Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تاکید کرد:

تاثیر پذیری بالای اقتصاد بازار از تولیدات کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در طول تاریخ تجار و بازاریان در رشد و توسعه منطقه و معیشت و اقتصاد خانواده ی افراد منطقه خود موثر بوده اند. در شرایط حاضر و دوران کنونی آن تجار و بازاریان با نام جامعه اصناف و بازاریان شهرستان در تمامی استانهای کشور در همان مصداق گذشته در حال حاضر در رشد و توسعه منطقه و تاثیر گذاری فعالیت آنها در زندگی افراد جامعه تاثیر گذار می باشد .

تاثیر پذیری بالای اقتصاد بازار از تولیدات کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اردبیل، نادر تقی زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در دیدار با رئیس و اعضای کمیته کشاورزی جامعه ی اسلامی اصناف و بازاریان اردبیل با اعلام این خبر افزود: در طول تاریخ تجار و بازاریان در رشد و توسعه منطقه و معیشت و اقتصاد خانواده ی افراد منطقه خود موثر بوده اند. در شرایط حاضر و دوران کنونی آن تجار و بازاریان با نام جامعه اصناف و بازاریان شهرستان در تمامی استانهای کشور در همان مصداق گذشته در حال حاضر در رشد و توسعه منطقه و تاثیر گذاری فعالیت آنها در زندگی افراد جامعه تاثیر گذار می باشد . 

وی با قدردانی از تلاش و اهتمام این جامعه با کمیته های تخصصی بویژه کمیته کشاورزی در مرکز استان گفت : استان اردبیل قطب کشاورزی در مقیاس کشور می باشد که در تمامی محورها قوت و ضعف تولیدات کشاورزی در دیگرفعالیت های صنعتی ، فرهنگی ، هنری و غیره تاثیر گذار است . 

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: در دنیا محور و سرمنشاء کلیات فعالیت های اجتماعی از اقتصاد کشاورزی که محور اصلی و پایه اقتصاد است ، تاثیرپذیر می باشد . در این استان نیز حوزه ی کشاورزی و تولیدات اقتصادی آن حتی در فعالیت های تجارتی و بازار موثر می باشد . کما اینکه با افزایش تولیدات محصولات کشاورزی بازار هم رونق یافته و فعالیت های داد و ستد هم به طبع آن گسترش می یابد و آن سال زراعی که در صورت کاهش چشمگیر تولیدات محصولات کشاورزی یقیناُ با کم رنگ شدن حضور روستائیان در تمامی زیر بخش های بازار با نبود توان خرید کشاورزان بحث داد و ستد و رونق بازار هم متاثر از آن کم رنگ تر می شود . 

ایشان با تشریح فعالیت های این سازمان در عرصه ارائه خدمات به کشاورزان و تولید کنندگان در سطح استان گفت: رسالت اصلی این سازمان با تبعیت از سیاست های کلی وزارت متبوعه در تامین امنیت غذایی می باشد، که برای تحقق سایر وظیفه مندی های هدایتی ، حمایتی و نظارتی در کنار کشاورزان و بهره برداران به همکاری و همراهی سایر مجموعه ها نیازمند است .  

وی با اشاره به رئوس فعالیت های سازمان در سطح استان در تمامی گرایش های اجرای سیستم های نوین آبیاری ، تولید بذر ، مبارزه با آفات و امراض در حوزه حفظ نباتات ، نظارت بر تغذیه گیاهی و پرورش محصولات کشاورزی و دامی و باغات ، تهیه و تامین نهاده های دامی و دیگر فعالیت های مهم در حوزه کشاورزی گفت : از سالهای گذشته 25 سد معیشتی در سطح تعداد بیشتری از شهرستانها به صورت همزمان آغاز شده و به هر دلیل ممکن بطور متوسط بیش از ده سال به صورت راکد و نیمه تمام رها شده است . خوشبختانه از اول سالجاری با اتخاذ تدابیری کارساز برای احیاء و فعال سازی عملیات اجرایی آنها اقدام شد و امیدوارم با مساعدت مقام ارشد استان و پیگیری های نمایندگان محترم استان در مجلس شورای اسلامی وحمایت های وزارت جهاد کشاورزی کار اجرایی این سد ها که برای کشاورزان منطقه بسیار مهم می باشد ، اتمام و به بهره برداری برسد . 

وی با اشاره به وضعیت خشکسالی و کمبود آب گفت : تمام سعی و تلاش سازمان در زیر بخش های مختلف بویژه آب و خاک ، ترویج وآموزش کشاورزی و تحقیقات براین است که ضمن رعایت الگوی مصرف آب کشاورزی ، استفاده از ارقام مقاوم به کم آبی و تنش های خشکسالی کشاورزان زحمتکش را در تولید محصولات کشاورزی به صورت فنی و کارشناسی همراهی نموده و اصلاح الگوی کشت را مطابق با وضعیت و پتانسیل کشاورزی استان جا اندازی نمائیم تا به صورت واقعی در خودکفایی محصولات کشاورزی که مورد تاکید مقام معظم رهبری می باشد با افزایش تولیدات محصولات بویژه محصولات استراتژیک در سطح کشور سهیم باشیم . 

وی در پایان گفت: خوشبختانه اقتصاد بازاریان و تجار معمولا از نقطه قوت برخوردار می باشند و امیدوارم به صورت علمی و منطقی اعضاء فعال جامعه اسلامی اصناف و بازاریان اردبیل با تشریک مساعی در بخش های مختلف کشاورزی مبادرت به سرمایه گذاری نمایند . به عنوان مثال با احداث صنایع تبدیلی در حوزه لبنیات که استان در تولید شیر در سطح کشور رتبه برتر داشته می توان با تولید فرآورده های لبنی هم از لحاظ اشتغال و همچنین از نظر تولیدات با برند این استان حرفی برای گفتن در سطح کشور داشته باشیم . 

سعید ایرانی جم رئیس جامعه اسلامی و اصناف و بازاریان اردبیل با قدردانی از تلاش و همت سازمان جهاد کشاورزی استان در تامین امنیت غذایی و تلاش برای دسترسی به اهداف آرمانی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در راستای خودکفایی محصولات کشاورزی گفت : اصناف و بازاریان اردبیل با کمیته های فعال خود بویژه در کمیته تخصصی کشاورزی در بحث مطالبه گری به لحاظ قطب کشاورزی استان بیش از پیش فعال بوده و برای رونق و شکوفایی استعداد های کشاورزی منطقه همواره خود را به صورت فعال در کنار این سازمان قرار داده و از توان علمی اعضای کمیته کشاورزی جامعه با پیشنهادات قابل عملیاتی و تقویت کشاورزی منطقه دریغ نحواهد کرد .  

ایرانی جم در قسمتی از سخنان خود به محصول استراتژیک سیب زمینی بعد از گندم اشاره کرد و گفت: با توجه به استعداد بسیار بالای اردبیل در تولید سیب زمینی لازم است با احداث کارخانه های مربوطه هم فرآورده های زیادی از آن تولید و نیز از خروج محصول سیب زمینی خام از استان جلوگیری و در نهایت به رشد و توسعه این محصول در منطقه کمک کرد . 

در ادامه هریک از اعضای کمیته کشاورزی جامعه اسلامی اصناف و بازاریان اردبیل در حوزه کشاورزی به بیان نظرات و دیدگاههای خود در این زمینه پرداختند .    

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید