Iranian Agriculture News Agency

در گفتگو با ایانا مطرح شد:

اشتغال زایی خانوادگی با صنعت آبزی پروری در استان آذربایجان شرقی

تولید بیش از ۹ هزارتن انواع آبزیان طی سال گذشته در استان آذربایجان شرقی

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از تولید بیش از 9 هزارتن انواع آبزیان (گرم آبی، سرد آبی و خاویاری) طی سال گذشته در استان خبر داد و افزود: تعداد 60 مزرعه با مدیریت به صورت خانوادگی در کار آفرینی و اشتغال زایی در روستاها و شهرستانهای استان سهیم هستند .

اشتغال زایی خانوادگی با صنعت آبزی پروری در استان آذربایجان شرقی

قاسم جعفروند در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی با بیان این‌که  تعداد 18 شهرستان استان فعالیت آبزی پروری را به صورت خانوادگی مدیریت می کنند، افزود: شهرستان مراغه با تعداد 12 مزرعه و شهرستان سراب با تعداد 9 مزرعه در امر مشارکت خانوادگی شیلات پیشتاز هستند.

وی اظهار کرد: طی سال 1400، بالغ بر  18 تن ماهیان خاویاری، 485 هزار قطعه زالو و 14 میلیون و 482 هزار قطعه ماهی زینتی  و بیش از 3 تن ریز جلبک در استان تولید شده است.

جعفروند افزود: این مدیریت علاوه بر تلاش در توسعه آبزی پروری فعالیتهای چشمگیری در زمینه آبزی مصرفی  داشته است که فعالیت 10 رستوران ویژه آبزیان، معرفی رستوران منتخب شیلات در سطح کشور، فعالیت تعداد 30 تفرجگاه شیلاتی، ایجاد و بهسازی تعداد 150 فروشگاه و مراکز عرضه آبزیان از اقدامات شاخص شیلات در استان می باشد.

وی با اشاره به اینکه آبزی پروری و آبزی مصرفی باید همسو و همگام  با هم رشد و توسعه داشته باشند افزود: هم اکنون وجود استخرهای ذخیره آب در مزارع کشاورزی استان آذربایجان شرقی، پتانسیل های بالقوه ای را در جهت تولید و مصرف آبزیان فراهم آورده است.

وی با بیان اینکه امروزه تولید ماهی سالم در  صدر برنامه های این مدیریت قرار گرفته است ادامه داد: در حال حاضر تولید آبزیان به عنوان یکی از منابع پروتئینی با ارزش غذایی بالا در اکثر شهرستانهای استان با توجه به امکانات بالقوه موجود در حال گسترش می باشد .

وی ادامه داد :  با وجود تعداد 2000 استخر ذخیره آب کشاورزی در سطح استان و با توجه به ابعاد احداث شده با لحاظ نمودن شرایط کمی وکیفی تولید ماهی به صورت معیشتی امکان پذیر است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی اعلام کرد: با افزایش توان مدیریتی صاحبان استخرها میزان تولید نیز قابل افزایش می باشد.

جعفروند افزود: بدیهی است استان آذربایجان شرقی با وجود مزارع فعال آبزی پروری و  استخرهای  ذخیره با اشتغال زایی از مهاجرت جوانان روستایی  جلوگیری کرده و همچنین با افزایش بهره وری آب و سرانه مصرف آبزیان در نقاط روستایی  افزایش درآمد روستائیان را موجب  شده است .

وی اظهار کرد: افزایش سهم همیاری خانوادگی در مزارع پرورشی در مجموع تولید آبزیان در سطح استان را افزایش داده و ضمن ایجاد اشتغال مولد برای روستائیان، شیوه مدیریتی خانوادگی با کاهش هزینه ساخت و ساز و پراکنده کاری با افزایش بهره وری و استفاده بهینه از منابع آبی سوق داده شود.

وی افزود: توام بودن پرورش ماهی با فصل زراعی و ایجاد درآمد قابل توجه آن ، سبب پذیرش آبزی پروری از سوی کشاورزان و خانو اده های آنها در نقاط مختلف روستایی استان  شده است .

 جعفروند در پایان ضمن دعوت از صاحبان مزارع فعال موجود و استخرهای ذخیره آب کشاورزی جهت مشارکت اعضای خانواده در تولید آبزیان اعلام کرد: این نوع همیاری و مشارکت ها علاوه بر رفع مشکل بیکاری جوانان، درآمدزایی و بهره وری بالاتری را نصیب خانواده ها خواهد کرد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید