار هکتار و در اراضی دیم یک میلیون و 450 هزار هکتار عنوان کرد.

وی خاطر نشان کرد: سال گذشته در سطح 3.2 میلیون هکتار با علف های هرز در مزارع گندم مبارزه صورت گرفت.

آهنگران، خشکسالی و خسارات ناشی از آن و کاهش سطح زیر کشت گندم را از دلایل کاهش میزان مبارزه کشاورزان با علف های هرز در گندمزارها نسبت به سال گذشته دانست.

وی در مورد مبارزه با علف های هرز در مزارع کلزا نیز تصریح کرد: طی سال زراعی جاری در مجموع در سطح 210 هزار هکتار مبارزه با علف های هرز نازک برگ، پهن برگ و یا تواما و همچنین در مرحله پیش رویشی در مزارع کلزا انجام شد.

مدیرکل دفتر پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور در مورد مبارزه با آفات گندم گفت: نزدیک به 340 هزار هکتار در سال زراعی 1401-1400 با آفات گندم به جز آفت سن گندم، مانند سوسک سیاه، شته ها، مینوز برگ غلات و سوسک قهوه ای در مزارع کشور مبارزه صورت گرفت.

آهنگران درباره آفات کلزا نیز اظهار داشت: در سال زراعی جاری در سطح 69 هزار هکتار با آفات کلزا مانند شته روسی و سوسک منداب مبارزه شد.

وی برای کنترل کرم ساقه خوار برنج در کشت دوم از کشاورزان به ویژه در استان مازندران خواست مبارزه با این آفت را به موقع انجام دهند.

مدیرکل دفتر پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور با بیان این که راه های مبارزه با کرم ساقه خوار برنج ساده است، گفت: در کشت اول برنج به علت پایین بودن جمعیت این آفت، مشکل خاصی نیست و با مبارزه مختصر کرم ساقه خوار کنترل می شود.

وی ادامه داد: اما در کشت دوم از آنجایی که جمعیت این آفت بالامی رود از این رو باید به موقع مبارزه آغاز شود.

آهنگران به شالیکاران توصیه کرد که در کشت دوم برنج، خزانه های تولید نشا را با توری یا پشه بند بپوشانند تا این آفت نتواند روی نشا تخم ریزی کند و به مزرعه اصلی منتقل شود.

وی اذعان داشت: با این اقدام می توان بیش از 80 درصد آفت کرم ساقه خوار برنج را کنترل کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید