Iranian Agriculture News Agency

ساداتی‌نژاد مطرح کرد:

لزوم تولید ثروت از منابع طبیعی برای توسعه و صیانت از جنگل و مرتع

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ما می توانیم هم زمان با حفظ منابع طبیعی آن را تقویت کرده و توسعه دهیم.

لزوم تولید ثروت از منابع طبیعی برای توسعه و صیانت از جنگل و مرتع

به گزارش خبرنگار ایانا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در جلسه تکریم مسعود منصور و معارفه عباسعلی نوبخت معاون وزیر و رئیس جدید سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اظهار کرد: نیازمند برنامه ریزی و تامین مالی جدید هستیم تا بتوانیم در سال حداقل 10 میلیون هکتار از اراضی را تحت پوشش آبخیزداری قرار دهیم تا در 10 سال آینده آبخیزداری کشور را به صورت کامل پوشش دهیم.

وی در رابطه با درختکاری تصریح کرد: با توجه به فعالیت هایی که در دنیا در زمینه نهالکاری و صیانت از جنگل‌ها انجام شده است، ما هم باید مقیاس ها را تغییر دهیم و باید یک برنامه ریزی دقیق و تامین مالی از چند میلیون اصله به چندین میلیارد اصله نهال برسیم.

ساداتی نژاد افزود: این طرح به هیئت دولت ارسال خواهد شد و رئیس جدید این سازمان در کمیسیون مربوطه دولت پیگیر آن خواهند بود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که همکاری با موسسه آبخیزداری آب و خاک یک ضرورت است، گفت: ما باید علمی حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه برنامه هفتم توسعه در شرف نوشتن است، عنوان کرد: باید در حوزه منابع طبیعی کار ویژه ای انجام دهیم و در حوزه صیانت جنگل باید یک طرح دقیق و علمی داده شود چراکه برنامه های سالانه در بستر برنامه هفتم تنظیم می شود.

ساداتی نژاد ادامه داد: انتظار ما این است که با فساد با درایت بیشتر مبارزه شود.

وزیر جهاد کشاورزی در زمینه توسعه و تقابل با سازمان محیط زیست گفت: ما می توانیم هم زمان با حفظ منابع طبیعی آن را تقویت کنیم و نگاهمان به منابع طبیعی به عنوان یک میراث ماندگار باشد و مانع توسعه نشویم.

وی تاکید کرد: منابع طبیعی حامی توسعه است و به توسعه کمک می‌کند.

ساداتی نژاد ابراز امیدواری کرد: بتوانیم به سمت درآمدزایی از منابع طبیعی پیش برویم و بتوانیم از این طریق به سرمایه و ثروت برای کشور برسیم.

وی افزود: منابع طبیعی ثروت عظیمی است و باید بتوانیم این ثروت را به منابع مالی در خدمت بخش منابع طبیعی تبدیل کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی اذعان کرد: 30 هزار میلیارد تومان در بودجه برای مولدسازی دیده شده که یکی از بخش‌های آن مربوط به آبخیزداری و حفظ جنگل‌ها و مراتع است.

وی در پایان از زحمات دکتر منصور در مدت بیش از دو سال خدمت در سازمان منابع طبیعی قدردانی کرده و برای رئیس جدید این سازمان آرزوی موفقیت در خدمت کرد.

تامین 40 درصدی از آب کشور توسط جنگل‌های زاگرس

در ادامه این مراسم، عباسعلی نوبخت معاون وزیر و رئیس جدید سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اظهار کرد: بر اساس مطالعاتی که در زمینه های مختلف منابع طبیعی انجام شده است باید برنامه ریزی کنیم تا خشکسالی را به سلامت از سر بگذرانیم.

وی افزود: سی میلیون هکتار عرصه زاگرس داریم که شش میلیون هکتار آن جنگل بوده و تامین کننده ۴۰ درصد از آب کشور است و استانهای پایین دست زاگرس برای کشاورزی موفق نیازمند پوشش گیاهی زاگرس هستند.

نوبخت تصریح کرد: از میزان ۶ میلیون هکتار جنگل زاگرسی ۱.۲ میلیون هکتار از این جنگل ها هر سال دچار خشکیدگی بلوط، آفت کرم برگ خوار و آفت جوانه خوار می شوند که به دلیل تغییرات اقلیمی است.

 وی با بیان اینکه ۲.۴ میلیون هکتار  جنگل هیرکانی در کشور داریم، گفت: این جنگل‌ها ۱۵۰۰ متر مکعب آب را در خود ذخیره و تولید می کند و شرایط بخش تالش باعث می‌شود در شمال البرز بارندگی خوبی داشته باشیم اما ایجاد حق آبه برای توسعه روستاها، شهرکهای صنعتی و شهرک‌های مسکونی باعث از بین رفتن چشمه سارهای جنگلی شده و چرخه هیدرولوژی پوشش گیاهی کشور را دچار تغییر کرده است که باید تمهیدات  نتیجه محوری برای کاربری های توسعه محور در جنگل ها دیده شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: بر اساس افق ۲۰ ساله تاکنون مناطق بحرانی ریزگردها از ۶ میلیون هکتار به ۱۴ میلیون هکتار و استان های بیابانی از ۱۴ استان به ۲۳ استان رسیده است که باید در این بخش نگاه علمی و جامع تری داشته باشیم.

وی افزود: ما متولی امنیت زیستی کشور هستیم که حلقه اتصال امنیت ملی و امنیت غذایی کشور است و با همکاری هم می توانیم به UNDP اثبات کنیم که کشور ما در ۲۰۴۰ دچار خشکسالی مطلق و از بین رفتن پوشش گیاهی کامل نخواهد شد.

نوبخت در پایان اذعان کرد: از تمام ظرفیت‌ها برای توسعه پوشش گیاهی کشور در جنگل، مرتع و بیابان استفاده خواهیم کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید