Iranian Agriculture News Agency

فتحی خبر داد:

میزان تولیدات گوشت مرغ استان به مازاد بر نیاز مصرف استان رسید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: اعتماد مردم به جهادسازندگی در دوره پس از پیروزی انقلاب اسلامی مثال زدنی بود.

میزان تولیدات گوشت مرغ استان به مازاد بر نیاز مصرف استان رسید

 به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در دیدار مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز به مناسبت سالروز تشکیل نهاد مقدس جهادسازندگی و هفته جهادکشاورزی، اظهار کرد: اقدامات و فعالیت‌هایی که جهادسازندگی سابق در دوره وقت انجام داده است را ما در دوره کنونی با امکانات بیشتر در حوزه جذب مشارکت‌های مردمی نمی‌توانیم انجام دهیم.

وی با بیان اینکه در باب جذب مشارکتهای مردمی همین بس که نیروهای برق رسان جهادسازندگی به روستاهای کشور رفته و با مشارکت مردم فعالیت‌هایی را انجام می‌دادند در حالی که اگر امروز قرار باشد که طرحی را در روستاها پیاده سازیم که نیازمند مشارکت بهره برداران و تولیدکنندگان باشد، با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شویم ادامه داد: اعتمادی که مردم به جهادسازندگی داشته و با آن همراه بودند، باعث شده بود تا در عمر کوتاه این نهاد، کارهای بسیار وسیعی در راستای محرومیت زدایی از مناطق روستایی انجام بگیرد.

 فتحی با بیان اینکه جهادسازندگی در پشتیبانی جنگ نیز آنقدر کارهای شفاف و روشن انجام می‌داد که از معمار کبیر انقلاب، لقب سنگرساز بی سنگر را دریافت کرده و این بزرگترین افتخاری است که جهادگران ما در زمان خود داشتند خاطرنشان کرد: افتخار داریم که در زمان پس از ادغام جهادسازندگی و وزارت کشاورزی، عنوان جهاد را تحت عنوان جهادکشاورزی حفظ کردیم و ماموریت‌ها در باب محرومیت زدایی و گسترش و توسعه اقتصادی روستاها ادامه یافت و در همین راستا نیز فعالیت‌هایی را در بعد زیرساخت‌های کشاورزی مثل شبکه‌های آبیاری، احداث کانال‌های آبیاری، احداث گلخانه‌ها و ... انجام می‌دهیم.

وی در ادامه با اشاره به شرایط امنیت غذایی در جهان، گفت: می‌توانیم ادعا کنیم که امنیت غذایی دنیا با جنگ اوکراین و روسیه تهدید شده و همین امر در کنار عامل دیگری به نام حوادث غیرمترقبه و خشکسالی شرایط را در کشور سخت تر کرد که اهمیت بخش کشاورزی و امنیت غذایی برای ممالکت مختلف جهان را نیز بیشتر نشان داد.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اصلاح نظام یارانه‌ای در کشور، اظهار کرد: مصرف کنندگان جامعه در راستای اصلاح نظام یارانه‌ای، در مضیقه قرار دارند اما با دریافت یارانه‌ای که دولت درنظر گرفت، قسمتی از این مشقات برطرف می‌شود. جامعه تولیدکنندگان نیز بیشتر با این امر درگیر بوده و نهاده‌های دامی که قبلا با ارز ترجیحی دریافت می‌شدند امروز با ارز نیمایی ۲۵ الی ۲۶ هزار تومان دریافت می‌شوند.

وی با بیان این‌که اصلاح نظام یارانه‌ای مشکلاتی را از جمله تامین سرمایه در گردش برای بخش کشاورزی به وجود آورد، اظهار کرد: سرمایه در گردش موردنیاز برای تامین نهاده چندبرابر شده و هرچند وزارت جهادکشاورزی در این مدت کوتاه تلاش کرد تا ۲۰ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی در اختیار بانک کشاورزی با هدف تسهیل کردن شرایط در اختیار تولیدکنندگان دام و طیور استان و کشور قرار بگیرد.

وی با اشاره به تولیدات مازاد بر مصرف در راستای اصلاح نظام یارانه‌ای، ادامه داد: پس زدگی مصرفی قابل پیش بینی با اصلاح نظام یارانه اتفاق افتاد که بهره برداران کشاورزی همراه با متولیان امر، تمامی تلاش خود را در این مدت به صورت شبانه روزی انجام داده تا کمترین مشکلات و حاشیه در استان به وجود آید. در راستای خرید مازاد تولید شیر، گوشت و تخم مرغ کار بسیار وسیعی انجام گرفت و با یک برنامه ریزی منسجم، خریدها به نحو احسن اتفاق افتاد.

وی در ادامه‌ با اشاره به نامگذاری سال جاری تحت عنوان  " تولید، دانش بنیان و اشتغال زایی"، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در ابتدای سال اشاره ویژه‌ای به بخش کشاورزی داشته و گفته بودند که بخش کشاورزی در بعد دانش بنیانی نسبت به سایر بخش‌ها عقب مانده و باید خودش را به این چرخه برساند. همکاران ما از همان ابتدایی ترین ساعتی که این امر مطرح شد، سعی کردند تا نیازمندی‌های دانش بنیانی را در زیربخش‌های مختلف احصا کنند و بعد از تعطیلات عید، راهکارهای اجرایی دانش بنیانی را ارائه دادند.

وی با بیان اینکه با توجه به محدودیت‌های منابع، لزوم استفاده از علوم و فنون جدید برای حفظ امنیت غذایی جمعیت رو به رشد اهمیت بالایی داشته و یک ضرورت است. نامگذاری سالجاری نیز یک تلنگری از سوی مقام معظم رهبری به ما بود تا از ظرفیت دانش برای ارتقای بهره وری و افزایش عملکرد در واحد سطح بیشترین بهره را ببریم‌ خاطر‌نشان کرد: وزارت جهادکشاوزی نیز در همان روزهای اول، طرحی را در هیات دولت به تصویب رساند که تمامی راهکارهای اجرایی افزایش ضریب نفوذ دانش به بخش کشاورزی با اتکا به ظرفیت‌های این بخش و همکاری و همراه بودن کارشناسان و کشاورزان در آن‌ گنجانده شده تا این دو گروه به کمک هم بتوانند دانش جدید و تجربه را ادغام کنند تا به افزایش بهره وری و تولید محصولات کشاورزی برسند.

وی در ادامه در تشریح اقدامات سازمان جهاد کشاورزی استان طی سال گذشته، گفت: ما در سال گذشته، بیشتر در حوزه رفع تداخل پلاکات ثبتی که یکی از مشکلات بخش کشاورزی بوده و اختلاف بین کشاورز و منابع طبیعی است، فعالیت کردیم. قانون گذار تکلیف این دعاوی را به مراکز جهادکشاورزی استان‌ها محول کرده و ما در این راستا به عنوان استان دوم کشور مطرح و بسیاری از پلاکات ثبتی استان تعیین تکلیف شده‌اند.

وی با اشاره به مقام نخست استان در حوزه توسعه گلخانه‌های کشور، افزود: توسعه گلخانه‌ها یک ضرورت بوده و ناچار به این امر هستیم چرا که در راستای تولید، اشتغال و توسعه اقتصادی استان اثرگذار است.

 فتحی از استفاده از ظرفیت‌های خالی واحدهای موجود و افزایش ظرفیت در واحدهای مرغداری استان خبر داد و  با بیان اینکه میزان تولیدات گوشت مرغ استان به مازاد بر نیاز مصرف استان رسیده است ادامه داد: در حوزه صنایع تبدیلی و زیرساخت‌ها، اقدامات خوبی انجام گرفته و این امر میسر نمی‌شد مگر این‌که خود کشاورزان عامل اصلی آن بوده و علی رغم محدودیت‌های کرونایی، کشاورزی را تعطیل نکردند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به مصوبات سفر رئیس جمهور به استان، اظهار کرد: مبلغ ۳۰۰۰میلیارد تومان اعتبارات تملک دارایی برای بخش کشاورزی در این سفر مصوب شده که در حوزه‌های عشایر، منابع طبیعی، آب و خاک، باغبانی، رفع تداخلات، سنددار کردن اراضی و ... استفاده می‌شود که تاکنون ۱۳۷۰ میلیارد تومان از مجموع اعتبار کل تخصیص یافته به همه  ادارات استان واریز شده و سهم بخش کشاورزی هم مشخص شده است که به زودی عملیات اجرایی این منابع شروع خواهد شد تا بتوان از این مصوبات سفر بهترین بهره را ببریم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید