Iranian Agriculture News Agency

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان:

۶۰۰ هزار هکتار از اراضی کردستان زیر کشت گندم رفته است

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان، گندم را یکی از اصلی ترین محصولات کشور و استان کردستان معرفی کرد و گفت: معادل ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی کردستان زیر کشت گندم رفته است.

۶۰۰ هزار هکتار از اراضی کردستان زیر کشت گندم رفته است
به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان،  مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان، فریدون حامدی روز دوشنبه در بازدید از مزارع گندم شهرستان قروه در جمع خبرنگاران افزود: گندم محصول استراتژیکی برای تامین غذای جامعه است و مخاطرات زیادی از جمله آفات، بیماری ها، علف های هرز، سرما، گرما، باران، بی آبی و خشکسالی، گندم را تهدید می کند.

وی ادامه داد: حفظ این محصول برای وضعیت اقتصادی خود کشاورز و همچنین برای سربلندی استان و کشور جز واجبات است و وضعیت اکراین به عنوان یکی از بزرگترین تولید کننده های غلات منطقه، اهمیت حفظ این محصول را دو چندان کرده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: در چند سال گذشته در منطقه قروه و دهگلان بیشتر از پنج هکتار زمین به علف های هرز آلوده نبود اما امروزه بر اساس برآورد کارشناسان ۲۰ هزار هکتار از اراضی قروه و دهگلان به علف هرز آلوده است.

رییس جهاد کشاورزی شهرستان قروه هم با بیان اینکه ۱۵ درصد اراضی گندم قروه به علف هرز آلوده است افزود: شهرستان قروه یکی از قطب های کشاورزی استان است اما ۱۰ تا ۱۵ درصد اراضی گندم این شهرستان به علف های هرز آلوده شده است.

عبدالله عبدالملکی افزود: در سال زارعی جاری، ۷۲ هزار و ۳۰۰ هکتار اراضی دیم و ۱۲ هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی آبی در ارقام مختلف به زیر کشت گندم رفته است و اگر مبارزه با علف های هرز را جدی نگیریم ممکن است در چند سال آینده کشاورزی شهرستان قروه با خطر جدی مواجه شود.

وی افزود: در چند سال گذشته با توجه به اینکه بذرکافی در استان کردستان وجود نداشت از استان های همجوار به ویژه آذربایجان غربی بذر وارد کردیم و باعث تولید علف های هرز در اراضی قروه و چند شهر دیگر استان شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید