Iranian Agriculture News Agency

برنامه‌ای برای قطعی آب نداریم؛ آبرسانی به 41 روستای استان سمنان انجام می‌شود

علی‌رغم همه کمبودها در زمینه آب و منابع آبی در استان سمنان اما مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان گفت: برنامه‌ای برای قطعی آب نداریم.

برنامه‌ای برای قطعی آب نداریم؛ آبرسانی به 41 روستای استان سمنان انجام می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، آب این مایه حیات این روزها در سمنان کم است و باید برای جلوگیری از قطعی آب در تابستان همه مدیریت بهینه مصرف را در دستور کار قرار دهند.

امسال تابستان سختی را داریم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان با اشاره به کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته و همچنین نسبت به میانگین درازمدت گفت: امسال تابستان سختی را پیش رو داریم و مشارکت مردم در زمینه مدیریت مصرف آب می‌تواند کمک‌کننده باشد.

محمد طاهری با بیان اینکه امسال میزان بارش برف در استان سمنان بسیار ناچیز بود تصریح کرد: منابع ذخیره برف که سبب جوشش چشمه‌ها و قنوات می‌شود بسیار ناچیز بود به حدی که چشمه روزیه سال گذشته در همین زمان حدود ۵۰۰ لیتر بر ثانیه برداشت آب داشتیم اما امسال دبی به ۳۵۰ لیتر بر ثانیه رسیده است.

وی با اشاره به کاهش میزان بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته و همچنین میانگین درازمدت خاطرنشان کرد: میزان بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته 43 درصد و بیش از 50 درصد نسبت به درازمدت کاهش بارندگی داشتیم.

وضعیت منابع آبی در روستاها بحرانی‌تر است

مدیر شرکت آبفای استان سمنان با اشاره به کمبود آب در روستاهای این استان گفت: وضعیت منابع آبی در روستاها بحرانی‌تر است.

طاهری با بیان اینکه با یک چشمه 2 الی سه لیتری آب یک روستا تأمین می‌شد افزود: در حال حاضر با کاهش ۵۰ تا ۷۰ درصد میزان آبدهی در منابع آب‌ روستاهای استان سمنان مواجه هستیم و منبع تأمین آب روستاها با چالش جدی مواجه است.

وی با بیان اینکه امسال آبرسانی به روستاهای استان مانند سال‌های گذشته در دستور کار است گفت: آبرسانی به 41 روستا امسال در دستور کار است.

مدیر شرکت آبفای استان سمنان با بیان اینکه سال گذشته به 51 روستا آبرسانی صورت گرفت تصریح کرد: امسال با اجرای پروژه‌های آبرسانی که منجر به تأمین آب از منابع زیرزمینی شد تعداد آبرسانی به روستاها کمتر شد اما امکان دارد در پیک یعنی در زمان تیرماه و مردادماه دوباره به همان تعداد روستای سال گذشته آبرسانی صورت گیرد.

20 درصد صرفه‌جویی مردم در مصرف آب کمک‌کننده است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان با بیان اینکه امسال به علت کمبود منابع آبی و کاهش نزولات جوی تابستان سختی را پیش رو داریم تصریح کرد: البته مشارکت مردم و صرفه‌جویی 20 درصدی مردم می‌تواند کمک‌کننده باشد و راهی برای عبور از تابستان سخت امسال باشد.

طاهری با بیان اینکه باید راهکارهای صرفه‌جویی برای مردم تشریح شود افزود: هر روشی که منجر به صرفه‌جویی در یک لیتر شود می‌تواند مؤثر باشد.

6 تا 7 درصد منابع آبی استان برای مصرف شرب است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان با بیان اینکه 6 تا 7 درصد منابع آبی استان برای مصرف شرب است گفت: آب شرب شرایط و استانداردهای مخصوص به خود را دارد و نیاز است تا اهداف صرفه‌جویی در مصرف آب برای مردم به‌خوبی و از طرق مختلف تشریح شود.

طاهری از وجود 372 هزار انشعاب روستایی و شهری در این استان خبر داد و گفت: 89 درصد روستاهای بالای بیست خانوار این استان تحت پوشش قرار دارند.

سمنان الگوی مصرف را رعایت می‌کند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان سرانه مصرف در استان را 14.2 مترمکعب عنوان کرد و گفت: سمنان بر اساس الگوی مصرف بوده و تقریباً سرانه 15 مترمکعب در ماه است.

طاهری همچنین به وجود مشترکین پرمصرف و بد مصرف در این استان اشاره کرد و گفت: هفت درصد مشترکین که بالغ‌بر 21 هزار انشعاب است پرمصرف و بد مصرف هستند و 20 درصد آب را مصرف می‌کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید