Iranian Agriculture News Agency

مرحله برداشت طرح های (P.V.S) در شهرستان چرداول شروع شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان چرداول گفت: طرح های (P.V.S) انتخاب مشارکتی ارقام گندم آبی، و گندم دیم که در سال زراعی جاری در شهرستان چرداول اجرا شد، به مرحله برداشت و خرمنکوبی رسیدند

مرحله برداشت طرح های (P.V.S) در شهرستان چرداول شروع شد

به گزارش خبرنگار ایانا در ایلام،   پسندیده مدیر جهاد کشاورزی شهرستان چرداول در این باره افزود: در سال زراعی جاری طرح های (PVS) یا انتخاب مشارکتی ارقام گندم آبی و گندم دیم، در شهرستان چرداول توسط اداره تولیدات گیاهی این مدیریت و با همکاری کارشناسان زراعت مرکز جهاد کشاورزی آسمان آباد، زیر نظر مدیریت زراعت سازمان،در سطح ۲ هکتار اجرا گردیدند.

پسندیده هدف از اجرای این طرح ها، مقایسه ارقام و انتخاب رقمی از گندم آبی است که بالاترین عملکرد در واحد سطح را داشته باشد، دانست و افزود: مولفه‌های دیگر مانند حساسیت به سرما.، ورس و ریزش ،حساسیت به بیماری‌ها و سایر اطلاعات خواسته شده در این طرح PVS بررسی و ثبت می گردد، تا در نهایت برترین رقم گندم با توجه به اقلیم و شرایط آب و هوایی منطقه به‌عنوان بذر انتخاب و نتیجه نهایی در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

وی گفت: در این طرح ۵ رقم گندم آبی شامل حیدری،برات،هانا،سیروان،چمران۲، و ارقام دیم شامل ذهاب، ریژاو، ایوان، آسمان و ساجی، صورت مکانیزه کشت گردیده و مدیریت مزرعه ( رعایت تاریخ کشت،تراکم بذر،،سرکدهی و تغذیه،آبیاری، کنترل علفهای هرز و آفات و بیماری‌های احتمالی) به موقع و بطور کامل زیر نظر کارشناس انجام گرفت .

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان چرداول بیان داشت: با توجه به اتمام فصل رشد و رسیدن زمان برداشت گندم، کارشناسان زراعت این مدیریت با حضور در مزرعه و برداشت مساحت مشخص از هر رقم اقدام و عملیات خرمنکوبی انجام شد .

پسندیده ادامه داد: پس توزین نمونه‌های برداشت شده، و تجزیه و تحلیل نتایج بدست آمده، ارقام برتر در کشت سال‌های بعد مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در طرح PVS گندم آبی دو رقم برات و حیدری به ترتیب مقام اول و دوم را از نظر عملکرد کسب نمودند .

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان چرداول در پایان گفت: در طرح PVS گندم دیم به ترتیب ایوان، ساجی بعنوان ارقام برتر انتخاب گردیدند. که این ارقام به کشاورزان منطقه معرفی تا در اولویت کاشت در سال آینده قرار گیرند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید