Iranian Agriculture News Agency

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز:

با تقویت تولید داخل هیچ نیازی به واردات محصولات اساسی نخواهیم داشت

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز گفت: تقویت تولید داخل، بهره گیری از ظرفیت های موجود و افزایش بهره وری منابع آب و خاک، کشور را از واردات محصولات اساسی از جمله گندم،جو، دانه های روغنی و نهاده‌های دامی بی نیاز می کند.

با تقویت تولید داخل هیچ نیازی به واردات محصولات اساسی نخواهیم داشت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان البرز، سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان با همراهی مدیر امور اراضی سازمان به مناسبت هفته قوه قضائیه با دکتر حسن مددی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز دیدار و گفتگو کرد.

عبدالرضا روشن نژاد، سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان البرز، ضمن تبریک هفته قوه قضائیه و قدردانی از زحمات مجموعه دستگاه قضایی استان، حمایت های این دستگاه از بخش کشاورزی استان را بسیار امید بخش توصیف کرد و گفت: تحقق امنیت غذایی نیازمند مساعدت، حمایت و نگاه ویژه دستگاه قضا به رونق تولید در بخش کشاورزی است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان البرز، اهتمام دستگاه قضا در حمایت از امنیت غذایی مردم را در راستای اجرای مأموریت ها و تکالیف سازمانی جهاد کشاورزی به ویژه در حوزه تنظیم بازار، حفظ و صیانت از منابع ملی و مقابله با تغییر کاربری و ساخت‌وساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی، قابل تقدیر و بسیار حائز اهمیت خواند و افزود: دستگاه قضا جایگاه ویژه ای در پشتیبانی از تولید در بخش کشاورزی دارد و تأمین امنیت غذایی، صیانت از منابع ملی و دستیابی به اهداف و تحقق سیاست های وزارت جهاد کشاورزی را تسهیل می کند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز در این دیدار با اشاره به اهمیت وزارت جهاد کشاورزی، آن را یکی از مهمترین و زیربنایی ترین وزارتخانه های دولت خواند و با بیان اینکه کار کردن در بخش کشاورزی خدمت به مردم است، اقدامات صورت‌گرفته از سوی مجموعه سازمان جهاد کشاورزی استان را در حوزه تأمین و نظارت بر بازار و مقابله با تغییر کاربری اراضی کشاورزی را قابل تقدیر دانست.

دکتر مددی با اشاره به اهمیت الگوی کشت در بخش کشاورزی افزود: اگر یک طرح درست برای مدیریت بخش کشاورزی و کنترل و نظارت بر منابع آب اعمال شود، نه تنها قادر خواهیم بود همه نیازهای کشور را تأمین کنیم بلکه می توانیم به صادرکننده مهم محصولات کشاورزی در منطقه تبدیل شویم.

وی صرفه جویی در مصرف آب بخش کشاورزی را بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: این قابلیت در بخش کشاورزی وجود دارد که مصرف منابع آبی اصلاح و مدیریت شود. اینکه اعلام می شود 70 درصد آب در بخش کشاورزی صرف می شود را می توان اصلاح نمود و مناطقی را که از برخی از مواهب بهره مند نیستند و دچار خشکسالی هستند می توانیم به راحتی بهره مند کنیم.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز با بیان اینکه با روش های سنتی دچار هدر رفت آب هستیم و این امر را می توانیم اصلاح و مدیریت کنیم؛ افزود: با مصرف بهینه می توان علاوه بر آبرسانی به مناطق محروم با استفاده از پساب ها کشت های صنعتی را توسعه دهیم.

وی با اشاره به اینکه علیرغم کمبود آب در برخی مناطق، شدت هدررفت آب بسیار بالاست و محصولات آب بر مثل هندوانه حتی در مناطق کم آب کشت می‌شود؛ افزایش بهره وری تولید و کاهش هزینه های تولید را مستلزم برنامه ریزی برای الگوی کشت خاص برای مناطق توصیف کرد و تصریح کرد : ویژگی مناطق مختلف از نظر نوع اقلیم متفاوت است و لذا مدیریت تولید محصول در بخش کشاورزی باید مبتنی بر آمایش منطقه باشد.

دکتر مددی، تأمین سبد کالای مورد نیاز مردم را یکی از موضوعات مهم و استراتژیک کشور دانست و افزود: خودکفایی در تولید محصولات اساسی و کاهش نیاز کشور به واردات محصولات اساسی در اولویت است چرا که برخی کالاهای صنعتی را می توان وارد کرد اما موضوع سلامت غذا و تأمین امنیت غذایی مردم بسیار مهم است.

وی کشت قراردادی و خرید تضمینی محصول را یک راهکار مناسب برای تضمین تولید محصولات اساسی و حمایت از کشاورزان دانست و بر پیاده سازی مدیریت الگوی تولید بر اساس نیاز بازار، توسعه صادرات، تقویت صنایع تبدیلی، سردخانه‌ها و صنابع بسته بندی در بخش کشاورزی تأکید کرد.

دادستان مرکز استان البرز، کشت محصولات آب بر، نداشتن الگوی کشت، تبدیل شدن اراضی کشاورزی به ویلا، فرصت سوزی، از بین بردن منابع آب و خاک با کشت های نامتعارف در مناطق کم آب، استحصال بی رویه از سفره های آب زیرزمینی و به هم ریختن اکوسیستم را چالش های جدی در بخش کشاورزی دانست و بر استفاده از دانش نخبگان در بخش کشاورزی تأکید کرد.

وی با اشاره به تعدد وظایف و مأموریت‌های وزارت جهاد کشاورزی، این وزارتخانه را یکی از مهمترین وزارتخانه های دولت و متولی تولید و تأمین سفره مردم خواند و افزود: تقویت وزارت جهاد کشاورزی از لحاظ منابع انسانی، ساختار، بودجه وتأمین مایحتاج کارکنان، سرمایه گذاری بسیار خوبی برای تقویت کشور است و هر چقدر در این بخش درست و اصولی هزینه کنیم که در واقع سرمایه‌گذاری است؛ کشور را از واردات بی‌نیاز می کنیم.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز با اشاره به لزوم سلامت سبد کالای خانوار، تصریح کرد: برخی محصولات تولید داخل در بهترین مراجع کشور تولید می‌شود و در صورت توجه به ظرفیت های داخلی و افزایش بهره وری منابع تولید، می تواند ما را از واردات محصولات اساسی بی نیاز کند لذا با تقویت تولید داخل، با برنامه ریزی و بهره گیری از ظرفیت های موجود، به راحتی می توانیم گندم، ذرت، جو و نهاده‌های دامی مورد نیاز را تامین کنیم و هیچ نیازی به خارج از کشور نخواهیم داشت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید