Iranian Agriculture News Agency

استاندار آذربایجان شرقی تأکید کرد:

آذربایجان شرقی جزو استانهای موفق در حوزه مدیریت کشاورزی می باشد

بهینه سازی مصرف آب کشاورزی در آذربایجان شرقی نیازمند حرکت جهادی است

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این‌که یکی از اولویت‌های استان، تامین بحث آب است، گفت: مصرف آب در بخش کشاورزی آذربایجان شرقی آنچنان که باید بهینه نبوده و بهبود این شرایط نیازمند حرکت جهادی است.

آذربایجان شرقی جزو استانهای موفق در حوزه مدیریت کشاورزی  می باشد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، عابدین خرّم روز چهارشنبه، ۲۸ خردادماه در جمع مدیران بخش کشاورزی و جهادگران عرصه تولید و امنیت غذایی استان، اظهار کرد: یکی از اصلی ترین اهداف استانداری و بخش‌های مختلف استان باید در حوزه کشاوزی باشد و جایگاه کشاورزی باید بیش از این در آذربایجان شرقی مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان این‌که بخش کشاورزی استان دارای پتانسیل بسیار بالایی برای رشد اقتصادی است، افزود: گمشده اصلی بخش سازندگی و کشاورزی کشور همان روحیه و انگیزه جهادی است که این روحیه بعد از ادغام با بخش کشاورزی تخصصی تر شده و اکنون باید همراه با این روحیه و تخصص بالا در این عرصه فعالیت کنیم.

وی با بیان این‌که بخش کشاورزی آنچنان که باید جایگاه خود را در کشور پیدا نکرده است، اظهار کرد: یکی از حلقه‌های مفقوده کشاورزی در طول تاریخ، عدم ورود یا ورود ضعیف بخش خصوصی به مسئله کشاورزی بوده و با وجود ظرفیت‌های موجود در کشاورزی، بخش خصوصی در این خصوص ضعیف عمل می‌کند. 

خرّم گفت: در سالی که مزین به سال تولید و دانش بنیان است باید برنامه اساسی برای این حوزه اتخاذ شود و مشکلات بخش کشاورزی شناسایی شده و تغییرات موردنیاز در زیربخش‌های مختلف انجام بگیرد.

وی در ادامه با اشاره به اولویت‌های استان در حوزه کشاورزی، اظهار کرد: یکی از اهداف سفر ریاست جمهوری تکمیل شبکه پایاب سدهای سهند، آیدوغموش، قره‌چای، ارس و خداآفرین بوده که بایستی در این راستا گام‌های اساسی برداریم؛ این رویکرد در خصوص سدهای نیمه تمام حاجی‌لار چای، شهید مدنی و شهریار نیز پیگیری می‌شود. 

وی افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده، اگر طرح‌های آبیاری مکانیزه و تحت فشار استان عملیاتی شود، بیش از ۵۰ هزار هکتار مجهز به آبیاری‌های مدرن شده و با افزایش تولید ۵۰۰ هزار تنی محصولات کشاورزی برای ۲۴ هزار نفر اشتغالزایی انجام می‌گیرد.

خرّم در ادامه با اشاره به همراهی مجموعه جهادکشاورزی استان در بحث اجرای سیاست مردمی سازی یارانه‌ها، گفت: ما با توسعه گلخانه‌ها، توسعه بهره برداری از اراضی که متکی به آب رودخانه هستند، بهبود وضعیت آبیاری، مرمت قنوات، طرح‌های تسهیلاتی زیربخش‌ها و ... به دنبال این هستیم که ضریب مکانیزاسیون استان را از ۲.۷ به بالای سه برسانیم و گامی اساسی در راستای اعتلای بخش کشاورزی استان برداریم.

وی با اشاره به پیش بینی اعتباری برای حوزه خدمات کشاورزی در سفر ریاست جمهوری، اظهار کرد: عملیاتی شدن اهداف موردنظر در بخش‌های مختلف نیازمند یک کار تخصصی ستادی در زیرمجموعه جهادکشاورزی است.

وی خاطرنشان کرد: دلیل این‌که ارزش افزوده استان‌هایی مثل کرمان بیشتر از استان ما است نیز مربوط به همین کار تخصصی می‌شود. این قبیل استانها با کارهای تخصصی که انجام می‌دهند، توسعه بسیار خوبی در زمینه کشاورزی دارند اما ما هنوز شاهد تداوم الگوهای کشت نامطلوب در برخی نقاط استان هستیم.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با تاکید بر لزوم پشتیبانی کارخانجات خوراک دام در تهیه نهاده‌های موردنیاز، افزود: اعتباری نیز در این راستا پیش بینی شده است. صندوق توسعه حمایت از بخش کشاورزی باید به شکل جدی به این موضوع ورود یابد زیرا قسمت اعظمی از اعتبار تامین نهاده از این طریق میسر می‌شود.

وی با بیان این‌که شرکت پشتیبانی دام باید تمام تلاش خود را در راستای حمل و نقل نهاده‌‍ های دامی انجام دهند، ادامه داد: می‌توان به جای کامیون از پتانسیل حمل و نقل ریلی برای انتقال نهاده‌های دامی استفاده کرد.

وی با بیان این‌که مشکل صادرات تخم مرغ و خوراک‌های دیگر در گمرک پیگیری می‌شود، اظهار کرد: روحیه جهادی که باعث شد جهادسازندگی به عنوان شجره طیبیه تشکیل یابد، باید در چله دوم انقلاب اسلامی در سازمان‌ها و نهادهای مختلف نهادینه شود تا در راستای اعتلای کشور به خصوص در بحث کشاورزی، خودکفایی و امنیت غذایی که یکی از اساسی ترین اهداف نظام است، گام‌های اساسی برداریم.

خرّم در خاتمه خاطرنشان کرد: آذربایجان شرقی جزو استان‌های موفق در حوزه مدیریت کشاورزی بوده و یک تیم مجرب مدیریت در این راستا تلاش دارند تا بهترین اقدامات را عملیاتی کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید