Iranian Agriculture News Agency

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی

افزایش ۶۷ درصدی ردیف اعتباری تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی در دولت سیزدهم

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی از افزایش ۶۷ درصدی تسهیلات توسعه مکانیزاسیون در سال زراعی جاری خبر داد.

افزایش ۶۷ درصدی ردیف اعتباری تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی در دولت سیزدهم
به گزارش خبرنگار ایانا در مازندران، کامبیز عباسی در گردهمایی برداشت برنج کشور در ساری افزود: امسال پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات برای مکانیزاسیون کشاورزی کارسازی شده است در حالی که سال گذشته رقم این ردیف سه هزار میلیارد تومان بود.

 وی سهم مازندران را از ردیف تسهیلات مکانیزاسیون ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت : برای کاهش مناسب هزینه های تولید برنج ، نهاده های کشاورزی و ماشین آلات باید بدرستی مورد استفاده قرار گیرد.

عباسی با بیان این که دولت در امر کاهش هزینه تولید گام های اثربخشی  برداشته است ، گفت : باید  قیمت سم و عملیات سم پاشی ، قیمت کود و عملیات کودپاشی و قیمت ماشین و عملیات ماشینی کردن مراحل کشت در سال زراعی جاری مورد رسیدگی دقیق قرار بگیرد ،

 وی با تاکید بر این که ماشین نقش اثرگذار در تولید محصولات کشاورزی دارد ، افزود :  اقتصادی کردن ، کاهش هزینه تولید ، کاهش سختی کار و انجام بموقع کشاورزی از مزایای به کار گیری ماشین آلات است.

عباسی از توسعه مکانیزاسیون به عنوان یکی از مصادیق دانش بنیان کردن کشاورزی نام برد و گفت که همسو با این رویکرد دولت امسال  توجه ویژه ای به  حوزه تسهیلات مکانیزاسیون نشان د اده است.

وی توسعه مکانیزاسیو ن را برای خروج از کشاورزی سنتی ضروری دانست و افزود : امسال سطح مکانیزه کشت برنج در دو استان مهم برنج خیز مازندران و گیلان به ۳۳۶ هزار هکتار رسیده است که نشانگر رشد سرمایه گذاری در توزیع یکنواخت تسهیلات مکانیزاسیون است.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی توضیح داد : پیش بینی می شود امسال  ۸۶ درصد از برنج این دو استان به صورت مکانیزه برداشت شود و طبق برنامه تا دو سال آینده کاشت و برداشت مکانیزه به ۹۵ درصد خواهد رسید.

وی با اعلام این که مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی فناوری نوین توسعه مکانیزاسیون را  با بومی کردن دانش ماشین آلات برنجکاری در دست اجرا دارد ، افزود : سال زراعی گذشته دانش فنی کمباین سازی بومی‌سازی شد و در حالی که قبلا صددرصد وابسته بودیم امسال  ۱۵۰دستگاه کمباین  مخصوص دروی شالی که در داخل کشور تولید شده است وارد شالیزارهای استان می شود.

عباسی گفت : تولید دستگاه نشاکار نیز برای نخستین بار در مازندران بومی‌سازی شده است و امسال هم دستگاه وجین در مرحله بومی سازی قرار گرفته و محقق شده است.

وی یکی از مهم ترین فناوری نوین در حوزه کشاورزی را به کارگیری پهپادها برای عملیات سمپاشی عنوان کرد و بیان داشت :  شرکت های دانش بنیان در این حوزه بدرستی ورود پیدا کرده اند.

عباسی با بیان این که در سال زراعی جاری رشد ۲.۵ برابری در هوشمند سازی با محوریت استفاده از پهپاد ها تجربه شده است ، گفت : در سال زراعی جاری بیش از ۲۰۰ دستگاه په پاد اضافه شد یعنی  اکنون ۴۹۰دستگاه پهپاد در کشور عملیات سمپاشی  و تغذیه محصولات کشاورزی را انجام می دهند.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد  کشاورزی کشور با ذکر این نکته که سیاست دولت تولید برنج در سه استان مازندران گیلان و گلستان است ، تصریح کرد : برنج  نیاز آبی بالایی دارد به همین دلیل کشت این گیاه در سایر استان ها مورد حمایت نیست اگرچه در دیگر استان ها برنج تولید می کنند اما حمایت نمی شوند.

وی لازمه محدود ماندن کشت برنج در سه استان شمالی را تعریف بسته های حمایتی جایگزینی  کشت برنج برای دیگر استان های کشور دانست.

عباسی از افزایش ۶۷ درصدی تسهیلات توسعه مکانیزاسیون در سال زراعی جاری خبر داد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید