Iranian Agriculture News Agency

خیام‌نکویی تصریح کرد:

ارتقای بهره‌وری در بخش کشاورزی با کاروان های ترویجی

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: برای افزایش تولید در واحد سطح مسیری جز افزایش بهره‌وری نداریم.

ارتقای بهره‌وری در بخش کشاورزی با کاروان های ترویجی

به گزارش خبرنگار ایانا، مجتبی خیام نکویی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج در نشست خبری امروز در پاسخ به خبرنگار ایانا درباره کاروان‌های بهره‌وری، گفت: برای افزایش تولید در واحد سطح مسیری جز افزایش بهره‌وری نداریم؛ افزایش بهره‌وری در قالب روش‌های ترویجی در این طرح محققین و مروجین را به مناطقی که به آن‌ها نیاز دارند گسیل می‌کنیم.

وی ادامه داد: اولین کاروان بهره‌وری در استان کرمانشاه راه‌اندازی شد و بازخورد خوبی داشته به همین جهت دومین استان اردبیل بوده و سومی استان قم خواهد بود.

به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی، با ایجاد این کاروان‌ها پای محققین و مروجین به عرصه‌های کشاورزی باز می‌شود و ابهامات و سؤالات کشاورزان در نیز در محل تولیدشان پاسخ‌داده‌شده و مشکلشان برطرف شود.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی درباره دستاوردهای این سازمان در دولت سیزدهم، گفت: از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون ۶۱ دانش فنی در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی توسط محققین و پژوهشگران تولید و معرفی‌شده است.

به گفته وی، معادل دانش فنی تولیدی و معرفی‌شده به بخش خصوصی انتقال‌یافته است.

وی با اشاره به حمایت از ۲۲ شرکت دانش‌بنیان بخش کشاورزی در دولت سیزدهم، گفت: در دولت سیزدهم ۹۹ شرکت دانش‌بنیان در بخش کشاورزی فعال‌شده است.

به گفته وی، ۷۷ واحد فناوری جدید، ۷ هزار تن تولید بذر هسته اولیه محصولات زراعی، ۳ میلیارد دز واکسن و آنتی‌ژن، ۳۳ آفت‌کش کم‌خطر نیز از فعالیت‌های انجام‌شده در این حوزه در دولت سیزدهم است.

وی ادامه داد: همچنین بیش از ۴۰۰ هزار تن نظارت بر تولید بذور گواهی‌شده محصولات زراعی، کنترل کیفی ۲۵۰۰ مواد کودی برند فرموله شده، ۲۰ دوره آموزشی و نواری و فناوری، ثبت و بارگذاری ۴۵ پژوهشگاه، مشاوره با هسته‌های فناور و حمایت از تجاری‌سازی، اتصال آزمایشگاه به شبکه آزمایشگاهی کشور از دیگر اقدامات این سازمان در دولت سیزدهم بوده است.

خیام نکویی بابیان اینکه ۹۹ درصد تولید سالیانه بذر گندم و جو کشور متعلق به سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است، گفت: اکنون از این محل سالانه حدود  ۴۴۲ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی انجام می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید