Iranian Agriculture News Agency

پنج هزار تن ظرفیت ذخیره گوشت مرغ در استان بوشهر

دیدار رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با حضرت آیت الله صفائی بوشهری

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: با وجود همسایگی مردم این استان با دریا اما قیمت بالای آبزیان از جمله ماهی و میگو در این استان پذیرفتنی نیست.

پنج هزار تن ظرفیت ذخیره گوشت مرغ در استان بوشهر

به گزارش خبرگزاری ایانا در بوشهر،  غلامعلی صفایی امام جمعه بوشهر گفت: بوشهری روز یکشنبه در نشست با مجموعه مدیران جهاد کشاورزی این استان افزود: تغذیه انسان‌های ساکن در کرانه از آبزیان است این درحالی است که امروز مردم این استان قدرت خرید این محصولات را ندارند.

وی اظهار کرد: قیمت ماهی و میگو در استان‌های همجوار و دوردست ارزان تر و مناسب تر از استان بوشهر تهیه می‌شود این درحالی است که این همسایگی با دریا باید برای ساکنان آن آثار و برکت‌هایی به دنبال داشته باشد.

صفایی بوشهری گفت: در این شرایط برای تامین ماهی و میگوی مورد نیاز مردم استان بوشهر ایجاد بازارچه و تعاونی شیلات برای ترغیب مردم به خرید این فراورده غذایی لازم و ضروری است.

وی بیان کرد: یکی از ابعاد استقلال کشور اقتدار در عرصه کشاورزی است و هیچ کشوری به استقلال نمی رسد مگر اینکه در این عرصه به توانمندی لازم برسد.

امام جمعه بوشهر ادامه داد: کشاورزی یک منظومه در عرصه تولید و پیشرفت است و توجه به طرح‌های دانش‌بنیان در این حوزه و فرآوری محصولات امری مهم و ضروری است.

به گفته صفایی بوشهری تولید محصولات کشاورزی و تغذیه در عرصه امنیت غذایی مهم است و بی‌توجهی به عرصه محصولات کشاورزی مقاومت و اقتصاد هر کشوری را دچار چالش می‌کند.

امام جمعه بوشهر کمبود آب را از چالش‌های مهم بخش کشاورزی در این استان عنوان کرد و گفت: در ارتباط با مدیریت نگهداشت بعد از برداشت به ایجاد سیلوها، سردخانه‌های بزرگ و استاندارد و توسعه صنایع تبدیلی برای رسیدن به ارزش افزوده نیاز است.

وی یادآورشد: در استان گرم و خشکی مانند بوشهر کشاورزی آن را باید مطابق با این شرایط هدایت کرد و در همین ارتباط نسبت به کاشت گیاهان شوری پسند و کم آب بر و توسعه سیستم‌های نوین آبیاری اقدام کرد.

صفایی بوشهری صید ترال و نبود صنایع تبدیلی در بخش شیلات را از مشکلات بخش صید و صیادی در استان بوشهر عنوان کرد.

وی گفت: باید به سمت توسعه صنایع فرآوری آبزیان گام برداشت چون مزیت‌های فراوانی در عرصه‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری، اشتغال‌زایی و صادرات محصولات این بخش در استان وجود دارد.

امام جمعه بوشهر وجود ۹۳۶ کیلومتر مرز دریایی خلیج‌فارس در استان بوشهر را یک ظرفیت مهم دانست و افزود: باید با استفاده از روش‌های نوین دانش‌بنیان و ایده‌های جدید از پرورش آبزیان استفاده کرد.

صفایی بوشهری گرانی محصولات آبزیان در این استان را از گلایه مهم مردم دانست و بیان کرد: قیمت محصولات آبزیان در استان بوشهر گران‌تر از دیگر نقاط کشور است که در این راستا راه‌اندازی بازارچه و تعاونی عرضه محصولات آبزیان در این استان ضروری است.

امام جمعه بوشهر گفت: در عرصه های مختلف شیلاتی و کشاورزی این استان به توفیقات خوبی دست یافته اما به دلیل همین مشکلات نتوانسته ایم به حالت آرمانی دست یابیم.

صفایی بوشهری افزود: در عرصه دامپروری نیز با وجود اینکه بوشهر استانی است که هم محلی برای تولید و نگهداشت برای کشور و همسایگان می تواند باشد اما امروز دچار ضعف هایی است که باید این مشکلات برطرف شود.

وی تاکید کرد: با توجه به ظرفیت استان بوشهر باید از این استان به عنوان نگهداشت، ترانزیت و صادرات و واردات در زمینه دامپروری استفاده کرد.

صفایی بوشهری باتأکید بر توجه به صنایع فرآوری محصولات کشاورزی اضافه کرد: استان بوشهر در عرصه شیلات و آبزیان از ظرفیت بالایی برخوردار است که باید از این ظرفیت در توسعه طرح‌های سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی استفاده حداکثری شود.

امام جمعه بوشهر گفت: استان بوشهر سند چشم انداز کشاورزی در زمینه کشت، شیلات و دامپروری دارد و باید این سند مطابق سیاست‌های امروز به روز شود.

بازار استان بوشهر در وضعیت پایداری قرار دارد

رئیس سازمان جهاد کشاوزری استان بوشهر گفت: بعد از اجرای قانون مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها امروز وضعیت بازار این استان در زمینه تامین فراورده های دامی در شرایط پایداری قرار دارد.

نوذر منفرد افزود: با توجه به اینکه ۸۰ درصد نهاده‌های دامی در کشور از طریق بندر امام در استان خوزستان وارد می شود در زمان حاضر این کار به طور منظم در حال انجام است و تسهیلات لازم به سرمایه گذاران از طریق بازارگاه تامین شده که بتوانند خرید انجام دهند.

وی ادامه داد: توزیع نهاده های دامی در اولویت قرار گرفته و در این راستا اقداماتی مهم انجام شده است.

نوذر منفرد با اشاره به فعال بودن مرغداری‌های استان بیان کرد: تولید گوشت مرغ در استان بوشهر ادامه دارد و علاوه بر عرضه به بازار  ذخیره‌سازی نیز انجام می‌شود.

وی ظرفیت ذخیره گوشت مرغ در استان بوشهر را پنج هزار تن دانست و بیان کرد: تاکنون بیش از یکهزار و ۱۰۰ تن گوشت سفید خریداری و ذخیره شده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان بوشهر تولید فرآورده‌های دامی و آبزیان را از دیگر فعالیت‌ها دانست و گفت: تولید میگو پرورشی امسال در استان بوشهر نسبت به سال گذشته افزایش می‌یابد.

منفرد افزود: در توزیع کالاهای اساسی در این استان مشکلی وجود ندارد و به تعادل رسیده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید