Iranian Agriculture News Agency

آموزش و توان افزایی گروه تسهیل گران کشاورزی پایدار در خوزستان

پروژه مشارکتی به منظور تعادل بخشی منابع و مصارف آب در سطح حوضه آبریز کرخه بزودی در خوزستان اجرا می شود.

آموزش و توان افزایی گروه تسهیل گران کشاورزی پایدار در خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، خدارحم امیری زاده رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان  در نشست  اقدام مشارکتی به منظور تعادل بخشی منابع و مصارف آب در سطح حوضه آبریز کرخه  با بیان اینکه شیوه زندگی در حال تغییر است واین تحولات بدون توجه  به موضوع مهم آمایش سرزمینی بر هم زدن همه جانبه زیست محیطی را به دنبال دارد .

 امیری زاده افزود: بدون توجه به نظام های بهره برداری پیشین نظام های بهره برداری جدید به وجود آمده است .

وی اظهار کرد: بدمصرفی در کشور ما نیز باعث به وجود آمدن مشکلات در زمینه مصرف آب شده است بنابراین به جای اقدامات مقابله ای باید از کارهای پیشگیرانه استفاده کرد.

امیری زاده با بیان اینکه 50 درصد کشاورزی در استان خوزستان سنتی است تصریح نمود: با ورود تکنولوژی به بخش کشاورزی از هدررفت نهاده های مهم همچون آب می توان جلوگیری نمود.

وی اضافه کرد: عدم توجه به آمایش سرزمینی و قوانین نادرست از مهمترین عوامل مشکلات حال حاضر بخش کشاورزی است.

امیری زاده خوزستان را رکن اساسی تولیدات کشاورزی کشور دانست و ادامه داد: بر اساس برنامه 5 ساله تا افق 1404 بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته قرار است  محصولات کشاورزی در استان از 17 و 8 دعهم میلیون تن به بیش از 25 میلیون تن برسد مشروط بر اینکه امکانات و اعتبارات مورد نیاز فراهم شود.

در ادامه معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان گفت: برنامه های مشارکتی و برنامه ریزی برای مصرف بهینه آب باید از بالادست اجرا شود.

جواد سلطان کاظمی افزود: در حال حاضر آب بهای زراعی بر مبنای درآمد ناخالص کشاورزی محسوب می شود که اگر به صورت حجمی آب به کشاورزان داده شود می تواند مصرف آب را تا حد قابل توجهی کاهش دهد همچنین در برنامه آمایش سرزمینی که سال گذشته ابلاغ شد کشت محصولات آب بر دیده می شد که این موضوع  به نوبه خود مشکلات آبی بخش کشاورزی را به دنبال خواهد داشت.

وی بر اعطای معوض کشت به کشاورزان در مناطقی که کشت تابستانه ممنوع اعلام شده است نیز تاکید کرد .

در ادامه نشست عضو دبیرخانه برنامه کشاورزی پایدار وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشاورزی پایدار از اکوسیستم های در معرض خطر است اظهار داشت: هدف از این  اقدام مشارکتی توان افزایی ، ظرفیت سازی و برنامه ریزی مشارکتی در سطح ذی نفعان بخش کشاورزی ( دولتی ، بخش خصوصی و جوامع محلی ) در راستای تعادل بخشی منابع و مصارف و مدیریت مشارکتی آب در بخش کشاورزی جهت سازگاری با کم آبی و ارتقاء توان تاب آوری تالاب هورالعظیم می باشد

شریفی پیامدهای تخریب تالاب هورالعظیم را معیشت، مهاجرت ، ریزگرد، کاهش توان سازگاری با تغییرات اقلیمی در منطقه، به خطر افتادن تنوع زیستی و ... نام برد و افزود: استانداری، اداره کل حفاظت محیط زیست ، سازمان جهاد کشاورزی ، سازمان آب و برق ، فرمانداری ها و بخشداری ها ی روستاهای پایلوت ، شرکت های خدمات مشاوره ای کشاورزی و جامعه مدنی و فعالان محیط زیست و اجتماعی استان و زیر حوضه از ذیمدخلات کلیدی استانی در اجرای پروژه می باشند.

وی آموزش و توان افزایی گروه تسهیل گران کشاورزی پایدار در این زیر حوضه را مهمترین دستاورد اجرای پروژه دانست.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید