Iranian Agriculture News Agency

طاهری یگانه:

طرح تولید قراردادی گوشت قرمز در آذربایجان شرقی کلید خورد

با حضور وبیناری معاونین وزیر و مدیرعامل و ریاست و اعضای هیئت مدیره اتحادیه دامداران ایران و مسئولین سایر استانها عملیات برنامه "تولید قراردادی گوشت قرمز در منطقه شمالغرب و غرب کشور" در آذربایجان شرقی آغاز شد.

 طرح تولید قراردادی گوشت قرمز در آذربایجان شرقی کلید خورد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی،  امیر طاهری یگانه، معاون مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی کشور و مجری طرح تولید قراردادی گوشت قرمز، با بیان این‌که سالانه حدود ۹۰۰ هزار تن گوشت قرمز به شکل پراکنده در کشور تولید می‌شود، اظهار کرد: حدود ۳۶۰ هزار تن (۴۲ درصد) از مجموع تولید گوشت قرمز کشور از طریق دام سبک و به خصوص گوسفند و ۵۴۰ هزار تن (۵۸ درصد) نیز از طریق دام سنگین تامین می‌شود.

 وی افزود: حدود ۶۳ میلیون راس گوسفند و بز در کشور وجود دارد که تنها تولید ۲۸۶ هزار تن گوشت قرمز (۳۲ درصد کل تولید گوشت قرمز) از دام سبک گوسفند است.

وی ادامه داد: درصد پایینی از تولید گوشت قرمز دام‌های سنگین کشور در حوزه دامداری‌های صنعتی و بالغ بر ۳۴ درصد کل تولید از طریق دامداری‌های روستایی انجام می‌گیرد که این حوزه نیز بیشترین دغدغه را برای تامین نهاده دارند.

 طاهری افزود: برای اجرای طرح تولید قراردادی گوشت قرمز، کشور به چهار قطب متشکل از هشت استان برای هر قطب تقسیم شده و حرکت نخست اجرای آن نیز در قطب شمال‌شرق و شرق کشور با مرکزیت خراسان رضوی کلید خورده است تا بتوانیم حداقل ۱۰ درصد تولید کل گوشت قرمز کشور را با مدیریت به روش قراردادی اجرایی کنیم.

وی با بیان این‌که هدف این طرح، بهبود امنیت غذایی در حوزه گوشت قرمز و دسترسی آسان، ساده و یکنواخت مصرف کنندگان به این کالا در طول فصول مختلف است، ادامه داد: کشور همواره دارای یکسری مشکلات و بحران‌های اقلیمی، سیاسی و ... بوده که باعث شده تا بخش زیادی از دام کشور، خارج از وزن انتهای پروار کشتار شود. هدف طرح تولید قراردادی نیز کشتار دام‌های سبک و سنگین در وزن مناسب بوده که منجر به بهبود درآمد کشاورزان، بهبود تولید و ..‌ می‌شود و شرکت پشتیبانی دام نیز در این راستا وظیفه شناسایی دامدارهای پرواری را دارد‌.

وی در تشریح ظرفیت تولید گوشت قرمز در منطقه شمالغرب و غرب کشور نیز گفت: جمعیت دام سبک گوسفند و بز این منطقه حدود ۱۶ میلیون راس بوده که ۴۲ درصد مجموع تولید گوشت قرمز این منطقه را تشکیل می‌دهد و ۳۵ درصد گوشت قرمز این منطقه نیز مختص دام سنگین روستایی است.

وی با بیان این‌که تولید گوشت قرمز واحدهای صنعتی این منطقه پایین تر از میانگین کشوری است، اظهار کرد: چنین وضعیتی توجه ویژه به اتحادیه‌ها را گوشزد می‌کند تا این مراکز با شیوه‌های قراردادی تولید گوشت قرمز بتوانند به محیط‌های روستایی خدمات رسانی کنند و دامداران نیز به نحوی در این طرح مشارکت داشته باشند.

مجری طرح تولید قراردادی گوشت قرمز با اشاره به تولید حدود ۲۴۰ هزار تن گوشت قرمز در منطقه شمالغرب و غرب کشور، اظهار کرد: اگر بتوان تنها ۱۰ درصد این مقدار تولید (۱۸ هزار تن) را مدیریت کرد، حدود ۱۰۰ میلیون یورو بالغ بر ۳۲ هزار میلیارد ریال از هزینه‌های کشور صرفه جویی می‌شود این در حالی است که اگر تنها ۱۷ هزار میلیارد ریال به اجرای طرح قراردادی تولید هزینه شود، به موفقیت‌های خوبی دست خواهیم یافت.

وی اظهار کرد: در طرح تولید قراردادی به ازای هر کیلوگرم گوساله انتهای پروار، ۱.۵ کیلوگرم جو، ۴۹۰ گرم ذرت و ۴۵۰ گرم کنجاله و به ازای هر کیلوگرم گوسفند، ۱.۰۳ کیلوگرم جو، ۵۶۰ گرم ذرت، ۲۸۰ گرم کنجاله ارائه می‌شود.

وی در خصوص نحوه اجرای این طرح، گفت: پرواربندان و اتحادیه‌های دامداری طی قراردادی با شرکت پشتیبانی دام وارد مشارکت شده و متعهد می‌شوند تا در انتهای دوره، لاشه تحویل دهند.

وی خاطرنشان کرد: برنامه ریزی میزان قرارداد تولید گوشت قرمز برای قطب شمال غرب و غرب کشور برابر ۲۸۵ هزار راس گوسفند پرواری و تولید ۶۰۰۰ تن گوشت بوده و برای دام سنگین و گوساله نر پرواری نیز ۵۹ هزار راس و ۱۲ هزار تن گوشت است که در مجموع می‌خواهیم در مرحله نخست اجرای این طرح، ۱۸ هزار تن گوشت قرمز در قطب شمالغرب و غرب کشور با محوریت آذربایجان شرقی به شکل قراردادی تولید شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید