Iranian Agriculture News Agency

فتحی تاکید کرد:

طرح هدفمند کردن نظام پرداخت یارانه ها در بخش زراعت تحول عظیمی ایجاد می کند

استفاده از ظرفیت شرکتهای تعاون روستایی برای نهادینه کردن کشت قراردادی ضروری است

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: طرح هدفمند نمودن نظام پرداخت یارانه ها در بخش زراعت تحول عظیمی ایجاد می کند.

طرح هدفمند کردن نظام پرداخت یارانه ها در بخش زراعت تحول عظیمی ایجاد می کند

 به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در جلسه کارگروه تولیدات گیاهی سازمان گفت: واردات با ارز ترجیحی تولید داخلی را نیز تحت الشعاع قرار می دهد زیرا زمانی که ارز در دسترس باشد و اقدام به واردات کالا گردد دیگر انگیزه ای برای تولید کننده داخلی باقی نمی ماند اما با واقعی شدن قیمت ها، تولیدات داخلی نیز مورد توجه و اولویت قرار می گیرد. این امر هم در مورد بخش دام حاکم است، هم در مورد بخش زراعت. بنابراین به نظر می رسد طرح هدفمند نمودن نظام پرداخت یارانه ها در بخش زراعت تحول عظیمی ایجاد نماید در صورتی که همه متولیان، متصدیان و تشکلها با هم  در راستای توجیه و تبیین این طرح برای کشاورزان حرکت نمایند چرا که قیمت های واقعی از جمله قیمت واقعی گندم یا جو انگیزه تولید را افزایش می دهد. به این ترتیب اجرای طرح فوق در فصل کشت آتی و حتی در مدت زمان باقی مانده برای داشت موثر بوده و بالابردن هر چه بیشتر عملکرد محصول طبیعتاً در معیشت و گذران زندگی کشاورزان تاثیرگذار خواهد بود در این راستا توجیه جامعه هدف کشاورزان امری است که باید بسیار مهم تلقی گردد زیرا در آینده قطعاً این طرح به نفع جامعه کشاورزی هم در بخش طیور و هم زراعت و ... خواهد بود.

وی اظهار داشت: در مباحث کارشناسی ادعا می شود که یارانه ای که به بخش تولید اختصاص می یافت با اجرای این طرح از بخش تولید برداشته شده و به بخش مصرف اختصاص می یابد. اما باور اینجانب بر این است که این یارانه به نام کشاورزان اما در واقع به کام دیگران بود و در واقع نه به بخش تولید بلکه به وارد کنندگان تعلق می یافت و مرغدار و دامدار یارانه مستقیمی دریافت نمی نمودند بلکه تعدادی وارد کننده به دریافت نهاده های وارداتی اقدام می نمودند که  تمام سلیقه خود را بر ایشان تحمیل می نمود. بنابراین خواست خود تولید کنندگان چه در بخش دام و طیور و چه در بخشهای دیگر مبنی بر حذف یارانه بوده است اما ممکن است پایین تر از اتحادیه ها و تعاونی ها در سطوح اولیه تولید و میان کشاورزان ابهاماتی در این زمینه وجود داشته باشد که وظیفه سازمان جهادکشاورزی در رفع آن  می باشد. اختصاص ارز ترجیحی برای بخش زراعت خسران به تمام معنا بود زیرا واردات جوی 2 هزار تومانی تولیدکنندگان داخلی را وادار می نمود قیمت تمام شده بالاتر تولیدات خود را نادیده گرفته و به همان قیمت 2 هزار تومان اقدام به فروش نمایند. بنابراین در حوزه زراعت و محصولات گندم و جو و یا دانه های روغنی و ذرت این طرح می تواند با افزایش عملکرد در واحد سطح  موجب ارتقای بهره وری شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به میزان بارندگی های صورت گرفته در فصل کشت جاری بیان کرد: علیرغم اینکه تا پایان فروردین ماه با خشکسالی شدید مواجه بودیم و بارندگی مورد نیاز از فصل پاییز تا موقع داشت وجود نداشته است اما خوشبختانه در مناطقی که وزن بالایی در تولید دیم استان دارند، در ایام کنونی شاهد بارندگی های موثر و مفیدی می باشیم که باید استفاده بهینه ای از آن ببریم. واقعی شدن قیمت ها نیز به ایجاد انگیزه در میان کشاورزان برای استفاده از سموم و بالابردن تولید در واحد سطح منجر خواهد شد اما سیاست تشویقی نباید بگونه ای باشد که با قطع آن، خدمت مربوطه نیز قطع گردد بلکه باید به گونه جا افتد که کشاورزان حتی بعد از اتمام سیاست های تشویقی نیز همان امور را پیش ببرند.

فتحی در ارتباط با حوزه مبارزه با آفات و بیماری ها و علف های هرز گفت: این اقدامات بدین منظور صورت می گیرد که تناژ محصول تولیدی افزایش یافته و محصول مناسبی برداشت شود. بنابراین در مرحله پیشگیری باید این اقدامات صورت گیرد. در مورد مبارزه با آفت سن اقداماتی که امسال صورت گرفته در مقایسه با سال قبل بهتر می باشد و این امر نتیجه توجه خود کشاورزان است. اگر خود کشاورزان اراده نکنند هر اندازه در حوزه ترویج و ... اقدامات پایلوت انجام گیرد، ارقام بالایی به دست نخواهد آمد و تحریک اراده کشاورزان نیز بستگی مستقیمی به قیمت کالا دارد و اقتصاد حرف اول را در این زمینه می زند در محاسبه هزینه و فایده، پاسخ به نیاز کشاورزان قطعاً به افزایش تقاضا منجر می گردد. با توجه به قیمتهای جهانی و تاثیر پذیرفتن آن از جنگ اکراین ـ روسیه به عنوان کشورهایی که تولید کنندگان عمده غله جهان می باشند، تاکید بر تولید داخلی را ضروری می سازد در واقع نباید از هیچ اقدامی که به نظر می رسد می تواند در افزایش تولید موثر باشد، غفلت کرد.

وی در ارتباط با موضوع مکانیزاسیون اظهار داشت: در این حیطه نباید ذهن ها تنها به واگذاری تراکتور معطوف گردد بلکه در شرایط کنونی باید چگونگی جلوگیری از ضایعات در مرحله برداشت، مرحله حمل تا سیلو، مرحله سیلو تا کارخانه مورد توجه و تمرکز قرار گیرد معاینات فنی کمباینها ضرورت دارد و کارشناسان مورد تایید سازمان نظام مهندسی کشاورزی کاملاً باید در این حوزه مسلط باشند. دوره های آموزش مورد نیاز نیز باید برگزار گردد تصور نمایید اگر 10 یا 20 کیلو و یا در کمباین های قدیمی 40 یا 50 کیلو ضایعات گندم داشته باشیم در کل 450 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان این رقم چقدر خواهد بود؟ این امر ضمن آسیب به معیشت کشاورز به معنای هدر دادن یک سرمایه عظیم ملی است. بنابراین در راستای کاهش این ضایعات باید اقدامات لازم پیش بینی گردد و مراکز خرید با همکاری اداره کل غله مشخص شده و در مرحله حمل تا این مراکز و همینطور از این مراکز تا سیلوها برای جلوگیری از ریزش محصول آموزش های لازم به کشاورزان داده شده و از کامیون های مناسب حمل گندم استفاده شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت: باید اقداماتی که در راستای مقابله با کمبود بارندگی و مشکلات طبیعی مانع به ثمر رسیدن کاشت صورت می گیرد اظهار گردد این امر علاوه بر امیدوار نمودن مخاطبان و کمک به کشاورزان، برنامه ریزیهای صحیح آتی را نیز امکان پذیر می سازد اگر بخواهیم در واحد سطح عملکردمان را افزایش دهیم و حتی از قاچاق کالایی جلوگیری نماییم که تفاوت قیمتها ایجاد نموده اند، باید کشت قراردادی را نهادینه نماییم این طرح در حالت دولتی تا حدودی پیش خواهد رفت و سپس متوقف خواهد شد. این طرح باید از طریق شرکتهای تعاونی روستایی که فلسفه وجودیشان همین است پیش برده شود. وظیفه این شرکتها تامین نهاده و گذاشتن آن در اختیار کشاورزان و خرید محصول ایشان و رساندن آن به بازار هدف بوده است که در واقع چیزی غیر از تعریف کشت قراردادی نیست. اکنون شرکت تعاونی روستایی هر روستا با اعضای خود قراردادی مبنی بر تامین نهاده و خرید محصول منعقد خواهد کرد. در اینصورت نگرانی از بابت فروش محصول به غیر نیز وجود نخواهد داشت. بنابراین استفاده از ظرفیت بخش خصوصی شرکتهای تعاون روستایی برای نهادینه کردن کشت قراردادی ضروری است.

 فتحی با اشاره به لزوم مشخص نمودن قیمت ها و محدود بودن میزان مصرف گندم در بخش دام و طیور گفت: استفاده بیش از حد از گندم در این بخش ها موجب مشکلات فیزیولوژیکی و برخی بیماریها می گردد. انتظار می رود قیمت ها به گونه ای متعادل باشد تا گندم در این بخش مصرف نگردد؛ این در حالیست که اکنون قیمت گندم و جو در یک حدود می باشد. به دلیل اینکه استان ما جزو استانهای سردسیر می باشد و پرداخت اعتبارات با تاخیر صورت می گیرد که این امر نیز در مرحله خرید ایجاد مشکل می نماید این موارد باید در شورای قیمتگذاری لحاظ شود.

وی در ارتباط با موضوع خرید بذر افزود: برای پیش بینی احتمال ایجاد هر گونه مشکل، خرید بذر باید مورد توجه و اهمیت واقع شود وشرکت های تولید کننده بذر کاملاً توجیه گردند.

حجم ویدیو: 2.41M | مدت زمان ویدیو: 00:00:49
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید