Iranian Agriculture News Agency

خواجوی خبر داد:

تلاش مهم بیش از 120 هزار بهره بردار اردبیلی برای تولید 4 میلیون تن محصولات کشاورزی

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در حدود بیش از دوو نیم میلیون بهره بردار عهده دار تولیدات کشاورزی کشور هستند که این تعداد بهره بردار انواع محصولات زراعی وباغی را در سطحی بیش از 14 میلیون و 700 هزارهکتار معادل 120 میلیون تن تولید می کنند . ارزش محصولات تولیدی سالانه کشور بالغ بر 55 میلیارد دلار است.

تلاش مهم بیش از 120 هزار بهره بردار  اردبیلی برای تولید 4 میلیون تن محصولات کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اردبیل  علی رضا خواجوی با اعلام این خبر افزود: در حدود بیش از دوو نیم میلیون بهره بردار عهده دار تولیدات کشاورزی کشور هستند که این تعداد بهره بردار انواع محصولات زراعی وباغی را در سطحی بیش از 14 میلیون و 700 هزارهکتار معادل 120 میلیون تن تولید می کنند . ارزش محصولات تولیدی سالانه کشور بالغ بر 55 میلیارد دلار است. 

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود:در استان اردبیل نیر 120 هزار بهره بردار در سطحی حدود 780 هزارهکتار تولید حدود 4 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی با ارزش تخمینی 2 میلیارد دلار را برعهده دارند. 

خواجوی در ادامه سخنان خود افزود: میزان ذخیزه آب در 8 سد مخزنی بزرگ و 42 سد مخزنی کوچک در استان اردبیل حدود 400 میلیون متر مکعب است که از این میزان حدود 75 درصد در بخش کشاورزی مصرف می شود. 

مشکل ذخیره و انتقال آب استفاده بی رویه از سفره های زیر زمینی حفرچاه های غیر مجاز ، افزایش عمیق چاه ها، از کارافتادن قنات ها ، خشک شدن چشمه ها و ... است. 

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: در جامعه کنونی در حال حاضر حرف اول را غذا می زند که در قیاس با دیگر موارد مورد نیاز زندگی اجتماعات بشری بسیار حائز اهمیت می باشد . چرا که استقلال هر مملکت متکی به خودکفایی و استقلال تولید غذایی است. 

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: یکی از نکات بسیار مهمی که حائز اهمیت می باشد این است که در حال حاضر 90 درصد از تولیدات کشاورزی در سطح جهانی به صورت دیم تولید می شود و این درحالی است که بیش از 90 درصد از تولیدات داخلی کشور ما به صورت آبی تولید می شود. 

وی در ادامه سخنان خود افزود:عوامل زیادی  میزان تولید محصولات کشاورزی را با مخاطره روبروساخته است که از آن جمله می توانیم به پائین بودن سطح دانش فنی بهره برداران ، کمبود ارقام مقاوم به خشکی ، مشکل تاریخ کاشت ، کمبود ماشین آلات مناسب کشاورزی ، عدم توجه به تاب آوری محیط زیست و منابع پایدار اشاره کنیم. 

وی ادامه داد:  ضعف شدید سیستم آموزشی در سطوح آموزش عالی، آموزشهای تئوریک و عدم پرداخت به آموزش کاربردی و فنی ، عدم توجه جدی به موضوع پژوهش های کاربردی از دیگر مشکلات بخش کشاورزی است. 

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود:کشاورزی یکی از شغل های ریسک پذیر است میزان درآمد از این بخش ده درصد است در حالی که بانکهایی که به این بهره برداران تسهیلات اعطا می کنند 18 درصد است که عملا ً قدرت پرداخت این وامها را ندارند. 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید