Iranian Agriculture News Agency

مدیرباغبانی جهادکشاورزی لرستان:

عطر شیرین درآمدزایی و اشتغال با کشت گل محمدی

شرایط توسعه این محصول در لرستان فراهم است

مدیرباغبانی جهادکشاورزی لرستان با اشاره به اشتغال‌زایی بالای گل محمدی، گفت: با توجه به بررسی‌های انجام شده، طی چند سال اخیر میزان قابل توجهی درآمد ارزی برای کشور حاصل شده، به‌نحوی که بر اساس برآوردها، سالانه بیش از ۱۰ میلیارد دلار گل خشک و اسانس فرآوری شده محصول به اقتصاد کشور کمک می‌کند.

عطر شیرین درآمدزایی و اشتغال با کشت گل محمدی

به گزارش خبر نگار ایانا در استان لرستان؛محمدحسن کیانی‌فر کرد: گل محمدی یکی از گیاهان دارویی است که از دیرباز در ایران کشت و به صورت‌های مختلف خشک، تر و فرآوری شده به عنوان گیاه دارویی در طب سنتی مصرف می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: گل محمدی در اغلب نقاط ایران کشت می‌شود و یکی از گونه‌هایی است که به دلیل داشتن عطر خوب از تقدس خوبی بین ایرانیان برخوردار است.

 مدیر باغبانی جهادکشاوری لرستان، گل محمدی را یک گیاه کم‌ توقع نسبت به موادغذایی خاک و رطوبت عنوان و تصریح کرد: به همین دلیل می‌توان این محصول را در شرایط دیم به ویژه در لرستان کشت و کار شود.

 کیانی‌فر، نیاز آبی کم را از دیگر مزیت‌های کشت گل محمدی برشمرد و افزود: در سال ۹۵ توسط وزارت جهاد و به تبع سازمان‌ جهاد، توسعه کشت گل محمدی به عنوان یک گیاه دارویی در سراسر کشور مصوب شد.

 وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۹۰۰ هکتار سطح زیرکشت گل محمدی در استان داریم،‌ ضمن اینکه سالانه بیش از هزار تن محصول را از گلستان‌های گل محمدی استان برداشت می‌شود.

 مدیرباغبانی جهادکشاورزی لرستان با اشاره به اشتغال‌زایی بالای گل محمدی، گفت: با توجه به بررسی‌های انجام شده، طی چند سال اخیر میزان قابل توجهی درآمد ارزی برای کشور حاصل شده، به‌نحوی که بر اساس برآوردها، سالانه بیش از ۱۰ میلیارد دلار گل خشک و اسانس فرآوری شده محصول به اقتصاد کشور کمک می‌کند.

 کیانی‌فر ادامه داد: با توجه به نیاز پائین گیاه و قانع بودن به شرایط خاص آب و حاصلخیزی خاک، می‌تواند به عنوان یک کشت جایگزین و مناسب برای مناطق شیب‌دار توسعه پیدا کند.

 وی با بیان اینکه به طور متوسط از هر هکتار، ۲ تُن گل محمدی می‌توان برداشت کرد، افزود: این میزان در شرایط مختلف متفاوت است، به‌گونه‌ای که هر چه مشرایط ارتفاعی و دمایی گل محمدی مناسب‌تر باشد، میزان اسانس و کیفیت آن بیشتر می‌شود و ارزش اقتصادی بالایی خواهد داشت.

 مدیر باغبانی جهادکشاورزی لرستان اظهار داشت: در کشور بیش از ۳۰ هزار هکتار عرصه گل محمدی داریم که از این منظر بزرگترین تولیدکننده در دنیا محسوب می‌شویم.

 کیانی‌فر، سرمایه‌گذاری در بخش توسعه کشت گیاهان دارویی را علاوه بر اشتغال‌زایی، یک کار جنبی خوب برای کشاورزان دانست و افزود: در زنجیره ارزشی گل محمدی نیز نیازمند کارخانه‌های فرآوری هستیم تا اسانس به قیمت خوبی به کشورهای متقاضی صادر شود.

 وی از تکمیل چرخه زنجیره تولید در استان خبر و ادامه داد: طی سال‌های اخیر و با توسعه کشت گیاهان دارویی در لرستان، چرخه زنجیره تولید در حال تکمیل است و اکنون در شهرهای الشتر، خرم‌آباد، الیگودرز و بروجرد کارگاه‌های کوچک و نسبتا متوسط فرآوری را داریم، ضمن اینکه در چند روز آینده نیز کارگاه استحصال اسانس در الیگودرز با ظرفیت بیش از ۴۰ تن در روز افتتاح و راه‌اندازی می‌شود

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی لرستان بیان داشت: در هر هکتار در فصل گل‌چینی بیش از ۳۰ نفر مشغول به کار می‌شوند که با توجه به فصل برداشت که بین ۲۰ روز تا یک ماه طول می‌کشد، میزان اشتغال‌زایی بالایی را شامل می‌شود.

 کیانی‌فر، کیفیت گل محمدی استان را بسیار مطلوب خواند و افزود: با توجه به اینکه میزان و کیفیت اسانس بر اساس دما و ارتفاع سنجیده می‌شود، بهترین اسانس در دمای گرم و ارتفاع بالای ۸۰۰ متر تولید می‌شود و با توجه به شرایط اقلیمی لرستان، اسانس و گلاب تهیه شده درگلستان‌های استان از کیفیت بالایی برخوردار است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید