Iranian Agriculture News Agency

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی:

اجرای موفقیت آمیز طرح مردمی سازی یارانه ها، نیازمند مسئولیت پذیری و مشارکت عمومی است

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در نشست امنیت غذایی استان البرز بر مسئولیت پذیری همه آحاد جامعه برای موفقیت طرح توزیع عادلانه یارانه ها تأکید کرد.

اجرای موفقیت آمیز طرح مردمی سازی یارانه ها، نیازمند مسئولیت پذیری و مشارکت عمومی است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان البرز، علیرضا عباسی، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم شریف کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا و هیئت همراه در نشست قرارگاه امنیت غذایی استان حضور یافت.

در این نشست که با حضور نماینده مردم کرج فردیس اشتهارد و آسارا، سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان البرز، مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان، مدیران کل دستگاه های تابعه، نمایندگان دستگاه های نظارتی و امنیتی، معاونین، جمعی از مدیران ستاد و شهرستان ها و نمایندگان تشکل های تولیدی استان در حوزه دام و طیور ،در سالن جلسات سازمان برگزار شد؛ نمایندگان اتحادیه ها و تشکل های تولیدی به بیان مسائل و دغدغه های تولیدکنندگان در حوزه دام و طیور پرداختند.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از زحمات تمامی دست اندرکاران عرصه تولید، موضوع امنیت غذایی را بسیار حیاتی و حائز اهمیت دانست و افزود: اکنون همه دنیا با موضوع امنیت غذایی مواجه است و اگر کشوری امنیت غذایی نداشته باشد به راحتی می‌تواند تحت سلطه قرار بگیرد.

نماینده مردم کرج فردیس اشتهارد و آسارا با تأکید بر لزوم حمایت از تولیدکنندگان و توجه ویژه همه بخش ها به مسئله امنیت غذایی، بخشی از این امنیت غذایی را حاصل سیاست گذاری درست در حوزه دستگاه اجرایی و قانونگذار دانست و تصریح کرد: بخش اعظم فعالان اقتصادی در حوزه کشاورزی هستند که اگر خدای ناکرده این مجموعه دچار خسارت شود کل تولید کشور خسارت می‌بیند.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع عرضه و تقاضا در بازار افزود: آشفتگی هایی که در بازار به وجود می آید به دلیل عدم تناسب عرضه و تقاضا  است. زمانی عرضه زیاد ولی تقاضا نیست و زمانی هم تقاضا زیاد است اما عرضه نیست که هر کدام از اینها اگر اتفاق بیفتد بازار و قیمت‌ها دچار نوسان می شود لذا برنامه‌ریزی بایستی به گونه‌ای باشد که مجموعه تولیدکننده و مصرف کننده با هم دیده شود.

 عباسی با اشاره به عملیاتی شدن طرح توزیع عادلانه یارانه ها افزود: این سیاستی که امروز با آن مواجه هستیم اول اینکه این موضوع انتخاب دولت نیست بلکه به نوعی سیاست دولت برای جلوگیری از گسترش رانت و فساد  است.

نماینده مردم کرج فردیس اشتهارد و آسارا با اشاره به مقایسه قیمت گندم، ذرت و کلزا در سال گذشته و سال جاری، خاطرنشان کرد: اگر سال گذشته 6/12 میلیارد دلار در این حوزه پرداخت کردیم، با اتفاقاتی که در منطقه افتاده و جهش قیمتی که صورت گرفته است؛ امسال باید ۲۵ میلیارد دلار ارز به این حوزه اختصاص یابد. بنابراین ما باید دنبال یک منبع ارزی ۲۵ میلیارد دلاری می‌بودیم.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه در گفتگوهای روزمره می شنویم که گفته می شود ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شده است و این امر تبعات روانی برای جامعه دارد، افزود: ارز ۴۲۰۰ هزار تومانی حذف نشده است بلکه شیوه پرداخت آن تغییر کرده است.

وی افزود: تا سال گذشته ۱۰ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ داده می شد الان مابه التفاوت آن که مثلاً با فرض نرخ دلار ۲۸ هزار تومان، مابه‌التفاوت آن میشود ۲۴ هزار تومان،  ده میلیارد دلار ۲۴۰ هزار میلیارد تومان، ۱۲ میلیارد دلار یعنی ۳۰۰ هزار میلیارد تومان یعنی این ارز به صورت ریالی و همان مبلغ بر اساس جمعیتی که وجود دارد در قالب دهک های ۱ تا ۳ و 4 تا 9 ، مبالغ ۴۰۰ هزار تومان و ۳۰۰ هزار تومانی که برای مردم اختصاص یافته است؛ رقمی حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان پرداخت می شود که تا قبل از اجرا به اولین حلقه زنجیره داده می شد اما در حال حاضر با اجرای این طرح به آخرین حلقه زنجیره یعنی مصرف کننده پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه اختصاص ارز ترجیحی موجب فراهم شدن یک بستر فسادزا و رانت زا در کشور شده بود، افزود: لازم است دقت شود، این موضوع را اول برای خودمان حل کنیم که این شیوه پرداخت تغییر کرده است؛ چرا که تا پیش از این داشتیم مبلغی را به واردکننده برای واردات نهاده های دامی پرداخت می‌کردیم اما این نهاده مانند یک گلوله برف دست به دست می شد تا به دست مصرف کننده برسد دیگر چیزی از آن باقی نمانده بود.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، اصلاح شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی در مجلس یازدهم را یکی از کارهای مهم در این حوزه عنوان کرد و افزود: تا پیش از این وزیر جهاد کشاورزی در شورا عضو عادی محسوب میشد ولی با اصلاح ساختار شورا و انتخاب وزیر جهاد کشاورزی را به عنوان رئیس شورا، افزایش اختیارات به وزارت جهاد کشاورزی و عضویت 6 تولید کننده ، گام مهمی در اصلاح شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی برداشته شد.

وی با بیان اینکه تا پیش از این تغییرات در ساختار شورا، قیمت ها با شش ماه تأخیر و بدون حضور تولید کنندگان و طرح دغدغه هایشان قیمت تعیین می‌شد؛ تصریح کرد: در این صورت کشاورز ما اگر بخواهد گندم بکارد باید تا مرداد ماه، قیمت گندم سال بعد دستش باشد که برود سراغ کشت گندم یا کلزا، اما وقتی که قیمت را نمی داند نمی تواند تصمیم بگیرد لذا سراغ کشت یک محصول دیگر می رود.

عباسی با اشاره به اصلاح قیمت ها در طرح توزیع عادلانه یارانه ها خاطرنشان کرد: هیچکس این ادعا را ندارد که این کار، اشتباه بود حالا ممکن است برخی به زمان اجرا یا نحوه پرداخت نقدی وارد کنند اما اصل کار، کار درستی بود لذا همه ما باید مسئولیت پذیر باشیم، تولید کننده، مصرف کننده، دستگاه اجرایی، دستگاه قانون‌گذار و دستگاه قضا، همه باید مسئولیت پذیر باشیم و این کار بزرگ را همه با هم پیش ببریم.

نماینده مردم کرج فردیس اشتهارد و آسارا با بیان اینکه برای انجام این عملیات بزرگ، باید همه افراد پای کار بیایند، به ضرورت رفع مسائل تولیدکنندگان اشاره کرد و افزود: بایستی ایرادات را احصاء و برطرف کنیم، اگر نقدینگی تولید کننده دچار مشکل شده است، دستگاه اجرایی در اولین فرصت تأمین کند. در این عملیات شاید لازم باشد از خیلی فروعات بگذریم، بانک کشاورزی بانک تخصصی دستگاه هست لذا باید تمام‌قد پای کار بیاید، ما هم وظیفه خودمان می‌دانیم از راه های مختلف بانک کشاورزی را حمایت کنیم.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس به لزوم بازنگری در سیاست‌ها اشاره کرد و افزود: در سه محصول گندم، ذرت و کلزا بیشترین هزینه برای واردات می شود، این در حالی است که حدود ۴ میلیارد دلار برای واردات دانه های روغنی ارز اختصاص داده می شود.

وی بیان کرد: با ورود مراکز تحقیقاتی و تغییر عدد ضریب تبدیل در محصولات کشاورزی و افزایش بهره وری در منابع پایه می توان خلأ عملکردی را پر کرد و نیاز کشور به واردات را کاهش داد و این امر  مستلزم این است که محققان ما در مراکز تحقیقاتی با برنامه‌ریزی مناسب و با رویکرد مسأله محور در همه حوزه ها به ویژه محصولات راهبردی، بیش از گذشته ورود کنند.

عبدالرضا روشن نژاد، سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان البرز نیز تأمین امنیت غذایی را حاصل تلاش همه تولیدکنندگان و فعالان بخش کشاورزی دانست و ابراز امیدواری کرد: با برنامه ریزی مناسب، و همرامی و مساعدت نمایندگان محترم مردم، دستگاه های نظارتی و تشکل های تولیدی برای رفع مسائل و مشکلات تولید و حمایت از تولیدکنندگان، بیش از گذشته شاهد استمرار تولید، افزایش ضریب امنیت غذایی و توسعه بخش کشاورزی استان باشیم.

در این نشست مدیران کل دستگاه های تابعه، جمعی از مدیران و اعضای هیأت مدیره اتحادیه ها و تشکل های تولید کنندگان استان به طرح مسائل و دیدگاه های خود پرداختند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید