Iranian Agriculture News Agency

سهرابی:

تدارک 400 هزار تن بذر گواهی شده گندم برای سال زراعی آینده

هدفگذاری خودکفایی گندم با توسعه کشت قراردادی

وزارت جهاد کشاورزی 400 هزار تن بذر گندم گواهی شده و استاندارد برای حمایت از کشاورزان در سال زراعی 1402-1401 تدارک دیده است.

تدارک 400 هزار تن بذر گواهی شده گندم برای سال زراعی آینده

به گزارش ایانا و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، سرپرست مجری طرح گندم اظهار کرد: در راستای حمایت از گندمکاران علاوه بر بذرهای گواهی شده و لیبل‌دار، تدارک کودهای پایه مانند ازته، فسفاته و پتاسه با 48 درصد کاهش قیمت نسبت به سال گذشته برای سال زراعی آینده تامین کرده‌ایم.

سهراب سهرابی به خط اعتباری 5 هزار میلیارد تومانی مکانیزاسیون کشاورزی در سال جاری نیز اشاره و اظهار کرد: بخشی از این تسهیلات برای خرید ماشین‌آلات و دنباله‌بندهای مورد نیاز اراضی و محصولات زراعی پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: برای سال زراعی آینده برنامه داریم تمام دو میلیون هکتار مزارع گندم آبی را زیر کشت قراردادی ببریم و در این شرایط تمام نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان از قبیل کودهای فسفاته، پتاسه و ازته و همچنین سموم و بیمه محصول توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران به عنوان مجری کشت قراردادی انجام می‌شود.

سرپرست مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های کشاورزان هزینه‌های بالا و تامین به موقع نهاده‌ها برای کشت گندم است که از طریق کشت قراردادی این نیاز برطرف می‌شود و کشاورزان وجه نهاده‌های دریافتی را هنگام تحویل محصول از مبلغ خرید تضمینی پرداخت می‌کنند.

وی گفت: کشت قراردادی دو میلیون هکتار مزارع گندم آبی علاوه بر افزایش تولید، عملکرد در واحد سطح و درآمد کشاورزان، نیاز کشور به واردات این محصول کاهش خواهد یافت.

سهرابی افزود: اگر کشت قراردادی گندم با همراهی کشاورزان اتفاق بیفتد ظرف سه سال آینده به خودکفایی در این محصول دست می‌یابیم.

وی یادآور شد: در سال زراعی جاری در سطح 250 هزار هکتار از اراضی آبی، در 17 استان کشور به صورت پایلوت کشت قراردادی گندم انجام شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید