Iranian Agriculture News Agency

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور:

بیش از 22 هزار هکتار با آفت برگ خوار درختان بلوط مبارزه شد

تاکید بر مشارکت مردم در پایش جنگل های زاگرسی

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اعلام کرد: تا کنون در سطح نزدیک 22 هزار و 400 هکتار از جنگل های زاگرس با آفت برگ خوار بلوط مبارزه شده است.

بیش از 22 هزار هکتار با آفت برگ خوار درختان بلوط مبارزه شد

به گزارش ایانا و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، عباسعلی نوبخت امروز سه شنبه در حاشیه بازدید از جنگل های درگیر آفت برگ خوار بلوط در منطقه کوشک دشمن زیاره در شهرستان کهگیلویه اظهار کرد: در  مجموع در حوزه جنگل های زاگرس تا امروز حدود 42 هزار هکتار تحت هجوم آفت برگ خوار درختان بلوط قرار گرفته‌اند.

وی افزود: بحرانی ترین و حادترین ناحیه آلوده مربوط به عرصه های جنگلی کهگیلویه و بویراحمد است به طوری که 22 هزار هکتار از این عرصه ها درگیر آفت برگ خوار درختان بلوط شده اند.

نوبخت با بیان این که در سطح 14 هزار و 900 هکتار از عرصه های جنگلی استان کهگیلویه و بویر احمد محلول پاشی و اقدامات کنترلی انجام شده است، اظهار داشت: درعرصه های جنگلی استان فارس در سطح حدود 6 هزار هکتار و استان خوزستان 1500 هکتار محلول پاشی و مبارزه با این آفت صورت گرفته است.

وی گفت: آفت برگ خوار درختان بلوط، یک آفت بومی است و از سال ها قبل در عرصه های جنگلی زاگرس بوده، اما این آفت تحت تاثیر تنش های اقلیمی، افزایش درجه حرارت و کاهش رطوبت طغیان کرده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: یکی از مشکلات  در زمینه آفت برگ خوار بلوط این است که ظرف یک سال چند نسل زاد و ولد کرده  و از این رو در زمان کمی سطح وسیعی را آلوده می کند.

وی  ادامه داد: محل تغذیه این آفت، برگ درختان بلوط است و به باغات و یا گونه های دیگر سرایت نمی کند.

نوبخت پیشگیری از سرایت این آفت به سایر مناطق جنگلی را از اهداف و استراتژی اصلی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور عنوان کرد و گفت: محدودیت هایی برای مبارزه با آفات در حوزه جنگلی و منابع طبیعی داریم و به دلیل وجود منابع آبی در جنگل های زاگرسی، حیوانات وحشی و دام های اهلی باید از محلول و ترکیبات کم خطر و سازگار با محیط زیست استفاده کرد.

وی افزود: در راستای استفاده از محلول یا ترکیب مناسب و تصمیم گیری ها از خرد جمعی و نظرات تخصصی کمیته گیاهپزشکی ستاد سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و در ادارات کل منابع طبیعی استان ها و همچنین ازتمام دستگاه های تخصصی در این امر از جمله سازمان حفظ نباتات کشور، موسسه تحقیقات جنگل و مرتع، موسسه تحقیقات گیاهپزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست استفاده می کنیم.

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در عین حال اذعان داشت: تلاش می کنیم از تمام ظرفیت های استان کهگیلویه و بویر احمد مانند استانداری و بسیج برای مهار و کنترل آفت برگ خور بلوط استفاده کنیم ضمن آن که قصد داریم یک برنامه عملیات مشترک در جنگل های مجاور دو استان کهگیلویه و بویر احمد و فارس برای مبارزه با این آفت اجرا کنیم.

وی از مردم خواست در پایش و اطلاع رسانی درباره کانون های آلوده به آفت برگ خوار کمک کنند.

نوبخت تاکید کرد: با اقدامات کنترلی این سازمان، درختان بلوط آلوده، احیا می شوند و نگاه مردم این نباشد که این درختان بی برگ، خشک شده اند، بنابراین از قطع کردن این درختان پرهیز کنند.

تولید ترکیبات کم خطر با مشارکت شرکت های دانش بنیان

وی از همکاری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با شرکت های دانش بنیان برای تولید ترکیبات جدیدتر و موثرتر برای مبارزه با آفت برخوار درختان بلوط خبر داد و بیان داشت: ما کار مشترکی را با یکی از شرکت های دانش بنیان در زمینه ترکیبات کم خطر و سازگار با محیط زیست آغاز کرده ایم و تا پایان امسال به دستاورد جدیدی دست پیدا خواهیم کرد.

بنابراین گزارش، ظرف دو هفته اخیر دو گروه کارشناسی از سوی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به منظور ارزیابی دقیق از سطح آلودگی جنگل های کهگیلویه و بویر احمد به این آفت و همچنین برنامه ریزی جامع تر و هماهنگی با استانداری برای اقدامات کنترلی به این استان اعزام شدند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید