Iranian Agriculture News Agency

پیش‌بینی برداشت ۲۰۰هزارتن گندم در اصفهان/سورگم جایگزین ذرت می‌شود

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: پیش‌بینی می‌ کنیم از ۴۶ هزار هکتار سطح زیر کشت گندم در سال جاری نزدیک به ۲۰۰ هزار تن محصول برداشت شود.

پیش‌بینی برداشت ۲۰۰هزارتن گندم در اصفهان/سورگم جایگزین ذرت می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، پیمان فیروزنیا مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان  با بیان اینکه پاییز سال گذشته ۳۹ هزار هکتار از اراضی سراسر استان زیر کشت گندم آبی رفت، اظهار داشت: در سطحی حدود ۲۵ هزار هکتار نیز گندم دیم کشت شد.

وی با اشاره به اینکه کشت دیم گندم به طور عمده در شهرستان‌های غرب استان اصفهان انجام می‌شود، افزود: متأسفانه بارندگی‌ها به ویژه در بهار امسال وضعیت مناسبی نداشت و کاهش بارندگی باعث افت عملکرد اراضی دیم و خسارت خشکی به این مزارع می‌شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه در بازگشایی زاینده‌رود در بهمن ماه سال گذشته بذر و کود شیمیایی مورد نیاز کشاورزان تأمین شد، ادامه داد: در پی این بازگشایی در سطح حدود هشت هزار هکتار از اراضی شرق اصفهان گندم، ۱۵۰۰ هکتار جو و ۲ هزار هکتار گلرنگ کشت شد.

فیروزنیا خاطرنشان کرد: سال زراعی کنونی ۴۶ هزار هکتار در مجموع سطح زیر کشت بهنگام و تأخیری گندم استان اصفهان بوده است که در مناطق گرمسیری استان اکنون برداشت محصول آغاز شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۲۵۰۰ تن گندم تحویل به مراکز دولتی شده، ابراز داشت: امید است روند تحویل محصول مناسب باشد و از ۲۰۰ هزار تن گندمی که پیش‌بینی کردیم امسال از اراضی استان برداشت شود دستکم حدود ۶۰ درصد آن به دولت تحویل شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه وضعیت اراضی گندم دیم مناسب نیست، گفت: با توجه به اینکه کشت دیم ۱۰۰ درصد وابسته به بارندگی است احتمال خسارت در این اراضی بیشتر است.

فیروزنیا خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌کنیم حدود ۳۰ درصد از این سطح زیر کشت دیم حذف شود یا عملکرد آن برای برداشت مناسب نباشد و مابقی در حد ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلو در هکتار عملکرد گندم دیم استان باشد.

کشت جو در ۶۰ هزار هکتار از اراضی استان اصفهان

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه سال زراعی کنونی در سطحی نزدیک به ۵۵ هزار هکتار جو آبی و پنج هزار هکتار جو دیم کشت شده است، افزود: با توجه به اقدامات سال‌های اخیر استان برای کشت جو قصیل که نیاز آبی کمی دارد، کشت این محصول نیز جزو برنامه‌های ما بوده که جایگزین ذرت علوفه‌ای شود.

وی با بیان اینکه نزدیک به هشت هزار هکتار از اراضی زیر کشت جو در استان امسال جوی قصیل است، اضافه کرد: طبق پیش‌بینی بین ۳۵ تا ۴۰ تن در هکتار محصول جو به سیلو می‌رود و از ۴۷ هزار هکتار اراضی زیر کشت جو دانه برداشت می‌شود که متوسط عملکرد نزدیک به چهار تن در هکتار پیش‌بینی می‌شود.

پیش‌بینی برداشت حدود ۶۰۰ تن دانه روغنی کلزا

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به کشت دانه روغنی کلزا در سطح ۳۰۰ هکتار از اراضی استان، ابراز داشت: کلزا به ویژه در شاهین شهر و گلپایگان، فریدن و لنجان کشت می‌شود و پیش‌بینی می‌کنیم ۵۰۰ تا ۶۰۰ تن دانه کلزا در این اراضی تولید شود.

وی اضافه کرد: برای تحویل دانه کلزا با کارخانه روغن گلبهار هماهنگی شده ضمن اینکه مرکز خریدی نیز توسط سازمان تعاون روستایی فعال شده که دانه تولیدی کلزا را با قیمت هر کیلوگرم ۲۳ هزار تومان از کشاورز خریداری می‌کند.

فیروزنیا با بیان اینکه دانه روغنی و گل گیاه گلرنگ برای کشاورزان درآمدزاست، گفت: بازگشایی رودخانه در بهمن ماه شرایط مناسبی برای کشت گلرنگ در شرق اصفهان ایجاد کرد که ۲ هزار هکتار زیر کشت این محصول رفت و طبق پیش بینی نزدیک به ۳۵۰۰ هکتار در سطح استان امسال کشت گلرنگ داشته باشیم.

کشت آفتابگردان به دلیل نیاز استان به نهاده‌های دامی کاهش یافت

وی با بیان اینکه در تلاش برای تأمین بذر مناسب کنجد برای کشت تابستانه هستیم، ابراز داشت: کشت دانه آفتابگردان در سال‌های گذشته وضعیت خوبی داشته اما با توجه به اینکه استان اصفهان دامداری‌های زیادی دارد و نیاز آنها به ذرت علوفه‌ای، کشت آفتابگردان در استان کاهش یافته و کشاورزان ذرت می‌کارند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه امسال تاکنون ۳ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت ذرت رفته، خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌شود این سطح زیر کشت در سال جاری به ۱۷ هزار هکتار برسد و بذر مورد نیاز نیز تأمین شده است.

سورگُم جایگزین کشت ذرت می‌شود

فیروزنیا اظهار داشت: با توجه به وضعیت نامناسب آبی استان و نیاز به تأمین ذرت که محصولی آب بر است، به دنبال کشت سورگم دانه‌ای هستیم و هماهنگی شده تا از این پس سورگم دانه‌ای کشت شود و به عنوان جایگزین ذرت دانه‌ای مورد استفاده مرغداری‌ها قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اکنون عمده ذرت مورد نیاز از خارج وارد می‌شود، افزود: برنامه ریزی می‌کنیم گیاهانی مانند سورگم را برای تأمین نهاده‌های دام و طیور جایگزین کنیم.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: گندمی که در بهمن ماه کشت می‌شود به طور طبیعی به دلیل دیرهنگام بودن کشت با گندمی که در پاییز کشت شده حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد افت عملکرد دارد و متأسفانه امسال شرایط جوی و وزش بادهای شدید و گرما، افزایش تبخیر و تعرق اراضی را بالا می‌برد و باعث خسارت خشکی به اراضی شرق شد.

فیروزنیا افزود: پنج نوبت آبی که امسال به کشاورزان شرق داده شد حداقل آبی بود که متولیان امر با توجه به ذخیره پشت سد می‌توانستند در اختیار کشاورزان قرار دهند اما بی تردید اگر آب بیشتری تأمین می‌شد محصول عملکرد مطلوب‌تری داشت.

وی با بیان اینکه کشت گلرنگ هم اکنون در مرحله گل گیاه است، خاطرنشان کرد: برای رشد و برداشت دانه گلرنگ یک نوبت دیگر آبیاری لازم است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید