Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی.:

طرح کشت قراردادی گندم در ۳۲ استان کشور انجام می‌شود

مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی گفت: در سال زراعی آینده طرح کشت قراردادی گندم در ۳۲ استان کشور انجام می‌شو

طرح کشت قراردادی گندم در ۳۲ استان کشور انجام می‌شود

به گزارشخبرنگار ایانا در  استان کردستان، مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی  گفت: سال گذشته کشت قراردادی گندم به صورت پایلوت در هفت استان کشور شامل استان‌های بوشهر، خوزستان، فارس، سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، گلستان و هرمزگان توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران در حال اجرا است.

 

به گفته او در بستر کشت قراردادی، اراضی دیم پربارش و پرپتانسیل، نهاده‌ها شامل بذر‌های اصلاح شده، سموم مورد نیاز برای دفع آفات و کود‌های فسفات و پتاسیوم در قبال مستندات و ضمانت‌های لازم در اختیار گندم‌کاران قرار می‌گیرد و پس از برداشت و تحویل محصول، هزینه‌های مربوط به این نهاده‌ها از مبلغ خرید، کسر می‌شود.

سهرابی می گوید:در کشت قراردادی بخشی از بیمه محصول از سوی دولت پرداخت می‌شود و بهینه کردن تولید، افزایش بهره وری و افزایش عملکرد در واحد سطح از اهداف وزارت جهاد کشاورزی است.

 مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی گفت: طرح جهش تولید دیم زار‌ها برای سومین سال متوالی از مهر ماه و در سطح حدود چهارمیلیون هکتار اجرا خواهد شد و یکی از استان‌های مهم برای اجرای این طرح استان کردستان است.

او می گوید: این مجموعه از اقدامات برای حمایت از کشاورزان برای اینکه بتوانند تولید بیشتر، درآمد بیشتر و همچنین کشور بتواند در محصول اساسی به ضریب زمینه خودکفایی برسد.

سهرابی گفت: در سال جاری از اراضی زراعی سطح کشور حدود پنج میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار زیر کشت گندم قرار دارند که از این میزان حدود ۲ میلیون و صد هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان تاکنون خریداری شده و برداشت‌ها در استان‌های جنوبی همچنان ادامه دارد و در مناطق معتدل و سرد کشور مزارع همچنان در رشد و نمو هستند.

به گفته او استان کردستان یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولید گندم کشور به ویژه گندم دیم است و حدود ۱۰ درصد از سطح زیر کشت گندم ایران در استان کردستان کشت می‌شود.

سهرابی گفت: اولین برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی بحث الگوی کشت است، الگوی کشت محصولات زراعی و باغی کشور بر اساس استعداد اراضی، وضعیت منابع آبی، اقتصاد مناطق، وضعیت مکانیزاسیون، مجموعه‌ای از شرایط اکولوژیکی هر منطقه تعیین شده که توجه به آب مهم‌ترین آن است.

او می گوید: برای اینکه بتوان علاوه بر رعایت الگوی کشت، مدیریت منابع آبی که نیاز کشور به محصولات اساسی تامین کرد یکی از سیاست‌های که وزارت جهاد کشاورزی در پیش گرفته تعیین قیمت تضمینی مناسب متناسب با این موارد است.

به گفته سهرابی سوم فروردین ماه سال جاری هیات دولت قیمت تضمینی خرید گندم را ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین کرد و کشاورزانی که گندم را به مراکز خرید تضمینی تحویل بدهند یک هزار تومان جایزه تحویل در نظر گرفته شده است.

سهرابی گفت:با استفاده از روش‌های کشت‌های حفاظتی، کشت پشتی، کشت در کف جوی و مجموعه اتفاقاتی می‌تواند ضریب و درجه مکانیزاسیون افزایش دهد از دیگر برنامه‌های حمایتی است.

به گفته او برای خط اعتباری مکانیزاسیون تسهیلات ۱۵ درصد پیش بینی شده که محل این تسهیلات از طرح جهش تولید دیم زار‌ها با نرخ سود چهاردرصد در اختیار زارعین قرار می‌گیرد که خوشبختانه وضعیت کشت‌های مکانیزه استان کردستان بسیار خوب است و تقریبا نزدیک صد درصد از اراضی گندم استان با ماشین‌های کشت مکانیزه در حال انجام است.

سهرابی گفت: از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی پرداخت یارانه به شرکت‌های تولید کننده بذر، حمایت از بذور در راستای حمایت ویژه در دیم زار‌ها که قرارداد جداگانه با موسسه تحقیقات دیم کشور منعقد شده است که هسته‌های بذری محصولات دیم را در کشور تولید کند.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: یکی از مسائل مهم برای بهبود منابع آبی کشور، توسعه سیستم‌های آبیاری قطره‌ای برای افزایش بهره وری و کمک به صرفه‌جویی منابع آبی است اگر در روش آبیاری سنتی بهره وری آب ۴۰ درصد است در آبیاری بارانی، کلاسیک‌ها ثابت یا متحرک در ۷۰ درصد و در آبیاری میکرو این آبیاری حدود ۹۰ درصد ارتقا پیدا می‌کند.

به گفته سهرابی یکی دیگر از موارد حمایت وزارت جهادکشاورزی توسعه آبیاری قطره‌ای یا میکرو در مزارع است و تقریبا بر اساس ارزیابی میزان آب مصرفی در سیستم آبیاری قطره‌ای در مزارع گندم نصف حدود ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند و عملکرد در مزرعه افزایش پیدا می‌کند.

او می گوید: کشاورز می‌تواند با سیستم آبیاری میکرو همزمان کود‌های مصرفی و نیاز غذایی گیاه از طریق سیستم در اختیار گیاه قرار بدهد همه این موارد می‌تواند باعث افزایش تولید، بالا بردن بهره وری و عملکرد را رشد بدهد.

به گفته سهرابی از سیاست‌های وزارت جهادکشاورزی استفاده از ارقام متحمل به تنش ها، تغییرات الگوی کشت متناسب با نیاز و شرایط منطقه، آبیاری نوین از جمله توجه به آبیاری میکرو یا قطره‌ای است.

مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی گفت: با مجموعه اقدامات سازمان جهاد کشاورزی و تحقیقات استان روند ارتقای کیفیت گندم در کردستان روبه بهبود است و یکی از راهکار‌های افزایش عملکر گندم دیم استفاده از ارقام جدید با پتانسیل بالا است.

 
 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید