Iranian Agriculture News Agency

آیت الله علما:

لازمه شکوفایی اقتصاد کشاورزی ترویج فرهنگ کار و تلاش است

دیدار مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه و مدیران ادارات تابعه با امام جمعه کرمانشاه

در چهارمین روز از هفته جهاد کشاورزی ،رییس ،معاونین ،مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه و مدیران ادارات تابعه به همراه سرپرست حوزه نمایندگی ولی فقیه سازمان و مسئولین دفاتر نمایندگی ولی فقیه ادارت تابعه ضمن حضور در بیت آیت الله علما ،با امام جمعه کرمانشاه دیدار و با آرمانهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تجدید میثاق کردند.

لازمه شکوفایی اقتصاد کشاورزی ترویج فرهنگ کار و تلاش است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمانشاه در ابتدای این جلسه آیت الله علما نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمانشاه ضمن تبریک هفته جهاد کشاورزی، با اشاره به ضرورت ترویج فرهنگ کار و تلاش گفت: لازمه توسعه کشاورزی استان کرمانشاه و شکوفایی اقتصاد کشاورزی در استان ترویج فرهنگ کار و تلاش و استفاده بهینه از همه ظرفیت های موجود است.

آیت الله علما سپس با اشاره به ظرفیت های تولید صنایع دستی و تولیدات بومی و صنعتی در بخش کشاورزی استان کرمانشاه افزود: ظرفیت های تولیدی استان می بایست منجر به افزایش ثروت و سرمایه تولیدکنندگان شود.

امام جمعه کرمانشاه آنگاه با اشاره به ضرورت ترویج فرهنگ جهادی در پیکره وزارت جهاد کشاورزی افزود: وزارت جهاد کشاورزی در حال حاضر مرکب از مسئولیت های سه وزارت خانه است ،لذا ضرورت دارد مدیران این مجموعه جهت کسب رضایت مندی مردم بیش از پیش تلاش کنند ،چرا که در فرهنگ جهادی فرهنگ خدمت به مردم ،همان خدمت به خدا تلقی می شود.

آیت الله علما سپس با اشاره به گسترش کشت زعفران،پسته و زیتون در استان کرمانشاه افزود: می توان با ترویج کشت های کم آب بر و درآمد زا و صنایع وابسته به آن اقتصاد کشاورزی استان را تغییر داد و اقلیم و آب و هوای کرمانشاه این مزیت را دارد که در شهرهای مختلف استان ،کشت های مستعد توسعه یابد .

امام جمعه کرمانشاه در ادامه نقش اقتصاد پویا را در فرهنگ سازی بسیار مهم برشمرد و افزود: اقتصاد پویا و پایدار زمینه ساز فرهنگ است و در استان کرمانشاه با توجه به مزیت های کشاورزی که وجود دارد،می توان اقتصاد کشاورزی را تقویت کرد.

در ادامه این نشست رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز ضمن تبریک هفته جهاد کشاورزی خدمت خانواده بزرگ کشاورزی کرمانشاه،به موضوع تغییر اقلیم آب و هوایی کشور پرداخت و گفت: با تغییر اقلیم و آب و هوا نیازمند تغییر رویکرد در بحث تولید در عرصه های کشاورزی هستیم و این مهم در استان کرمانشاه با توجه به دیمزار بودن اراضی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

مهندس قاسمی سپس به ارائه گزارشی از وضعیت بارندگی استان طی سال زراعی جاری پرداخت و گفت: طی سال زراعی جاری میانگین بارش در سطح استان ۲۹۹ میلیمتر بوده، که این میزان بارش نسبت به سال زراعی گذشته چندان تعبیری نشان نمی دهد ،اما نسبت به بلند مدت، شاهد کاهش ۳۵ درصدی نزولات آسمانی بوده ایم ،لذا ضرورت دارد براساس وضع موجود مصرف آب در بخش کشاورزی را مدیریت نماییم.

وی افزود : در این راستا ۸۳ هزار هکتار از اراضی زراعی استان را به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز نموده ایم و با لحاظ ۵۰ هزار هکتار اجرای سیستم نوین آبیاری در سامانه گرمسیری بیش از ۱۳۰ هزار هکتار از اراضی استان را جهت مدیریت مصرف آب به سیستم های نوین آبیاری مجهز نموده ایم.

مهندس قاسمی در ادامه به ارائه گزارشی از کشت و برداشت محصولات کشاورزی، بویژه برداشت گندم در مناطق گرمسیری پرداخت و گفت: برداشت گندم در مناطق گرمسیری بیانگر این موضوع است که علی رغم خشکسالی میزان برداشت گندم در این مناطق افزایش یافته است.

بخش دیگر گزارش ارائه شده توسط مهندس قاسمی به ایجاد بزرگترین باغ سایبان کشور در استان کرمانشاه ،قانون انتزاع و واگذاری امور تنظیم بازار به وزارت جهاد،طرح مردمی سازی یارانه ها و ارائه تسهیلات به دامداران،مرغداران ،عشایر و آبزی پروران و..اختصاص یافت.

گفتنی است در ادامه این دیدار ،سرپرست حوزه نمایندگی ولی فقیه سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز به نقش و جایگاه کارکنان وزارت جهاد کشاورزی در تامین امنیت غذایی و تنظیم و نظارت بر بازار پرداخت و در ادامه این جلسه دکتر حسن خمیس آبادی رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه هم به ضرورت توجه به کشاورزی دانش بنیان و نقش آن در افزایش درآمد کشاورزان ،حضور محققین در عرصه های تولیدی ،مبارزه با جوندگان با روش های غیر شیمیایی و ...اشاره کرد.

مدیر کل غله نیز در این نشست ضمن اشاره به روند خرید گندم و پرداخت بموقع مطالبات گندم کاران استان ،گزارشی از هوشمند سازی فروش نان در سطح نانوایی های استان جهت جلوگیری از قاچاق آرد،نظارت بر ساعات کار خبازی ها و ممانعت از گران فروشی نان و...ارائه داد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید