Iranian Agriculture News Agency

”ساداتی نژاد” در حاشیه جلسه طرح توسعه دیمزارها خبر داد:

افزایش سطح زیر کشت دیم به 5.2 میلیون هکتار در سال زراعی جدید

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توافقی که امروز انجام شد، این طرح از سطح 4 میلیون هکتار به 5.2 میلیون هکتار در سال زراعی جدید و در تمامی استان‌های کشور ارتقاء خواهد یافت.

افزایش سطح زیر کشت دیم به 5.2 میلیون هکتار در سال زراعی جدید

به گزارش خبرنگار ایانا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه شصت و دومین جلسه ستاد ملی طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور و رونمایی از اساسنامه صندوق حمایت از توسعه زراعت در دیمزارها، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طرح توسعه دیمزارها یک طرح مشارکتی است که با حمایت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و با ابتکار این ستاد از 2 سال گذشته شروع شده است.

وی افزود: ابتدا طرح به صورت محدود در 5 استان آغاز شد و در سال زراعی گذشته به 15 استان و در سطح 2.6 میلیون هکتار افزایش یافته است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه دیمزارها در دنیا پایه تولید محسوب می‌شوند و عمده تولید در دیمزارها انجام می‌شود‏، عنوان کرد: در کشور ما در گذشته در این حوزه غفلت شده است و تنها 10 درصد از تولید در دیمزارها انجام می‌شود که با توجه به ارزش‌های ویژه دیمزارها از جمله استفاده از آب سبز و عدم فشار به آب‌های زیرزمینی، ما باید تلاش کنیم تا شرایط را برای کشاورزان فراهم کنیم تا بتوانند از دیمزارها بهره ببرند و این اقدام می‌تواند در حوزه تولید ملی اثرگذاری بالایی داشته باشد.

وی افزود: در این ایام که امنیت غذایی در دنیا دچار چالش شده است توسعه دیمزارها می تواند برای کشور راه‌گشا باشد.

ساداتی نژاد با بیان اینکه ستاد اجرایی فرمان امام(ره) پیشرو و پیشران در طرح توسعه دیمزارها است، گفت: این طرح به عنوان یک طرح محوری در معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود و با توافقی که امروز انجام شد، این طرح از سطح 4 میلیون هکتار به 5.2 میلیون هکتار در سال زراعی جدید و در تمامی استان‌های کشور ارتقاء خواهد یافت و می تواند منافع بسیار زیادی برای کشور داشته باشد.

وی افزود: این طرح شاید بزرگترین طرح مشارکتی با مردم در کشور باشد و حتما تولید بالایی را برای کشور به ارمغان خواهد آورد.

مقام عالی وزارت در رابطه با حمایت‌های انجام شده از این طرح خاطرنشان کرد: تسهیلات ارزان قیمت، کمک‌های بلاعوض، توسعه سطح بیمه برای کشاورزان و افزایش معیشت کشاورزان در این طرح مدنظر قرار گرفته است و نتیجه آن افزایش تولید ملی در جهت امنیت غذایی کشور خواهد بود.

ساداتی نژاد ابراز امیدواری کرد: این طرح بتواند در سال آینده کل دیمزارهای کشور را در بر گیرد.

وی افزود: با توجه به شعار سال، توسعه دانش بنیان و افزایش ظرفیت‌های فناوری، تحقیقات و پژوهش در زمینه بذرهای مناسب با شرایط دیمزارهای کشور در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: این طرح تاثیر بالایی در تولید گوشت در کشور دارد و علوفه دام را تامین خواهد کرد.

وی با بیان اینکه طرح توسعه دیمزارها با حمایت و پیگیری‌های مقام معظم رهبری به ثمر نشسته است، گفت: این امر، نگاه بلند مقام معظم رهبری در تاکید به خودکفایی و کاهش وابستگی را نشان می‌دهد.

ساداتی نژاد خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم تولید دیم را در کشور به متوسط تولید در دنیا که حدود 2 تن است، برسانیم گام بلندی در رفع نیازهای کشور برداشته خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید