Iranian Agriculture News Agency

شورای عشایر مراغه در محل یکی از یوردهای سهند برگزار شد

همت مسئولان آذربایجان‌شرقی برای حل مشکلات عشایر سهند

شورای عشایر مراغه در محل یکی از یوردهای سهند برگزار شد و حل مشکلات عشایر ییلاقات منطقه با حضور برخی مدیران کل دستگاه‌های متولی آذربایجان‌شرقی و مسئولان ارشد شهرستان در دستور کار قرار گرفت.

همت مسئولان آذربایجان‌شرقی برای حل مشکلات عشایر سهند

 به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌شرقی در این جلسه بیان کرد: در راستای ارایه خدمات به عشایر سهند مراغه این اداره‌کل هر ساله بازسازی راه‌ها را دستور کار قرار می‌دهد.

سید محمدحسن آل‌هاشم افزود: بارندگی امسال در فصل زمستان و بهار موجب از بین رفتن بخش زیادی از راه‌های عشایر سهند مراغه شده بود که چند روز پیش با یک دستگاه گریدر کار بازسازی ایل‌راه‌ها انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: راه های اصلی بازسازی شده و به علت محدودیت منابع راه‌های فرعی هنوز باقی مانده که در صورت تخصیص اعتبارات سفر ریاست جمهوری، راه های فرعی عشایر سهند مراغه هم بازسازی خواهد شد.

وی به تخصیص آرد عشایر میهمان هم اشاره و اعلام کرد: هفته گذشته جلسه‌ای با حضور مسئولان دستگاه‌های متولی آذربایجان‌غربی و شرقی در یکی از یوردهای دامنه سهند برگزار و مقرر شد که آرد عشایر توسط مسئولان شهرستان محل اقامت‌ عشایر به امور عشایر آذربایجان‌شرقی تحویل داده شود و یا اینکه خودشان مسئولیت توزیع را برعهده بگیرند و یا سهمیه آنان برای همیشه به اداره‌کل امور عشایر استان انتقال داده شود تا توسط تشکل‌های عشایری توزیع شود.

آل هاشم این را هم گفت که نبود آنتن برای برقراری ارتباط با گوشی همراه از دیگر مشکلاتی بود که عشایر سهند است که با اداره کل تباطات و فناوری اطلاعات توافق شده است تا در نقاط کور این منطقه دکل‌هایی نصب شود.

وی اضافه کرد: نبود پنل‌های خورشیدی برای رفع مشکل روشنایی و سرویس بهداشتی سیار از دیگر مشکلات عشایر سهند است که خوشبختانه سال گذشته براساس قراردادی بین شرکت توزیع برق و امور عشایر استان، پنل‌هایی با ۹۰ درصد پرداختی دولت به عشایر اهدا شد و همچنان ادامه خواهد داشت.

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار ویژه شهرستان مراغه هم اظهار داشت: عشایر سرمایه نظام و انقلاب هستند و از زحمتکش‌ترین اقشار و کم ادعاترین مردمند که در راستای تولید و تامین امنیت غذایی کشور نقش ایفا می‌کنند.

داود اسدیان به برخی از اختلافات داخلی بین عشایر و روستاهای اطراف سهند اشاره کرد و گفت: ضوابط و قوانین دوام و قوام کار ماست و باید به درستی اجرا شود و مکلف به احترام به قانون و ضوابط هستیم تا شاهد اختلافات در منطقه نباشیم.

وی به کمبودهای عشایر سهند مراغه اشاره کرد و افزود: راه دسترسی، تامین نهاده‌های دامی، پایین بودن قیمت فروش تولیدات، نبود پنل‌های خورشیدی، مشکل بهداشت، عدم خط دهی‌ تلفن همراه و اینترنت و سهمیه آرد که از جمله اصلی‌ترین دغدغه‌های عشایر سهند است.

اسدیان اضافه کرد: اصلی‌ترین مشکل در تامین نهاده‌های دامی و سهمیه آرد مربوط به عشایر میهمان است که برابر قانون باید از شهرستان مبدا که عشایر از آنجا به منطقه کوچ کرده‌اند تامین شود.

وی ادامه داد: راهکارهای عملیاتی شدن نیازها باید بررسی شود و در این راستا باید همه دستگاه‌های متولی استان‌های آذربایجان‌شرقی و غربی پای کار باشند.

اسدیان تاکید کرد: عشایر اگر حمایت نشوند نسل‌های بعدی آنان ادامه دهنده راه پدران خود نخواهند بود و از این رو ضروری است دستگاه های متولی به موقع به اقدامات قانونی و وظایف خود عمل کنند.

نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: دامنه‌های سهند مراغه یکی از اصلی‌ترین منطقه‌ها برای کوچ ییلاقی عشایر شمال‌غرب کشور است اما متاسفانه امور عشایر هیچ اداره و یا نمایندگی در این شهرستان ندارد و این درحالی است که در شهرستان های اطراف این اداره فعالیت می‌کند.

علی علیزاده عنوان کرد: هم‌اکنون کشور در حال جنگ اقتصادی است و باید از عشایری که تامین کننده امنیت غذایی هستند، حمایت شود.

وی گفت: پنل‌های خورشیدی در بیشتر مناطق عشایری کشور استفاده می‌شود اما متاسفانه در هیچ یک از مناطق عشایری سهند مراغه پنل خورشیدی وجود ندارد و عشایر منطقه از کمترین امکانات رفاهی محروم هستند.

در این جلسه از برخی عشایر منطقه سهند با اهدای لوح و هدیه‌ای تجلیل و قدردانی شد.

مراتع کوه سهند با ۱۲۹ هزار هکتار وسعت از مناطق مهم ییلاقی عشایر در شمال غرب کشور است و در فصل گرما عشایر با ۷۵۰ خانوار و ۱۳۰ هزار راس دام برای تولید شیر، گوشت و پشم به ییلاق‌های سهند کوچ می‌کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید