Iranian Agriculture News Agency

کشت گلخانه ای انگور رقم فلیم در سامان ثمر داد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سامان گفت: کشت گلخانه ای انگور رقم فلیم که بصورت پایلوت و آزمایشی در شهرستان سامان صورت گرفته بود به محصول رسید و ثمر داد.

کشت گلخانه ای انگور رقم فلیم در سامان ثمر داد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، یزدان احمدزاده مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سامان گفت: کشت گلخانه ای انگور رقم فلیم که بصورت پایلوت و آزمایشی در شهرستان سامان صورت گرفته بود به محصول رسید و ثمر داد.

وی افزود: در حال حاضر در دنیا کشت گلخانه ای درختان میوه در سطح کمی انجام میشود با اینحال  به دلیل کاهش منابع آب و خاک در سال های اخیر کشت درختان میوه زیر پوشش گلخانه میتواند بصورت جدی مطرح شود .

دکتر حبیب الله نوربخش گلخانه دار سامانی مجری طرح پایلوت کاشت انگور و پیش رس نمودن میوه در گلخانه گفت: این طرح بصورت  آزمایشی در سطح ۵۰۰ متر مربع با تعداد ۲۰۰ اصله انگور رقم فلیم سیدلس در طرح حجت آباد روستای شوراب صغیر اجرا شد.

وی افزود: انگور فلیم سیدلس جز رقم های زودرس می‌باشد که در فضای باز مرداد ماه به بازار عرضه میشود ولی با پرورش این رقم در شرایط گلخانه از اوایل اردیبهشت ماه قابلیت عرضه به بازار را خواهد داشت.

دکتر نوربخش خاطر نشان کرد: از نظر اقتصادی وقتی انگور در شرایط گلخانه پیش رس و نوبرانه به بازار عرضه شود با قیمت بالای ۲۰۰ هزار به فروش می رسد و از نظر عملکرد نیز رقم فلیم اگر مثلا در فضای باز در یک هکتار تا ۱۲ تن تولید داشته باشد در یک جریب فضای گلخانه با مدیریت صحیح تا ۱۰ تن میتوان محصول برداشت نمود که بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی خواهد بود .

وی همچنین از مزیت های این طرح به کاهش مصرف آب اشاره نمود و گفت به علت نیاز آبی پایین تولید محصولات باغی نسبت به تولید سبزی و صیفی جات می تواند در الویت قرار بگیرد.

سمیرا بهامیر کارشناس باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان سامان از اهداف اجرای این طرح و توسعه کشت های گلخانه ای کاهش مصرف میزان آب را عنوان نمود و گفت هر ساله  سرمازدگی، آفات و بیماری ها خسارت جبران ناپذیری به باغات شهرستان سامان وارد می کند که در کشت های گلخانه ای این خسارات به حداقل می رسد.

وی افزود: زودرس نمودن انگور و رساندن محصول نوبرانه به بازار از دیگر اهداف توسعه کشت های گلخانه ای و تولید محصولات باغی در گلخانه می‌باشد که این امر می تواند کمک قابل توجهی به اقتصاد باغداران باشد .

سامان در فاصله ۲۰ کیلومتری مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید