Iranian Agriculture News Agency

پیشگیری از آتش سوزی جنگل ها در خوزستان با ایجاد دیواره های سنگی و کانال های آتش بر

مدیر کل منابع طبیعی استان گفت: در راستای جلوگیری از آتش‌سوزی در جنگل‌ها انواع روش‌های کاربردی متناسب با نوع عرصه از جمله ایجاد دیواره‌های سنگی به طول مختلف و احداث کانال‌های آتش‌بُر در راستای کنترل آتش سوزی در جنگل‌ها صورت می‌گیرد.

پیشگیری از آتش سوزی جنگل ها در خوزستان با ایجاد  دیواره های سنگی و کانال های آتش بر

به گزارش خبرنگار ایانا از خوزستان، مدیرکل منابع طبیعی استان در خصوص اقدامات انجام شده به منظور جلوگیری از تخریب جنگل‌ها اظهار داشت: با توجه به گستردگی جنگل در استان هر سال پروژه‌های متعددی از قبیل گشت و مراقبت در سطح عرصه‌های جنگلی در راستای جلوگیری از قطع درختان، شناسایی کوره‌های زغال و تخریب آن‌ها با حکم مراجع قضایی، جلوگیری از اجرای پروژه‌های عمرانی فاقد مجوز و کنترل دام به اجرا می‌رسد.

سجادی در ادامه به طرح های توسعه جنگل اشاره کرد و گفت: در عرصه‌هایی با تاج پوشش درختی کمتر از ۵ درصد، گونه‌های بومی و پیشگام منطقه مانند بادام کوهی کاشت می‌شود و جهت غنی سازی و انبوه سازی جنگل در اراضی با تاج پوشش درختی ۵ تا ۲۵ درصد به منظور افزایش تعداد پایه درختان در هکتار کاشت نهال انجام می‌شود. همچنین جهت حفاظت از ذخیره‌گاه‌های جنگلی که دارای گونه‌های در معرض خطر انقراض و آسیب پذیر هستند، اقداماتی شامل بکارگیری قرقیان و تا حد امکان محصور کردن آن‌ها انجام می‌شود.

وی در خصوص راه‌های پیشگیری از وقوع آتش سوزی در اراضی جنگلی تصریح نمود: در راستای جلوگیری از آتش‌سوزی در جنگل‌ها انواع روش‌های کاربردی متناسب با نوع عرصه از جمله ایجاد دیواره‌های سنگی به طول مختلف و احداث کانال‌های آتش‌بُر در راستای کنترل آتش سوزی در جنگل‌ها صورت می‌گیرد.

سجادی در راستای مقابله با آفات جنگل‌ها در استان نیز افزود: جهت مقابله با آفات و بیماری‌ها در عرصه‌های جنگلی، روش‌های مکانیکی و محلول‌پاشی از جمله اقدامات انجام شده است.  

وی ادامه داد: آفات و بیماری‌های غالب استان شامل بیماری ذغالی، سوسک چوبخوار، جوانه خوار بلوط، برگخوار سفید بلوط، ملخ بال کوتاه بلوط و کنه‌های گالزا از جمله آفات موجود در استان هستند که در شهرستان‌های دزفول، اندیکا، ایذه، باغملک، لالی و بهبهان گسترش بیشتری داشته‌اند و عمده آفات از نوع جوانه خوار و برگخوار بلوط هستند

سجادی اضافه کرد: حفاظت از جنگل‌ها به دلیل تعلق به عموم مردم، یک اصل است و هر فرد در هر جایگاهی می‌تواند محافظ و همیار طبیعت باشد. در این زمینه نیز اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان آموزش‌هایی در راستای آگاه‌سازی مردم و جوامع محلی جهت حفظ جنگل‌ها و جلوگیری از حریق و نحوه کمک‌رسانی آن‌ها، ارائه می‌دهد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید