Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان در جلسه شورای تحقیقات کشاورزی:

سند امنیت غذایی کشور رسما به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شد

جلسه شورای تحقیقات کشاورزی با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان، مشاور عالی سازمان، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی، معاون پژوهش و فناوری، معاون توسعه منابع و مدیریت، معاون سازمان و رئیس موسسه ترویج و آموزش کشاورزی، مدیران کل حوزه ستادی سازمان و دیگر اعضاء شورای تحقیقات یکشنبه 5 تیر جاری در سالن شهید اسماعیلی راد برگزار شد.

سند امنیت غذایی کشور رسما به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شد

به گزارش ایانا، سید مجتبی خیام‌نکویی معاون وزیر و  رئیس سازمان  از امضای سند امنیت غذایی کشور توسط وزیر جهادکشاورزی و ارسال آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد و افزود: سازمان تات بعنوان نماینده تام الاختیار وزارت جهادکشاورزی و رئیس سازمان تات به عنوان دبیر کمسیون امنیت غذایی کشور مسئول پیگیری و  به تصویب رسیدن این سند در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی   است و امیدوارهستیم این سند به عنوان یک ریل گذاری برای حوزه امنیت غذایی در کشور هر چه سریعتر به تصویب نهایی برسد.

خیام نکویی با اشاره به اهمیت سند ملی امنیت غذایی کشور، از پیش بینی تشکیل ستاد راهبردی اجرای سند امنیت غذایی با حضور رئیس جمهور و یا معاون اول رئیس جمهور و چند تن از وزراء برای اولین بار در کشور خبر داد و افزود: با تصویب کلیات این سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی این برای اولین بار است که سند امنیت غذایی در سطح رئیس جمهور و یا معاون اول رئیس جمهور در کشور مطرح می شود.

وی ارائه دستاوردهای مراکز تحقیقاتی سازمان را در سفر های استانی رئیس جمهوری بسیار حائز اهمیت خواند و گفت: این رویکرد می تواند اهمیت جایگاه پژوهش و تحقیقات در بخش کشاورزی کشور را بیش از پیش مورد توجه قرار دهد.

خیام نکویی بر ضرورت تعامل موسسه های ملی و مراکز تحقیقاتی استانی و  برنامه ریزی های هدفمند را مورد اشاره قرار داد  ورود به فعالیت های مجموعه ها و حمایت از طرح های تاثیرگذار در بخش که موجب رفع مشکلات حوزه کشاورزی می گردد را مورد تاکید قرار داد.

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی از  تعاملات سازنده این سازمان با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این برهه زمانی سخن گفت و از این فرصت بعنوان یک فرصت استثنایی برای تدوین طرح جامع نظام آموزشی بخش کشاورزی نام برد.

خیام نکویی خواستار اجرای سیاست های کلان سازمان در رأس برنامه های موسسه ها و مراکز تحقیقاتی شد و ضمن تاکید بر خارج نمودن طرح های بدون اولویت از دستورکار فعالیت های موسسه ها و مراکز تابعه سازمان اظهار داشت: موسسه ها و مراکز تحقیقاتی می بایست چالش های حوزه خود را احصای و اولویت بندی کرده و مطابق آن اولویت ها راهبرد لازم را تعیین نمایند تا برای اجرای راهبردها مجموعه اقدامات لازم را تدارک ببینند.

وی با اشاره به این موضوع که جمع بندی برنامه ها در شورای تحقیقات سازمان می تواند نقش یک دستورالعمل را ایفا نماید بر افزایش شرکت های دانش بنیان در تدوین برنامه های سال 1401 موسسه ها و مراکز تحقیقاتی سازمان تاکید کرد و تغییر استراتژی بر این مبنا را خواستار شد.

بهمنی رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در این جلسه از شورای تحقیقات برنامه های این موسسه  در سال 1401  را ارائه داد.  وی با اشاره  به برنامه تحول جهادی وزارت جهاد کشاورزی در حوزه شیلات با عناوینی از قبیل اینکه کل تولیدات شیلاتی حدود ۲۵۰۰هزارتن،  افزایش صید حدود ۱۱۰۰ هزارتن ، افزایش آبزی پروری حدود ۱۴۰۰ هزار تن، کپورماهیان ۳۰۰هزارتن، پرورش ماهی درقفس ۶۰۰ هزارتن ، ماهی قزل آلای رنگین کمان ۲۱۱ هزارتن ، میگو ۱۳۰هزارتن ،ماهیان خاویاری ۲۰هزارتن ، ماهی تیلاپیا ۱۱۰هزارتن  و سایر آبزیان حدود ۵۰هزارتن مورد انتظار است گزارش خود را شروع کرد. 

وی استمرار برداشت از ذخایر و منابع ماهیگیری ،حفظ و نگهداری ظرفیت بیولوژیک ،تولید نسل جدید ذخایر و منابع ماهیگیری ،حفاظت از گونه های آسیب پذیر و در معرض خطر، حفظ اشتغال های ایجاد شده در بخش صید و صیادی، حفظ زیستگاهای آبزیان  به ویژه در مدیریت صید میگو در استان های هرمزگان، بوشهر و خوزستان .حفظ معیشت ساحل نشینان وابسته به صید و صیادی ،حفظ تعادل اکولوژیک در سه زیست بوم خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر و حفظ ذخایر ژنتیکی  را از اثرات اقتصادی اجتماعی انجام پروژه های ارزیابی ذخایر در گذشته و آینده بر شمرد.

بهمنی به پیش بینی میزان صید مجاز قابل برداشت در آبهای جنوب و شمال کشور و موارد  اثر بخشی در حوزه آبزی پروری( پرورش ماهی در قفس) و اثر بخشی در پرورش میگو پرداخت.

وی برنامه موسسه در خصوص شرکت های دانش بنیان و مرکزرشد جدید پیش بینی پروژه های سال ۱۴۰۱ در خصوص ارتقا و سرانه الگوی مصرف آبزیان با اجرای پروژه های تحقیقاتی سرانه مصرف آبزیان . فرهنگ سازی مصر ف آبزیان از طریق توسعه رستوران های شیلاتی. ارتقاء فرهنگ مصرف آبزیان با ساخت فیلم و کلیپ . افزایش تنوع محصولات تشریح شد. سپس رئوس طرح و پروژه های پیش بینی شده برای کپورماهیان . ماهیان خاویاری. قزل آلا. تیلاپیا و میگو جهت دستیابی به اهداف سند تحول توسط این مقام مسول ارایه گردید.  

بهمنی اولویت های فناورانه مورد درخواست سازمان شیلات ایران  و اولویت های پژوهشی و فناوری کشور در افق ۱۴۰۱ الی ۱۴۰۵ را در بخش دیگری از گزارش تشریح کرد.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی گفت : موسسه تحقیقات علوم شیلاتی با گستره فعالیت های تخصصی در حوزه های مختلف تنها واجد یک طرح کلان تایید شده توسط سازمان به نام طرح کلان ارتقا کمی کیفی تولید ماهیان می باشد لذا ضرورت دارد جهت دستیابی به اهداف برنامه های تولید آبزیان عناوین طرح های کلان بیولوژی و ارزیابی ذخایر آبزیان، تولید مسئولانه ماهیان دریایی در قفس ، تولید مسئولانه ماهیان سردابی ( قزل آلا ).  تولید مسئولانه ماهیان گرمابی ( کپورماهیان )، تولید میگو و سخت پوستان ، تولید مسئولانه ماهیان خاویاری . تولید مسئولانه ماهی تیلاپیا .  تولید جلبک و گیاهان آبزی  وطرح کلان فرآوری و تولید فرآورده های بیولوژیک نیز مورد تایید و تصویب قرار گیرند.

وی اولویت های پژوهشی هر مرکز و پژوهشکده تابعه موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور را عنوان کرد و گفت: تولید انبوه مولدین میگوی وانامی عاری از بیماری های خاص،  دانش فنی تولید بیوسیلاژ از زائدات ماهی،  تولید انبوه بچه ماهی صبیتی، تولید تیلاپیا در سیستم بایوفلاک و انتقال فناوری تکثیر و پرورش ماهی آزاد دریای خزر از طرح های فناورانه شاخص موسسه  و قابل واگذاری به بخش خصوصی دانش بنیان در سال 1401 است .  

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور برنامه موسسه در معاونت ترویج و انتقال یافته های تحقیقاتی با عناوینی از قبیل سطح ارتباطات آموزش، ترویج، مشاوره و انتقال دانش با بخش خصوصی، اجرایی و دانشگاهی . فعالیتهای شاخص حوزه ترویجی و پیش بینی اثربخشی آن در سال ۱۴۰۱. برنامه موسسه برای ایجاد سایت الگویی – ترویجی در سال 1401 و ایجاد 5 سایت الگویی در 5 استان کشور توسط دکتر بهمنی تشریح شد.

وی در حوزه معاونت برنامه ریزی و پشتیبانی گزارش آمار نیروی انسانی موسسه طی سا ل های ۱۳۷۸ تا ۱۴۰۰ . آمار مقایسه ای نیروی انسانی سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱. تغییرات نیروی انسانی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور از سال ۱۴۰۰ لغایت ۱۴۰۱ با  جذب نیروی جدید و پیش بینی عملکرد برنامه طرح توسعه، تکمیل، تجهیز و تامین ماشین آلات و حفظ ذخایر ژنتیکی توسط رییس موسسه ارایه شد .

سپس در پایان  پیش بینی خروجی های اثربخش فعالیت های پژوهشی موسسه در سال ۱۴۰۱ با ذکر عناوینی از قبیل : معرفی گونه جدید میگوی کروما ژاپونیکوس – بومی خلیج فارس به صنعت پرورش میگوی کشور - معرفی دومین پروبیوتیک میگو به صنعت - تولید کیت تشخیص بیماری ویروسی VHS ماهی قزل آلا، ارزش افزوده زائدات آبزیان ، تون ماهی کنسرو فرا سودمند با استفاده از ژلاتین هیدرولیز استخوان سر، تکثیر ماهی سوکلا برای صنعت پرورش ماهی در قفس ،  معرفی بیوتکنیک تکثیر و پرورش ماهی سی باس آسیایی جهت جلوگیری یا کاهش واردات لارو - تکثیر ماهی باله بادبانی برای اولین بار در کشور ، تولید مولد ابر نر ماهی قزل آلا، فناوری پنوماتیک در استحصال تخم مولد ماده قزل آلا. معرفی ذخایر ماهیان زینتی خلیچ فارس و دریای عمان ،تعیین سقف بهینه برداشت ماهیان استخوانی و کیلکا دریای خزر ، استخراج آستاگزانتین از جلبک هماتوکوکوس،معرفی الگوهای نوین ارتقای کیفی خاویار و بازماندگی در مراحل تکثیر ماهیان خاویاری ، ایجاد بانک مطالعاتی پایگاه داده مکانی و پیاده سازی و راه اندازی سامانه GIS WEB - .پیشنهاد چگونگی ساماندهی و بهره وری مراکز تکثیر و بازسازی ذخایر آبزیان سازمان شیلات ایران با ظرفیت های موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور ارایه شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید