Iranian Agriculture News Agency

نماینده مردم سقز در شورای کشاورزی این شهرستان:

اعطای مجوز به سرمایه گذاران تسریع شود

نماینده مردم سقز در شورای کشاورزی این شهرستان گفت: اعطای مجوز به سرمایه گذاران تسریع شود.

اعطای مجوز به سرمایه گذاران تسریع شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، نماینده مردم شهرستان های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی گفت: تسریع در اعطای مجوز به سرمایه گذاران ضروری است.

 بهزاد رحیمی عصر چهارشنبه در شورای کشاورزی اظهار داشت: الگوی کشت باید تغییر کند و خرید تضمینی دانه های روغنی، حمایت از کشت توتون، افزایش کشت گیاهان کم آب، توجه به صنایع تبدیلی در حوزه چغندر قند، خرید تضمینی گوشت سفید، تسریع در اجرای قانون رفع تداخلات و احداث بازارچه های عرضه محصولات کشاورزی به جد پیگیری شود.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها از پایش بازار و نظارت های مجموعه جهاد کشاورزی تشکر و عنوان کرد: مجلس، طرح تقویت امنیت غذایی و رفع منع تولید را به جد پیگیری می کند.

رحیمی اضافه کرد: نهادهای مربوطه در اعطای مجوزها به سرمایه گذاران تسریع کنند تا زمینه‌های رشد اقتصادی و رونق تولید در این دیار شتاب بیشتری به خود بگیرد.

جایگاه روستا در اقتصاد سقز تقویت شود

نماینده مردم سقز: اعطای مجوز به سرمایه گذاران تسریع شود

سرپرست فرمانداری سقز گفت: جایگاه روستا در اقتصاد شهرستان تقویت شود درصورتی رونق اقتصاد روستاها، مهاجرت روستاییان به شهر کاهش و مردم روستا به آب و خاک و محل کسب درآمد خویش بیشتر دل می بندند.

جعفر توان اظهار داشت: شهرستان سقز دارای ظرفیت های خدادادی در حوزه کشاورزی، جنگل و مرتع، پوشش گیاهی، دامداری و آبزی پروری است و باید جایگاه روستا در اقتصاد شهرستان سقز تقویت شود.

وی با بیان اینکه، کشاورزی، بستر اصلی تامین امنیت غذایی، معیشت، سبد غذایی و رونق اقتصادی است، خواستار عزم جهادی برای تغییر سیمای کشاورزی سقز به عنوان بال اقتصاد و تولید این شهرستان شد.

توان با اشاره به دیگر ظرفیت های حوزه کشاورزی از جمله ضریب بالاتر از میانگین استانی و کشوری مکانیزاسیون، تولید عسل، کندوهای مدرن زنبور عسل، تولید بسیار مناسب گوشت قرمز و سفید، وضعیت مناسب گلخانه و مناسب بودن بسترهای آبزی پروری، برداشت سالانه ۱۶۰ تا ۲۲۰ هزار گندم و دارا بودن رتبه اول در آبیاری تحت فشار، خواستار تلاش ادارات زیرمجموعه جهاد کشاورزی و ادارات کل مرتبط با حضور کشاورزی برای ارتقای این شاخص ها شد.

وی با اشاره به فرمایش امام راحل که مردم ولی نعمتان انقلاب اسلامی هستند، یادآور شد: برآیند تلاش برای مردم، رضایت آنان است و در حوزه اداری، دستاورد و افتخاری بالاتر از این نیست.

سرپرست فرمانداری سقز با بیان اینکه کشاورزی، جزو پیشران های توسعه این شهرستان است، افزود: این عنوان با تلاش مستمر و جهد واقعی و شناخت ظرفیت ها و استفاده از آنها برای تقویت این حوزه ماندگار خواهد ماند.

توان بر تقویت گفتمان آب و افزایش حقابه، افزایش سطح آبیاری تحت فشار، احداث و توسعه باغات، رفع تداخلات، صدور موافقت رهاسازی بچه ماهی، توسعه آبزی پروری و باغات در پایاب سد شهید صالحیان ( چراغ ویس)، حمایت از کشت محصولات ارگانیک و احداث پایانه صادرات محصولات کشاورزی تاکید کرد.

وی خواستار بازگشایی انبار جهاد کشاورزی برای ذخیره سازی محصولات از جمله گوشت سفید، خرید تضمینی گوشت، حمایت و پوشش کامل بیمه تکمیلی مرغداری ها، حمایت از ایجاد زنجیره تولید، حمایت از راه اندازی واحدهای گاوشیری و گوساله صنعتی، برق دار کردن چاه های کشاوزی و اطلاع رسانی به موقع خاموشی ها برای جلوگیری از خسارت به تولید شد.

 ورمقانی، مسوول نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان هم با بیان اینکه، هیچ اقدامی برتر از خدمت کردم به مردم نیست، تلاش برای توسعه و رونق در روستا را باعث تلاش بیشتر و اندوه زدایی روستاییان برشمرد.

دغدغه های فعالان حوزه کشاورزی

در ادامه نمایندگان تشکل های کشاورزی و فعالان اقتصادی حوزه کشاورزی بر فعال کردن ستاد گلخانه، فعال کردن تخصیص سهمیه آب های استفاده نشده، راه اندازی ایستگاه های پمپاژ در حوزه سد چراغ ویس، ضرورت تامین اعتبار برای رفع تداخلات، اجرای معافیت حق بیمه کارفرمایان حوزه کشاورزی، تقویت اجرای الگوی کشت و کشاورزی قراردادی تاکید کردند.

همچنین، احداث بازارچه های عرضه محصولات کشاورزی، حضور بیشتر کارشناسان جهاد کشاورزی در روستاها، بیمه تکمیلی مرغداری ها در زمان جوجه ریزی، کمبود تسهیلات سرمایه در گردش برای مرغداران و ضرورت احداث کارخانه های سم و شیرخشک از مباحث دیگر بود.

تسهیلگری در صدور مجوزها برای سرمایه گذاران، راه اندازی صنایع تبدیلی، مشکل توزیع در تولید نهال، آموزش باغداران، اعتماد و باور به تشکل ها، احداث میدان دام، فراهم سازی بسترهای لازم برای مهاجرت معکوس از شهر به روستا، آموزش مستمر کشاورزان، فروش محصولات کشاورزی، ۲ منظوره کردن استخرهای کشاورزی، فعال سازی دامدارهای خالی و توجه به زیرساخت های کشاورزی صنعتی، از جمله دیگر دغدغه های نمایندگان تشکل‌ها بود.

شورای کشاورزی با حضور رییس سازمان جهاد کشاورزی و جمعی از معاونان این سازمان و مدیران کل، منابع طبیعی، تامین اجتماعی، بنیاد برکت، شرکت غله، مدیر عامل شرکت برق و رییس حوزه شعب بانک کشاورزی استان و نمایندگان تشکل ها و فعالان اقتصاد کشاورزی در شهرستان سقز برگزار شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید