Iranian Agriculture News Agency

هشدار مدیر کل دامپزشکی فارس؛

تب کریمه کنگو به فارس رسید

مدیر کل دامپزشکی استان فارس گفت: دو نفر در شهرستان های شیراز و کازرون به تب کریمه کنگو مبتلا و پس از بستری شدن در بیمارستان درمان شدند.

تب کریمه کنگو به فارس رسید

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، حمیدرضا ناظمی تصریح کرد: براساس اخرین آمار اعلام شده از سوی علوم پزشکی تا کنون ۳۴ نفر در کشور به این بیماری مبتلا و دو نفر در اثر این بیماری  فوت شدند.

به گفته وی؛ بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، یک بیماری ویروسی تب‌دار حاد مشترک بین انسان و دام بوده که در حیوانات فاقد علائم بالینی است و در انسان  می تواند به صورت یک بیماری شدید با مرگ و میر بالا بروز کند.

ناظمی  اظهار کرد: بیماری پس از گزش انسان توسط کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست ایجاد شده، همچنین تماس با خون، ترشحات و بافت  دام آلوده، هنگام کشتار و عملیات دامپزشکی و نیز تماس انسان با ترشحات و بافت‌های فرد آلوده به بیماری از دیگر راه های انتقال بیماری است.

این مقام مسئول افزود: این ویروس می‌تواند از طریق گزش کنه آلوده، طیف وسیعی از دام های وحشی و اهلی مانند گاو، گوسفند و بز را آلوده کند، اما پرندگان به جز شترمرغ به ویروس عامل بیماری مقاوم هستند.

هنگام تکه کردن گوشت از دستکش استفاده کنید

مدیر کل دامپزشکی استان فارس گفت: شهروندان گوشت مصرفی خانوار را از مراکز مجاز عرضه گوشت قرمز و دارای برچسب و مهر دامپزشکی خریداری کرده و از خرید دام زنده و  کشتار دام در خارج از کشتارگاه جداً خودداری کنند.

وی اضافه کرد: به منظور سالم سازی گوشت باید پس از ذبح دام، لاشه مربوطه به مدت 24 ساعت و جگر به مدت 48 ساعت، در دمای یک تا 4 درجه سانتی گراد نگهداری و سپس مصرف شود که این فرآیند در حال حاضر در کشتارگاه‌های دارای پیش‌سرد انجام می‌شود.

ناظمی تاکید کرد: هنگام تکه کردن و شستشوی گوشت از دستکش استفاده کرده و  از مصرف گوشت، جگر، قلوه و دل به صورت خام و نیم پز اکیداً خوددای کنند.

با گرم شدن هوا  خطر ابتلا به بیماری افزایش می یابد

ناظمی، به دامداران توصیه کرد: محل نگهداری دام را از محل زندگی خود جداسازی کرده، دام های خریداری شده را قرنطینه و سمپاشی، جایگاه و بدن دام را به‌طور مرتب سم‌پاشی کرده،از له کردن کنه روی پوست بدن و از تماس با ترشحات و خون دام خودداری کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان  فارس با بیان اینکه پرسنل کشتارگاه از جمله افراد در معرض خطر این بیماری هستند، این افراد در طول مدت ذبح و بازرسی از روپوش یا لباس کار مناسب، چکمه، دستکش، ماسک وعینک استفاده نموده و از ذبح دام های تب‌دار و آلوده به کنه خودداری کنند، همچنین درصورت وجود زخم در دست و یا سایر نواحی بدن، از تماس زخم با لاشه، ترشحات و خون دام جدا خودداری نمایند و از پاشیدن خون، مایعات و ترشحات لاشه به چشم و مخاطات دهان جلوگیری کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید