Iranian Agriculture News Agency

قربانی پیش بینی کرد:

میزان خرید تضمینی گندم امسال به حدود ۶ میلیون تن برسد

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، گفت: پیش‌بینی می‌شود میزان خرید تضمینی گندم امسال افزایش یابد و به حدود ۶ میلیون تن برسد.

میزان خرید تضمینی گندم امسال  به حدود ۶ میلیون تن برسد

به گزارش خبرنگار ایانا، محمد قربانی معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری صبح امروز، گفت: تغییر و تحولات عرصه غذا و ارتقا و افزایش وظایف وزارت جهاد کشاورزی در حوزه کشاورزی را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: در سال گذشته اتفاقات خاصی در عرصه بین‌المللی رقم خورد و این اتفاقات با تغییر و تحولات مربوط به اقلیم، خشکسالی و کم‌آبی پیام‌هایی را برای کشورهای مختلف داشت که باید مدیریت غذا داشته باشند.

قربانی بابیان اینکه جنگ آینده جنگ غذا خواهد بود، گفت: یکی از مجلات خارجی پیش‌بینی کرده که در آینده وزارت کشاورزی با وزارت امور خارجه در کشورهای مختلف ادغام و وزارت سیاست مواد غذایی را تشکیل می‌دهند.

وی با تأکید بر اینکه امنیت غذایی همان امنیت ملی است، یادآور شد: وزارت جهاد کشاورزی وزارت امنیت ملی محسوب می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه اتفاقات نشان داده که تحولات جدیدی در حال شکل‌گیری است، افزود طرح روی جلد یکی از مجلات سه‌شاخه گندم با ۴۷ هفت جمجمه را نشان می‌دهد که نشان‌دهنده قحطی در ۴۷ کشور با احتمال وابستگی غذایی است خوشه نیز روسیه چین و آمریکا را نشان می‌دهد احتمال چین به قدرت برتر اقتصادی دنیا تبدیل شود و روسیه نیز جای آمریکا را خواهد گرفت.

وی گفت: پیام تصویری پیام ویژه‌ای را برای کشورهای مختلف ازجمله ایران داشته که به سمت امنیت غذایی پیش برود.

وی بابیان اینکه ازجمله اتفاقات خوب سال گذشته اجرایی شدن قانون تمرکز وظایف بوده است، گفت: این مهم سبب شد تا از تولید و سفره به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شود.

 قربانی ادامه داد: در آخرین اقدام نیز بازرسی و نظارت به وزارت جهاد کشاورزی انتقال داده شد.

قربانی بیان اینکه قانون تمرکز احیاکننده بخش کشاورزی است، افزود: درگذشته تولید در وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شده و توزیع و نظارت آن بر عهده وزارت صنعت، معدن تجارت بوده است.

وی با اشاره به کشت قراردادی گندم از سال گذشته، گفت: پیش‌بینی می‌شود میزان خرید تضمینی گندم امسال افزایش یابد و به حدود ۶ میلیون تن برسد.

به گفته وی، یکی از دلایل افزایش تولید اجرای سیاست وزارت جهاد کشاورزی کاهش ۴۵ درصدی قیمت برای استفاده از کودهای فسفاته و پتاسه بوده است.

وی بابیان اینکه کشت قراردادی برنج از اسفند امسال عملیاتی شده است، گفت: بیش از ۵۰ هزار هکتار از اراضی گلستان، گیلان و مازندران به زیر کشت ارقام پر محصول و ارقام کیفی با محوریت کشت قراردادی توسط شرکت بازرگانی دولتی رفته است.

قربانی بابیان اینکه کشت قراردادی در چغندرقند و پنبه از گذشته تاکنون وجود داشته است، تصریح کرد: آیین‌نامه‌ای کشت قراردادی سیب‌زمینی با سه محور بازرگانی، کارخانه‌ها و مصرف داخلی به کمک انجمن تولیدکنندگان سیب‌زمینی با محوریت حضور انجمن‌ها اتحادیه‌ها تشکل‌ها در حال عملیات شدن است.

وی همچنین از خرید تضمینی دام روستایی عشایری در آبان ماه سال گذشته به دلیل تنزل قیمت‌ها خبر داد و گفت: ارائه یارانه کاشت محصولات اساسی برای 8 محصول اساسی ذرت، عدس، گندم، جو، ‌کلزا، پنبه، چغندر و سویا در دستور کار قرار دارد.

به گفته وی تفاهم‌نامه‌ای برای تهاتر کود اوره با نهاده‌های کشاورزی با کشور برزیل منعقدشده است.

وی درباره عرضه نان و محدودیت در خرید آن گفت: قیمت نان سنتی هیچ تغییری نخواهد داشت و هیچ محدودیتی در تعداد خرید نان وجود ندارد.

قربانی یادآور شد: فرایند خرید نان همانند روال گذشته باکارت بانکی اشخاص انجام می‌شود با این تفاوت که بخشی از هزینه نان از حساب خریدار کسر می‌شود مابقی نیز از محل یارانه به‌حساب نانوایی‌ها واریز می‌شود.

به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی، این طرح در جلوگیری از قاچاق آرد و ضایعات نان اثرگذار است؛ البته به دلیل رقابت‌پذیری بین واحدهای نانوایی دولتی کیفیت نان و رضایتمندی مشتری ارتقا می‌یابد.

 

قربانی در بخش دیگری از سخنان خود درباره ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت، گفت: قانونی در چند سال گذشته برای حمایت از تولید داخلی برنج تصویب شد که به ممنوعیت واردات این محصول در فصل برداشت منجر شد؛ به‌طوری‌که ۴ ماه از سال وارداتی صورت نمی‌گرفت که اشکالاتی ازجمله برداشت برنج تمامی کشورهای طرف تجاری ایران در همین مدت‌زمان داشت که همین مصوبه باعث گران شدن قیمت برنج می‌شد

وی بابیان اینکه هم‌اکنون با حذف این مصوبه بازار برنج از محل واردات و توسعه کشت پر محصول تنظیم می‌شود، گفت: واردات برنج کیفی را در دستور کارداریم.

وی بابیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی بر اساس قانون تمرکز باید تولید تا مصرف را مدنظر قرار دهد، تصریح کرد: بنابراین علاوه بر تأمین منافع تولیدکنندگان، منافع مصرف‌کنندگان نیز مدنظر قرار دارد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی درباره شرکت آرشیو تجارت سهیل و واردات نهاده‌های دام و طیور توسط این شرکت، گفت: این شرکت حتی یک دلار دریافت نکرده است؛ البته برای رفع مشکلات فعلی، شرکت آرشیو تجارت سهیل حذف و فرایند تأمین و ارسال نهاده‌ها از هفته گذشته به شرکت پشتیبانی امور دام کشور منتقل شد تا واردات با حجم بالا از بندرها جنوب کشور و با سرعت بیشتر انتقال یابد.

وی درباره وضعیت بازار روغن خوراکی گفت: ذخایر روغن کشور از محل واردات و تولید داخلی از وضعیت مطلوبی برخوردار است، البته در حال حاضر قیمت روغن خوراکی پایین‌تر از قیمت مصوب است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید