Iranian Agriculture News Agency

ساداتی نژاد تصریح کرد:

راه اندازی پارک علم و فناوری کشاورزی با هدف رسوخ دانش وفناوری

استفاده از کودهای زیستی یک رویکرد پیش برنده است

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد:رسوخ دانش و فناوری در حوزه کشاورزی از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی است که پارک علم و فناوری کشاورزی با این هدف در سال جاری راه‌اندازی شده است.

راه اندازی پارک علم و فناوری کشاورزی با هدف رسوخ دانش وفناوری

به گزارش خبرنگار ایانا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه افتتاح پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی در جمع خبرنگاران، گفت: افتتاح پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی یک اتفاق بسیار خوب در حوزه کشاورزی با توجه به شعار سال است.

وی با بیان اینکه امسال به فرموده مقام معظم رهبری سال دانش‌بنیان نام‌گذاری شده است، افزود: سازمان آموزش، تحقیقات و ترویج کشاورزی (تات) این اتفاق بسیار خوب را رقم‌زده و پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی محلی برای حضور تمام شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه کشاورزی و استارت آپ‌ها است تا بتوانند در این محل مستقر شوند و کارشان را با حمایت پیش ببرند.

وی ادامه داد: نمونه‌هایی از شرکت‌هایی که در این پارک مستقر هستند دستاوردهای بسیار خوبی ارائه کردند که قابل افتخار است؛ شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش‌های مختلف از واکسن تا استفاده از ضایعات بخش‌های مربوط به کودهای زیستی در این پارک حاضر بودند.

وی با اشاره به اینکه حوزه کود زیستی بحث بسیار مهمی است که باید توسعه یابد، یادآور شد: استفاده از کودهای زیستی اهمیت دارد و برای این کار شرکت خدمات حمایتی از سال گذشته این کار را شروع کرده و کود زیستی را در سبد حمایتی خود قرار می‌دهد تا کشاورزان بتوانند از آن استفاده کنند.

به گفته ساداتی نژاد، استفاده از کودهای زیستی یک رویکرد پیش برنده است.

وی تصریح کرد: رسوخ دانش و فناوری در حوزه کشاورزی از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی است و پارک علم و فناوری کشاورزی با این هدف در سال جاری راه‌اندازی شده است.

وی افزود: آیین‌نامه ۱۹ بندی در حوزه دانش‌بنیان در ابتدای سال جاری در دولت به تصویب رسید که با کمک وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور، دهکده‌ها و مزارع نوآوری و همچنین حوزه دانش و فناوری در بخش کشاورزی مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

دعوت از نخبگان برای حضور در بخش هوشمند سازی

ساداتی نژاد ضمن دعوت از نخبگان به‌خصوص جوانان نخبه دانشگاهی و محققین، گفت: از نخبگان این بخش در حوزه هوشمند سازی دعوت می‌کنیم تا همه عزیزان که به کشاورزان ایرانی کمک کنند.

وی افزود: در حوزه دانش و فناوری در کشاورزی ازجمله پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی حمایت جدی دارد و برنامه‌های بسیار خوبی در سال جاری برای حمایت از حوزه علم و فناوری در کشاورزی دیده‌ شده است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به پیام امسال مقام معظم رهبری در بحث تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرین و تأکید بر تولید داخل، گفت: پس از جنگ اوکراین شاید برای مردم و کشاورزان ما این مهم ملموس‌تر باشد، اتفاقاتی که در حوزه امنیت غذایی بعد از این جنگ در جهان افتاده، نشان می‌دهد که چقدر تولید کالاهای اساسی در داخل کشورها و پایداری امنیت غذایی حائز اهمیت است.

ساداتی نژاد یادآور شد: بر این اساس در داخل کشور از ابتدای سال با افزایش قیمت خرید تضمینی گندم دولت این پیام را به کشاورزان داد که ما از تولید کالاهای اساسی و غلات پایه در داخل کشور حمایت می‌کنیم.

توسعه کشاورزی قراردادی از محور‌های فعالیت دولت سیزدهم

وی با بیان اینکه امسال توسعه کشاورزی قراردادی به‌عنوان یک کار محوری در حوزه خودکفایی کالاهای اساسی در دولت سیزدهم است، گفت: در حوزه گندم تلاش ما این است که همه کاشت گندم در داخل کشور به‌صورت قراردادی پیش برود؛ در حوزه تولید دام گوشت قرمز و طیور با تولید قراردادی پیش خواهیم رفت که تولیدکننده ما بدون دغدغه در حوزه تولید خود تمرکز کنند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه عدم دغدغه کشاورزان سبب می‌شود تا معیشت کشاورز ما بهتر ‌شود، افزود: همچنین سبب می‌شود تا تولید داخلی و خودکفایی در کشور افزایش یابد و ارزبری برای واردات محصولات کاهش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه یکی از موضوعاتی که این مسئله را می‌تواند پایدار کند حوزه دانش و فناوری است، افزود: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کارهای بسیار بزرگی در کشور کرده یعنی اگر ما تات را در حوزه کشاورزی ایران نداشتیم الان بسیاری از بذرهای مورد استفاده وجود نداشت و عملکرد در واحد سطح ما این نبود؛ البته انتظار ما بیش از این است و امیدواریم از امسال کار پرشتابی شروع شود.

به گفته ساداتی‌نژاد، بر اساس آیین‌نامه‌ای که در دولت تصویب شد با کمک معاونت علم و فناوری رشد و توسعه در بخش کشاورزی را خواهیم داشت و شرکت‌های دانش‌بنیان کشاورزی باید به ۲۰ درصد کل شرکت‌های دانش‌بنیان کشور برسند.

وی افزود: راه‌اندازی پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی به‌صورت مشترک با معاونت علم و فناوری و بر پایه ظرفیت‌های سازمان تات یک رهیافت پیش برنده است برای اینکه ما بتوانیم شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت آپ‌ها را پای کار بیاوریم.

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود درباره تولید محصولات آب بر گفت: طبیعتاً نگاه کلی ما به سمت این است که محصولات آب بر را بتوانیم با کشت فراسرزمینی در خارج از کشور تولید کرده و به کشور بیاوریم زیرا استفاده محصولات آب بر نیاز ما است و باید آن را با کشت فراسرزمینی تولید کرد.

وی افزود: باید محصولاتی که در داخل کشور تولید می‌شوند محصولات استراتژیک و کم آب‌بر باشند و با توجه به اقلیم جهانی ما بتوانیم آب بیشتری را در داخل کشور حفظ کنیم؛ در حال حاضر بر اساس قانون، صادرات محصولات آب‌بر تعرفه داشته و از امسال نیز در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ گذاشته ‌و از ابتدای سال هم اعمال ‌شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید