Iranian Agriculture News Agency

جعفروند در گفتگوی اختصاصی با ایانا خبر داد:

ایجاد صنعت پاک با مدیریت پسماند های آبزی پروری در استان آذربایجان شرقی

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: شیلات استان آذربایجان شرقی جهت ایجاد صنعت پاک ، مدیریت پسماندهای آبزی پروری را در صدر فعالیتهای خود قرار داده است .

ایجاد صنعت پاک با مدیریت پسماند های آبزی پروری در استان آذربایجان شرقی

قاسم جعفروند درگفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه بخش زیادی از محصولات آبزی پروری با صرف نهاده های ارزشمند، تلاش و زحمت آبزی پروران تولید می شوند و فرایند تولید آنها  از مزرعه تا سر سفره نیاز به صرف وقت، انرژی و هزینه می باشد افزود: در مراحل مختلف تولید، محصول نهایی به صورت ضایعات و پسماندهای آبزی پروری دور ریخته می شود و از چرخه مصرف خارج می گردد در حالی که این ضایعات سرشار از انواع مواد مغذی و ترکیبات مفید  بوده و با بکارگیری تدابیر مناسب، می توان از آنها در تولید انواع مواد غذایی، صنعتی، شیمیایی و ... استفاده نمود .

وی ادامه داد: سالانه حجم زیادی از پسماندهای آبزیان دور ریخته می شوند در حالی که این محصولات جانبی به خصوص اگر محتوی گوشت باشند، دارای ارزش غذایی بوده وحاوی پروتئین هایی با کیفیت بالا ، چربی های امگا 3 ، ویتامین های A، D، روی، سلنیوم ، ید و آنتی اکسیدان هستند.

 جعفروند تاکید کرد: از آنجائیکه تمام بافت های ماهی قابلیت مصرف انسانی ندارد و به همین جهت مقداری از آن دور ریز و ضایعات می‌شود لذا استفاده از پسماندها و ارائه راه کار مناسب جهت تولید ماده ای با ارزش افزوده بیشتر از این پسماندها باعث کاهش ضایعات در این حوزه و در نهایت آسیب کمتر به محیط زیست می باشد.

 وی خاطرنشان کرد: در استان آذربایجان شرقی با تولید بیش از 5 هزار تن ماهیان سردآبی می توان میزان کل ضایعات ماهی قزل آلا را حدود  25 درصد با احتساب امعاء و احشاء ، 35درصد با احتساب امعاء و احشاء و سر ، 40درصد با احتساب امعاء و احشاء و سر و پوست و یا 50درصد با احتساب امعاء و احشاء و سر و پوست و استخوان،  از حجم یک ماهی قزل آلا عنوان کرد.

 جعفروند ادامه داد: ارزش اقتصادی ضایعات ماهی قزل آلا خیلی ناچیر بوده ولی ارزش افزوده ایجاد شده بر مبنای ارزش مواد فرآوری شده ماهی ده ها برابر است.

وی افزود: محصولات فرآوری شده از ضایعات ماهی بسیار متنوع بوده و می توان اذعان داشت که کلیه بافت های بدن ماهی قابلیت فرآوری را دارد عمده فرآوری ایجاد شده شامل تولید روغن از کبد ماهی ، تهیه پودر عصاره استخوان ماهی ، تولید چرم از پوست ماهی، استفاده از کلاژن ماهی در تهیه صابونها و کرم های آرایشی و بهداشتی، تولید کنسرو کبد ماهی، تولید پودر ماهی جهت تهیه خوراک آبزیان و حیوانات خانگی،  تولید ژلاتین ماهی ، استفاده از هورمون های هیپوفیز ماهی برای ماهیان مولد و همچنین فرآوری تخم ماهی جهت مصرف انسانی است .

وی یادآوری کرد: با توجه به میزان تولید بیش از 5 هزار تن ماهی قزل آلا در سال، میزان چشمگیری از ضایعات ماهی و ارزش افزوده حاصل از آن در استان هدر می رود و همچنین  با توجه به میزان بیش از یک میلیون و 200 هزار تن صید و آبزی پروری در کشور در سال 1399، میزان هدر رفت ارزش افزوده حاصل از آبزی پروری در کشور بسیار بیشتر خواهد بود .

جعفروند افزود: طبق گزارش سازمان شیلات ایران ، آمار مصرف سرانه آبزیان استان آذربایجان شرقی 7.8 کیلوگرم  در سال 1400  بوده که  با احتساب  جمعیت 4 میلیون نفری در استان آذربایجان شرقی  میزان مصرف آبزیان در سال 1400 جمعاً  31 هزار تن تخمین زده می شود با لحاظ نمودن مقدار 50 درصد مصرف از ماهیان منجمد و آماده صادر شده از سایر استانها و مصرف کنسرو ماهی  توسط هم استانیها ، تقریباً 15 هزار تن ماهی در استان به صورت تازه خوری مصرف  می شود  و با احتساب حداقل 50 درصد ضایعات مصرف ماهی تازه، میزان 7 هزار تن ضایعات ماهی به صورت سالانه در استان تولید می شود که بخش عمده آن قابلیت بازیافت دارند و بازیافت آنها ارزش ریالی و غذایی ایجاد می کند لذا پسماند ماهی جزء بخشی از زنجیره تولید محسوب می شود.

 جعفروند در پایان خاطرنشان کرد: در همین راستا مدیریت شیلات استان از سرمایه گذاران این بخش برای بازیافت پسماند و دور ریزهای واحدهای آبزی پروری با ارائه مجوز فعالیت واحدهای تولیدی  و تسهیلات بانکی به عنوان صنعت پاک حمایت کامل می نماید .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید