Iranian Agriculture News Agency

قربانی در همایش تجاری ایران و قزاقستان:

لزوم رفع صدور ضمانت نامه و روادید برای تسریع در روابط اقتصادی بین دو کشور

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تسریع در صدور ضمانت نامه برای پروژه‌های سرمایه گذاری و روادید می تواند موانع تجاری بین دو کشور را برطرف کند.

لزوم رفع صدور ضمانت نامه و روادید برای تسریع در روابط اقتصادی بین دو کشور

به گزارش خبرنگار ایانا، محمد قربانی معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در همایش تجاری ایران و قزاقستان که امروز یکشنبه 29 خرداد، با حضور بخیت سلطانُف معاون نخست وزیر و وزیر تجار و همگرایی جمهوری قزاقستان، غلامرضا شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، امیر عابدی رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان و نمایندگان اتاق‌ها و بخش خصوصی دو کشور برگزار شد، اظهار کرد: تحولات جهانی در حوزه غذا فرصت استثنایی را برای ایران و قزاقستان فراهم کرده تا بتوانند سطح مبادلات تجاری و بازرگانی خود را به بالاترین سطح ممکن ارتقاء دهند تا مردم دو کشور بتوانند از این تجارت حداکثر سود را ببرند.

وی افزود: در حوزه مبادلات بانکی هنوز مشکلاتی وجود دارد و امیدواریم مشکلات انتقال پول و صدور ضمانت نامه برای پروژه‌های سرمایه گذاری که مانعی در حفظ و توسعه روابط اقتصادی دو کشور است، هرچه سریعتر برطرف شود و ارتباطات بین بانکی دو کشور از طریق سیستم بدون سوئیفت عملیاتی شود.

قربانی تصریح کرد: یکی از موانع اصلی توسعه تجارت بین دو کشور، مشکلات در اخذ روادید بازرگانی برای فعالان اقتصادی و بازرگانی است که گام های خوبی برای تسهیل صدور روادید صورت گرفته و امیدواریم تجار و فعالان اقتصادی بتوانند حداقل دو هفته بدون صدور روادید در کشور قزاقستان حضور پیدا کنند.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در صورت برطرف شدن این موانع، سطح روابط تجاری بین دو کشور به بالاترین سطح ارتقاء می یابد و می توانیم ارتباطات دو جانبه خوبی را بر اساس نقشه راهی که رؤسای جمهور دو کشور طراحی می‌کنند، داشته باشیم.

ایجاد هاب لجستیکی در مناطق مرزی قزاقستان برای گسترش روابط

در ادامه این همایش، بخیت سلطانُف معاون نخست وزیر و وزیر تجار و همگرایی جمهوری قزاقستان اظهار کرد: ایران و قزاقستان نمایشگاه‌ها و نشست‌های مشترک بسیاری را داشته‌اند و امیدواریم توافق مالی سودمند برای هر دو طرف اتفاق بیفتد.

وی افزود: یکی از مسائل مهم در ایران و قزاقستان ترانزیت کشاورزی و همکاری های صنعتی است که در  ساخت موسسات اصادراتی از ایران حمایت خواهیم کرد و امیدواریم بعد از بازگشایی مرز چین امکانات افزایش یابد.

سلطانُف تصریح کرد: در چهار ماه سال جدید ۴۹۹ هزار تن تبادلات تجاری با ایران داشتیم که در مقایسه با مدت مشابه ۱۲ درصد کاهش یافته است و امیدواریم بتوانیم ظرفیت بندر قزاقستان را افزایش دهیم تا بتوانیم میزان بیشتری جذب داشته باشیم.

وی افزود: کریدور بندرعباس -ترکمنستان -قزاقستان می‌تواند در مبادلات تجاری ایران و راه تجاری اوراسیا و کشورهای CIS موثر باشد.

وزیر تجار و همگرایی جمهوری قزاقستان گفت: ایجاد یک هاب لجستیکی صنعتی در مناطق مرزی ما می‌تواند موجب همکاری های بیشتر با آسیای مرکزی شود، همچنین تبادل اطلاعات باعث می شود درک بهتری را از دو کشور داشته باشیم و توسعه روابط تجاری و امضای اسناد همکاری خواسته هر دو کشور است.

گفتنی است، در پایان این همایش 11 قرارداد تجاری و سند همکاری بین زیر بخش های تجاری و اقتصادی دو کشور به امضا رسید.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید