Iranian Agriculture News Agency

ساداتی نژاد:

پرداخت تسهیلات با رفع موانع سرعت می‌گیرد

بزرگ‌ترین حمایت از مصرف‌کننده حمایت از تولیدکننده است

وزیر جهاد کشاورزی از سرعت گرفتن پرداخت تسهیلات با رفع موانع خبر داد و گفت: بدهی و چک برگشتی مانع از دریافت تسهیلات نیست.

پرداخت تسهیلات با رفع موانع سرعت می‌گیرد

به گزارش خبرنگار ایانا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی صبح امروز در «همایش ملی نقش تشکل‌های بخش کشاورزی و صنعت غذایی در گام دوم انقلاب»، گفت: نقش وزارت جهاد کشاورزی و تشکل‌ها نقش بسیار قوی و فعالی است و تا جایی که می‌شود باید در حوزه تشکل‌ها، اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها کار انجام دهیم و به عبارتی به آن‌ها اجازه دهیم تا نقششان را در بخش کشاورزی اجرایی کنند.

وی افزود: از زمان عضویت در کمیسیون کشاورزی مجلس تا هم‌اکنون عقیده دارم که باید در بخش کشاورزی که مردمی‌ترین و خصوصی‌ترین بخش اقتصادی ایران است نقش اساسی را به خود تشکل‌ها، تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها بدهیم.

ساداتی نژاد یادآور شد: تشکل‌ها، اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها به دلیل اینکه برخاسته از بدنه هستند بهتر، دقیق‌تر و منظم‌تر می‌توانند رسالت خود را در نظم‌بخشی و ساماندهی در امورات مختلف و رفع مشکلات پیش ببرند.

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود به طرح مردمی سازی یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در بخش سوم این طرح قرار داریم که به تولیدکنندگان ما مرتبط است.

وی بابیان اینکه قبل از اجرای طرح با همه‌ی اتحادیه‌ها و تشکل‌ها در وزارت جهاد کشاورزی جلسات مختلفی در این خصوص برگزار کردیم، گفت: جوانب مسئله سنجیده شده و دغدغه‌های اتحادیه‌ها و تشکل‌ها شنیده و برنامه‌ریزی‌های موردنیاز انجام‌شده و در حال حاضر با سماجت و قدرت پیگیر اجرای آن هستیم.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی سرمایه در گردش و خرید محصول مازاد دو مسئله اصلی بوده که تشکل‌ها قبل از اجرای طرح گفته بودند که برای آن با همراهی تشکل‌ها برنامه‌ریزی شد.

وی با اشاره به اینکه پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت در حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان یارانه به تولیدکنندگان در خصوص رفع دو دغدغه عنوان‌شده است، گفت: در حال حاضر معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی بنده به‌صورت روزانه در بانک کشاورزی مستقر است؛ البته دریافت تسهیلات از بانک سختی‌ها خود را دارد و انصافاً بانک کشاورزی تا به امروز تمام تلاش خود را کرده که پرداخت تسهیلات را سرعت ببخشد.

25هزار نفر تا شب گذشته تسیهلات دریافت کردند

وی تصریح کرد: بر اساس آخرین آمار ۲۵ هزار نفر تا شب گذشته توانستند تسهیلات را ظرف دو هفته از زمان آغاز پرداخت تسهیلات دریافت کنند.

ساداتی نژاد از مهم‌ترین موانع برای اجرای این طرح و دریافت تسهیلات را قانون چک عنوان کرد و گفت: در قانون چک می‌گوید که اگر کسی دارای چک‌های برگشتی باشد نمی‌تواند تسهیلات دریافت کند بنابراین باید از این بند قانونی عبور می‌کردیم و توانستیم برای آن مصوبه بگیریم و از روز شنبه(21خرداد) ابلاغ‌شده که بدهی و چک برگشتی مانع از دریافت تسهیلات نیست.

وی افزود: بانک کشاورزی تمام توان خود را در این زمینه به کار گرفته و کارکنان آن در روزهای تعطیل نیز پای‌کار هستند و امیدواریم این هفته تسهیلات با سرعت بیشتری پرداخت شود.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با مازاد تولید نیز، گفت: بخش‌های مربوطه ازجمله بخش خصوصی جمع‌آوری مازاد محصول را پیگیری می‌کند و هرکجا کمبودی بوده مجموعه‌های مرتبط ما از پشتیبانی امور دام تا تعاونی مرکزی روستایی ایران اقدام به جمع‌آوری محصول مازاد می‌کنند و تا انتها کار نیز ادامه دارد.

به گفته وی، خرید مرغ منجمد مازاد از 2 هزار تن در روز که قبلاً خریداری می‌شد به ۸۰۰ تن مرغ منجمد در روز گذشته رسید. تخم‌مرغ‌های مازاد نیز به همین صورت خریداری می‌شود.

خرید قراردادی در دستور کار است

ساداتی نژاد تصریح کرد: خرید قراردادی هم در دستور کار است که این مهم را استمرار می‌دهیم و در این خصوص به کمک اتحادیه و تشکل‌ها حرکت می‌کنیم.

  کشاورزی قراردادی در تمام گندمزارهای کشور

وی بابیان اینکه کشاورزی قراردادی از مأموریت‌های مهم امسال وزارت جهاد کشاورزی است، افزود: درخواست دارم در این خصوص اتحادیه‌ها و تشکل‌های مربوطه کمک کنند؛ ما امسال تلاش داریم در حوزه گندم اقداماتی که از سنوات گذشته به‌جامانده را پیش ببریم و نیازمند حضور بخش خصوصی در این حوزه هستیم زیرا نیازمند 30 همت نقدینگی است.

وی بابیان اینکه امید میرود با حضور بخش خصوصی بتوانیم کل گندمزارها را تحت پوشش کشاورزی قراردادی درآوریم، گفت: در کشت قراردادی کشاورز ما دغدغه نخواهد داشت و نهاده خود اعم از کود، سم بذر و بیمه را دریافت میکند و در انتها و پس از برداشت محصول ما بتوانیم با وی تسویه کنیم.

وی بابیان اینکه کشت قراردادی مخصوص گندم نیست، از شرکت‌های بزرگ و فعالان حوزه کشاورزی خواست کشاورزی قراردادی در همه بخش‌ها را توسعه دهند.

وی  افزود: ما در حال حاضر کشت قراردادی را در گندم انجام می‌دهیم و انتظار داریم کارخانجات آرد، ماکارونی و صنایع غذایی این فعالیت را انجام دهند.

ساداتی نژاد افزود: انتظار داریم در گل محمدی نیز شرکت‌های گلاب و اسانس گیری و این صنعت؛ کشاورزی قراردادی را انجام دهد و کشاورز بداند مشتری محصول خود چه کسانی است و در کود، سم و سایر مسائل و مشکلات کشاورر را رفع کنند. در گیاهان دارویی کشت قراردادی حایز اهمیت است.

وی گفت: هر کاری که در بخش دولتی انجام دهیم با ضریب ۱۰ برابر و بازمان یک‌دهم تشکل‌ها و اتحادیه‌ها آن را مطلوب‌تر، بهتر و با سرعت بیشتر انجام می‌دهند. امیدواریم آنچه را که در ذهن داریم بتواند زودتر در حوزه واگذاری بازار به اتحادیه انجام شود و اتحادیه‌ها نیز بتوانند میدان‌داری دقیق و درستی در این حوزه‌ها داشته باشند.

بزرگ‌ترین حمایت از مصرف‌کننده درواقع حمایت از تولیدکننده است

ساداتی نژاد یکی از دلایل نگرانی واگذاری بازار به بخش خصوصی را دغدغه تفاوت قائل شدن بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان عنوان کرد و افزود: ما عقیده داریم که بزرگ‌ترین حمایت از مصرف‌کننده درواقع حمایت از تولیدکننده است؛ زیرا وقتی تولیدی نباشد عملاً قیمت‌گذاری معنا ندارد.

وی عنوان کرد: در واگذاری بازار به تشکل‌ها نیز برخی احساس می‌کنند ممکن است تشکل‌ها از تولید حمایت کنند و مصرف‌کننده جا بماند، اعتقاد ما این نیست اگر تشکل به سمت تولیدکننده تنها فکر کند محصولش در بازار به دلیل قیمت مشتری نخواهد داشت که باعث افت قیمت است؛ مصرف‌کننده و تولیدکننده در کنار هم‌معنی پیدا می‌کند و تشکل‌های ما این را می‌دانند.

ساداتی نژاد یادآور شد: در اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها تولیدکننده و مصرف‌کننده با سود کم یا با کف قیمت در کنار هم از این گردنه عبور کنند؛ یک مواظبت دوطرفه نیاز است تا بازار شرایط خود را به‌صورت پایدار داشته باشد.

 وزیر جهاد کشاورزی در پایان گفت: امیدواریم در گام دوم انقلاب که نقش اتحادیه و تشکل‌ها در همه وجوه نقش برجسته‌ای است ما نیز بتوانیم وظایف خود را در قبال این نقش به‌خوبی ایفا کنیم و با واگذاری وظایف به اتحادیه‌ها و ایجاد اعتماد متقابل سرعت رشد و تعالی و به‌خصوص حرکت به سمت رشد و فناوری در حوزه کشاورزی و اقتصادی و تجاری شدن کشاورزی را باهم رقم بزنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید