Iranian Agriculture News Agency

برداشت نوبرانه "خارک" از نخلستان‌های استان بوشهر آغاز شد

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: برداشت "خارک" (نخستین مرحله میوه و نوبرانه درخت نخل ) از نخلستان های این استان آغاز و به بازار عرضه شد.

برداشت نوبرانه "خارک" از نخلستان‌های استان بوشهر آغاز شد

به گزارش خبرگزاری ایانا در بوشهر، سمیه فرح بخش افزود: پیش بینی می‌شود امسال ۹ هزار تن محصول نخیلات استان بوشهر در مرحله نخست برداشت و نوبرانه (به صورت خارک) به بازار داخلی عرضه شود.

وی با بیان اینکه برداشت خارک از هفته جاری در استان بوشهر آغاز شده است اضافه کرد: مهمترین ارقام خارک در این استان  برحی، حاج باقری و بریمی است.

فرح بخش ادامه داد: همچنین در سال‌جاری پیش بینی می‌شود بیش از ۴۶ هزارتن محصول نخیلات استان بوشهر در مرحله دوم و به صورت "رطب" برداشت شود.

وی با بیان اینکه  برداشت رطب با رقم زودرس استعمران در استان بوشهر آغاز می‌شود اضافه کرد: ارقام کبکاب، شهابی، برحی و گنطار مهمترین واریته نخیلات این استان به شمار می‌روند  که محصول آنها به صورت رطب قابل عرضه به بازار است.

مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با توجه به توسعه ظرفیت سردخانه‌های تخصصی خرما در این استان، امکان ذخیره محصول رطب وجود دارد که این امر کمک شایانی به تنظیم بازار و متناسب سازی عرضه و تقاضای این محصول و کاهش ضایعات می‌کند.

وی یادآور شد: در زمان حاضر۶۴ واحد سردخانه ای با ظرفیت ۵۰ هزار تن ذخیره خرما در استان بوشهر ایجاد شده است.

فرح بخش ادامه داد: همچنین با توجه به تمهیدات فراهم شده از سوی سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران امکان واگذاری غرفه های تک محصولی عرضه خرما و رطب برای تولیدکنندگان بوشهر فراهم شده است.

وی یادآور شد: در همین ارتباط سال گذشته برای عرضه مستقیم حدود هفت هزار تن انواع محصول خرما مجوز برای تولید کنندگان بوشهری داده شد.

به گفته فرح بخش پیش بینی می‌شود در سال‌جاری ۱۷۰ هزار تن انواع محصول خارک، رطب و خرما در استان بوشهر تولید و روانه بازار شود.

سطح نخیلات استان بوشهر۳۴ هزار هکتار است که از این میزان ۳۱ هزار هکتار بارور و سه هزار هکتار غیر بارور هستند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید