Iranian Agriculture News Agency

ساداتی‎‌نژاد در شورای اداری کاشان:

تلاش ما در میان‌مدت و بلندمدت ارزان‌سازی غذاست

وزیر جهاد کشاورزی در شورای اداری شهرستان کاشان گفت: تلاش ما در میان‌مدت و بلندمدت ارزان‌سازی غذاست

تلاش ما در میان‌مدت و بلندمدت ارزان‌سازی غذاست

به گزارش، خبرنگار ایانا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در شورای اداری شهرستان کاشان، گفت: اعتبارات خوبی در سفر ریاست جمهوری برای شهرستان کاشان و شهرستان آران و بیدگل در نظر گرفته‌شده است.

وی افزود: مباحث مربوط به توسعه صنعتی در کاشان به دلیل جنبه اشتغال در منطقه را باید تسریع کنیم؛ همچنین شهرک ماهیان زینتی از وزارت صنعت، معدن و تجارت گرفته و به وزارت جهاد کشاورزی بازگردد.

ساداتی نژاد تصریح کرد: زیرساخت بزرگ گردشگری می‌تواند برای شهرک‌های ماهیان زینتی در شهر کاشان ایجاد شود که انشالله بتوانیم در مصوبه سفر آن را تسریع کنیم.

وی با تأکید بر اینکه کاشان شهر فرهنگی بوده و باید نگاه ویژه‌ای به حوزه فرهنگی در شهر کاشان داشت، گفت: حجم رویه فعالیت‌های استان کاشان معمولی نیست و نمی‌توان آن را در شرایط عادی پیش برد.

وزیر جهاد کشاورزی بابیان این‌که طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها یک اختیار و انتخاب نبود، بلکه ضرورت و یک طرح بزرگ اقتصادی بود، گفت: ما در سال جاری باید بالای 20 میلیارد دلار در حوزه کالاهای اساسی هزینه می‌کردیم و در اعتبارات بودجه مجلس هم 9 میلیارد دلار برای این امر دیده‌شده بود، لذا استمرار ارز ترجیحی ازنظر اقتصادی برای کشور امکان‌پذیر نبود و قطعاً ادامه آن‌یک تورم وحشتناک را ایجاد می‌کرد.

اصلاح طرح یارانه ها در میان‌مدت به نفع تولیدکنندگان حوزه غذا

وی افزود: در شرایط فعلی، برخی افراد از نوسانات یا افزایش قیمت در کالاها ابراز گلایه می‌کنند اما اگر ارز ترجیحی حذف نمی‌شد، شرایط ما به قطع از شرایط فعلی بدتر می‌شد؛ این موضوع اثبات‌شده‌ای است که اقتصاددانان نیز در خصوص آن صحبت می‌کنند، لذا انجام این طرح با دستور رئیس‌جمهور در قالب واریز یارانه آغاز شد و قطعاً در میان‌مدت به نفع مردم ما بخصوص به نفع تولیدکنندگان در حوزه غذاست.

مقام عالی وزارت با اشاره به این‌که دنیا با یک بحران غذا مواجه است و در حال حاضر دنیا و کشورهای همسایه برای تأمین کالاهای اساسی گرفتارشده‌اند، تصریح کرد: الحمدالله... در کشور با دستور رئیس‌جمهور و با همه تلاش‌های شبانه‌روزی که در آن صورت می‌گیرد، کمبودی نداریم و پیگیری می‌کنیم که این امر استمرار یابد.

به گفته وی، قیمت کالاها در جهان اعجاب‌برانگیز در حال رشد است، کشورهای دنیا سیاست‌هایشان را عوض کرده‌اند، کشورهایی که در سیاست بازار و تجارت آزاد کار می‌کردند، تعرفه‌های عجیب‌وغریب می‌گذارند که مغایر قانون بین‌المللی است.

اولویت اول دولت سیزدهم تأمین و پایداری سفره مردم

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، بیشتر کشورها صادراتشان را محدود یا ممنوع می‌کنند و این نشان می‌دهد که تأمین و پایداری سفره اولویت اول همه کشورها و ازجمله دولت سیزدهم است؛ ما تمام تلاشمان را در دولت برای انجام این کار انجام می‌دهیم.

وی یادآور شد: امیدواریم با اهتمام خود مردم که اصلی‌ترین حامیان هستند، مصرف‌کننده و تولیدکننده در کنار یکدیگر باشند؛ باید تولیدی صورت بگیرد تا جنسی در اختیار ما باشد. اگر کالایی وجود نداشته باشد، قیمت‌گذاری در موردش مفهوم ندارد. لذا الآن مصرف‌کننده و تولیدکننده در کنار هم باید از هم حمایت کنند.

ساداتی نژاد افزود: در بحث اقشار ضعیف جامعه نیز در زمان تعیین یارانه به این موضوع توجه شده و دهک پایین به‌صورت متفاوت‌تر نسبت به مابقی دیده‌شده، در حال حاضر در برنامه‌ریزی دولت دارد ‌در خصوص تأمین هزینه‌های معیشتی برنامه‌ریزی‌شده اقلامی را به اقشاری که در دهک‌های پایین هستند، اختصاص دهد.

کالابرگ مزیتی برای اقشار ضعیف جامعه

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: تلاش ما در دولت این است که یارانه‌ها را به سمت کالابرگ ببریم، کالابرگ مزیتی برای اقشار ضعیف جامعه است که خود مواد غذایی را به دست آن‌ها می‌رساند که باید در این راستا زیرساخت‌ها آماده شود، قانون مجلس نیز هست تا این اتفاق بیفتد.

وی با تأکید بر اینکه در میان‌مدت و بلندمدت تلاش ما ارزان‌سازی غذاست، گفت: برای اجرای این امر با توجه به اینکه مواد اولیه غذا در دنیا در حال گران شدن است، یکی از مهم‌ترین مسائل این است که بهره‌‌وری افزایش یابد.

افزایش بهره وری از خصوصیات ویژه حذف  ارز ترجیحی

وی با اشاره به یکی از خصوصیات ویژه ارز ترجیحی، گفت: این مهم بهره‌وری را در صنعت دام و طیور بالا می‌برد، درگذشته مرغدار به دنبال بهره‌وری نبوده لذا در ایران یک کیلو گوشت مرغ، 2.2 کیلوگرم مصرف دام دارد، درحالی‌که در دنیا 1.5 کیلوگرم دارد این یعنی این‌که هزینه تولید و غذای ما بالاست قاعد تا با این اتفاق، این سرعت پیدا می‌کند.

وی بابیان اینکه یکی از اقشار ضعیف ما کشاورزان هستند که ما در خرید کالاهای اساسی باید به آن‌ها کمک کنیم، تصریح کرد: در اولین جلسه هیات دولت برای صیانت و حمایت از معیشت کشاورزان و امنیت غذا و کالاهای اساسی قیمت گندم به 11 هزار و 500 تومان افزایش یافت؛ ما در کاشت سویا و دانه‌های روغنی به کشاورزان یارانه می‌دهیم که بتواند این پایداری اتفاق بیفتد.

به گفته وی، در تولیدکنندگان مرغ و تخم‌مرغ خرید تضمینی از آن‌ها انجام می‌دهیم تا بدون نگرانی تولیدشان را استمرار بدهند و این پایداری پابرجا برای این مجموعه بماند.

وی در پایان گفت: در حوزه کشاورزی 3 هزار و 200 میلیارد تومان برای استان اصفهان در این سفر اعتبارات دیده‌ایم. اعتبارات بسیار خوبی در زمینه‌های مختلف در حوزه‌های آبخیزداری، آبیاری‌های نوین، یک سدآب ویژه برای گل محمدی و گیاهان دارویی در این سفر دیده‌شده و اعتبار خوب که می‌تواند حمایت کند از عزیزانی که در منطقه شمال استان که منطقه کویری است دیده‌شده و همچنین در بحث‌های مختلف کشتارگاهی، حوزه‌های دام و طیور اعتبار در نظر گرفته‌شده است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید