Iranian Agriculture News Agency

علایی مقدم:

۴۰ درصد از امنیت غذایی در دنیا وابسته به مبارزه با عوامل خسارت زا است

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: ۴۰ درصد از امنیت غذایی در دنیا وابسته به مبارزه با عوامل خسارت زا است.

۴۰ درصد از امنیت غذایی در دنیا وابسته به مبارزه با عوامل خسارت زا است

به گزارش خبرنگار ایانا، شاهپور علایی مقدم رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در نخستین همایش روز جهانی سلامت غذا که در سازمان حفظ نباتات کشور برگزار شد، اظهار کرد: حفظ محصول از آفات، بیماری ها و عوامل خسارت زا باعث می‌شود سلامت محصول کشاورزی حفظ شود.

وی افزود: کاهش ریسک در محیط زیست،  هوا و منابع طبیعی از تاکیدات مقام معظم رهبری در بحث حفظ نباتات است، برنامه هایی برای این سازمان در زمینه ارتقای سلامت و بهبود آحاد جامعه در مجلس شورای اسلامی دیده شده که در بخش کلان پیشگیری و مقابله با عوامل خسارت زا است.

علایی مقدم با بیان اینکه دو ریسک مهم در بخش کشاورزی داریم که یکی تولید و دیگری قیمت است، عنوان کرد: ریسک تولید در بخش کشاورزی مبارزه با آفات و علف های هرز است و این سازمان وظیفه دارد این بخش را کنترل کند.

وی تاکید کرد: ۴۰ درصد از امنیت غذایی در دنیا وابسته به مبارزه با عوامل خسارت زا است، ایران با ۱۴ میلیون هکتار سطح زیر کشت و 350 هزار تن مصرف سم، ۴۰۰گرم پایین‌تر از میانگین مصرف در کل دنیا است.

علایی مقدم با بیان اینکه یکی از مشکلات کشور ما بحث میزان سطح سواد، دانش و مهارت بهره‌برداران است، گفت: از ۴ میلیون بهره بردار تنها 0.8 درصد تحصیلات دانشگاهی دارند، ۷۰ درصد تاثیر گذاری آفت‌کش‌ها به نحوه صحیح استفاده از آنها باز می گردد و کشاورز باید در این زمینه آگاهی داشته باشد به همین منظور سامانه‌ای را طراحی کردیم که امروز از آن رونمایی می‌شود و طبق دستور وزیر صفر تا صد سلامت غذا به سازمان حفظ نباتات سپرده شده است.

وی در زمینه بهداشت گیاهی یا قرنطینه محصولات کشاورزی عنوان کرد: اگر به درستی قرنطینه انجام نشود سلامت محصولات کشاورزی و غذا به خطر می‌افتد، قرنطینه 27.5 میلیون تن واردات، ۵.۴ میلیون تن صادرات و 1.8 میلیون تن ترانزیت محصولات کشاورزی تنها با ۲۲۳ نفر نیروی انسانی انجام می شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور خاطر نشان کرد: ما نباید مرزبانی را که یک جایگاه حاکمیتی دارد به بخش خصوصی واگذار کنیم، امیدواریم بتوانیم در تامین نیروی انسانی گام برداریم و از سازمان برنامه و بودجه خواهشمندیم مرزها و مرزبانی‌ها را تقویت کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید